U divljini – dan za transport afričkih bivola

Od transportera životinja u južnoafričkim prirodnim rezervatima ne zahtevaju se samo izvanredne veštine vožnje, već i hrabrost.

Helikopter i kamion.

Helikopter pomaže veterinarskom timu da locira i ošamuti bivola dok veterinarski tim na zemlji prati situaciju iz kamiona.

Kejs Lorens.

Kejs Lorens, vođa tima za lov na divljač, sprema se da ubrizga bivolu odgovarajuću dozu vitamina B.

Laste nadleću južnoafričke savane i strmoglavo se obrušavaju na njih. Dok hladan povetarac struji preko ravnice. Tek je prošlo 6 sati i za nekoliko minuta izlazi sunce. Odjednom, ptice prestaju da pevaju zaglušene bukom dizel motora.

U oblaku crvene prašine i uz zaglušujuću buku, Volvo FM boje peska ide ka grupi ljudi sa kamionetima koji su se okupili na ulazu u prirodni rezervat Kopijes Dem, 150 kilometara jugozapadno od Johanesburga. Sezona je upravo počela. Danas tim za lov na divljač lovi i transportuje krdo afričkih bivola, jednu od pet veličanstvenih divljači – kako lovci opisuju najopasnije afričke životinje koje se najteže prate i love.

„Često lovimo bivole, a to je uvek opasno. Bivo je snažna životinja i uvek napada nasilno. Ako vas dohvati, gotovi ste. Ubiće vas“, kaže Petrus Mocoane, predradnik tima i vozač Volvo tegljača sa poluprikolicom za transport ovih agresivnih životinja.

Lov i transport divljih životinja važan je zadatak u većini južnoafričkih prirodnih rezervata. Prvenstveni cilj je održavanje ravnoteže između različitih životinjskih vrsta u rezervatima, ali i sprečavanje samooplodnje.

Bivo je snažna životinja i uvek napada nasilno.

Petrus Mocoane

predradnik tima i vozač kamiona

Pogled na bivola odozgo.

Životinje se transportuju da bi se održala ravnoteža u rezervatima, ali i sprečila samooplodnja.

Lov traje tokom zimske sezone, od marta do oktobra, kada je najhladnije. Tim lovi i transportuje nekoliko različitih vrsta divljači – od zebri i nosoroga do bivola i lavova. 

Prirodni rezervati u pokrajini Fri Stejt u Južnoj Africi su radno mesto Petrusa Mocoanea duže od 20 godina. Hirurški precizno manevriše kamionom od 24 tone i 22 metra preko savane, prateći krda životinja koja treba da premesti. Posao je vrlo zahtevan i za vozilo i za vozača.

„Umarate se dok se vozite po savani. Čini vam se kao da vam pucaju rebra! Ipak, vozim ovaj kamion deset godina i nikada nisam imao nikakvih problema. „Dovoljno je snažan i otporan za sve što nam treba“, kaže Petrus.

Tim za lov na divljač u pokrajini Fri Stejt čini 25 ljudi, veterinar i pilot helikoptera. Helikopter traži i juri bivola na otvorenom tako da veterinar može iz vazduha da ga gađa strelicama za uspavljivanje. 

Čim bivo padne ošamućen, tim na tlu dolazi kamionetom i u njegov zadnji kraj vitlom utovaruje životinju koja ima više od jedne tone. Bivo se zatim transportuje do Petrusovog Volvo kamiona, gde se uspavana životinja pomoću kamiona sa dizalicom utovaruje na poluprikolicu, nakon čega joj se daje antidot da bi se probudila.

Petrus Mocoane.

Petrus Mocoane radi u prirodnim rezervatima u pokrajini Fri Stejt duže od 20 godina.

„Bivo se budi i postaje malo agresivan, ali smo mi već napolju i zatvaramo vrata. Ako se probudi pre nego što napustite poluprikolicu, morate da budete brzi kao munja da vas ne bi dohvatio“, kaže Petrus.

Zlatni zub u donjoj vilici i zlatna minđuša u levom uvu blistaju dok se sa osmehom priseća priče o ošamućenoj zebri koja se usred utovara probudila i pobegla u savanu sa povezom preko očiju.

Tri noja vrte pernatim repovima dok kaskaju kroz visoku travu desno od kamiona, a huka helikoptera plaši dva odrasla nosoroga sa mladunčetom i tera ih u bekstvo. Kamion nastavlja da poskakuje preko trave i žbunja, spušta se u guduru i prelazi most koji je toliko uzak da je pravo čudo što kolona vozila može da ga pređe. Petrusovo lice je ukočeno dok se koncentriše na vožnju.

„Kada vozim po teškom terenu, kamion poskakuje i zvuči potpuno drugačije nego na normalnom putu. Po opasnom terenu moram da vozim stvarno vrlo polako sve dok ponovo ne bude bezbedno. Moram dobro da motrim na put ispred sebe da bih bio siguran da na njemu nema kamenja ili drugih prepreka. Ali, ne mogu da vidim sve, pa ponekad moram da rizikujem“, kaže on.

Uhvaćeni bivo.

Svakog uhvaćenog bivola testira na različite bolesti, označava mikročipom i vakciniše vitaminom B da bi mu ojačao imuni sistem.

 

Dan počinje loše. Prva dva bivola koja je veterinar imobilisao upadaju u jarak i završavaju u guduri opasno blizu reci. Kamioneti se zaglavljuju u visokom žbunju koje vodi do tog mesta i motori im huče, a kada tamo stignu, ne mogu da se spuste u močvarnu oblast gde spava jedan od bivola. Zbog drveća helikopter ne može da tera druge bivole koji možda čekaju u blizini, spremni na napad.

Stiže pojačanje i sve se odvija vrlo brzo: nakon što stave bivola na zelena nosila i vitlom ga izvuku uzbrdo do džipa, desetoro ljudi golim rukama utovaruje uspavanu životinju na zadnji deo kamioneta.

Bivo sa povezom preko očiju.

Nakon što ošamuti bivola strelicom za uspavljivanje, tim mora brzo da utovari životinju na poluprikolicu.

Osim što vozi kamion, Petrus kao predradnik prati kako se radi sa životinjama i pomaže pri utovaru na poluprikolicu. Poluprikolica je podeljena na pet odeljaka sa čeličnim vratima koja se otvaraju i zatvaraju spolja. Kamion može da transportuje najviše 15 bivola, u zavisnosti od veličine.

„Bivoli ne vole da stoje sami. To ih izluđuje, pa povređuju sami sebe. Zato dva ili tri bivola uvek putuju u jednom odjeljku“, objašnjava Kejs Lorens, vođa tima za lov na divljač, dok određuje odgovarajuću dozu vitamina B za četvorogodišnju bivolicu koju su članovi tima upravo uneli u kamion.

Svakog uhvaćenog bivola testira na različite bolesti, označava mikročipom i vakciniše vitaminom B da bi mu ojačao imuni sistem. Dok Kejs daje injekciju uspavanom bivolu, između Volvo tegljača sa poluprikolicom i kamiona sa dizalicom pravi se red bivola sa belim povezima preko očiju i pamučnim čepovima u ušima. Povezi preko očiju i pamučni čepovi pomažu im da ostanu mirni.

Kada pričam drugim vozačima šta vozim, kažu mi: ’Čoveče, te će te životinje jednog dana ubiti’. Ipak, radim ovo duže od 20 godina i još uvek sam živ.

Petrus Mocoane

predradnik tima i vozač kamiona

Uzimanje krvi za testiranje, prenos i buđenje bivola odvijaju se vrlo brzo. Dugom gvozdenom šipkom Petrus otvara vrata između odeljaka. Četrnaest životinja brzo se tiska u poluprikolici. Bivoli nisu mnogo srećni što su se iznenada našli u skučenoj metalnoj kutiji. 

„Smiriće se kada krenemo”, kaže Petrus penjući se u kabinu. 

Tegljač sa poluprikolicom ide nazad kroz rezervat ka ograđenom prostoru u kome će bivoli ostati u karantinu sve dok se na licitaciji ne prodaju drugim prirodnim rezervatima. Današnji teret vredi više od 2,2 miliona randa, tj. oko 170.000 evra. Nakon prodaje, Petrus Mocoane će transportovati životinje do novih domova.

„Na poslu najviše volim kada vozim kamion putem. Kada pričam drugim vozačima šta vozim, kažu mi: ’Čoveče, te će te životinje jednog dana ubiti’. Ipak, radim ovo duže od 20 godina i još uvek sam živ.“

Volvo FM u prirodnom rezervatu.

Kamion

Volvo FM iz 2003. sa 13-litarskim dizel motorom od 380 KS i južnoafrička poluprikolica SA Trucks. Ukupna dužina tegljača i poluprikolice je 22 metra, a masa 24 tone. Vozilo se koristi svakodnevno tokom sezone lova na divljač, od marta do oktobra, za transport divljih životinja po savani i normalnim putevima.

Srodni sadržaj

Oteto od mora

Najveći nigerijski grad postepeno menja oblik. Ono što je počelo kao plan za zaštitu obale Lagosa od erozije preraslo je u najveći građevinski projekat u Africi – novu oblast Eko Atlantic, koja se gradi na kopnu otetom od mora....

Preživljavanje na jednom od najopasnijih puteva na svetu

Huan Manuel Manrike opstaje 45 godina na jednom od najopasnijih puteva na svetu zahvaljujući mudroj, veštoj i iskusnoj vožnji. To je put „Paso de los Karakoles“ u Čileu....

Vađenje soli na velikom belom prostranstvu u Boliviji

Svetlost je nemilosrdna, a vazduh razređen. Najveća slana ravnica na svetu iskušava i ljude i mašine. Ovde vozač kamiona Dario Mačaka Kolke radi više od 30 godina....

Filtrirajte članke

5 true 5