Kamioni

Preživljavanje na jednom od najopasnijih puteva na svetu

Huan Manuel Manrike opstaje 45 godina na jednom od najopasnijih puteva na svetu zahvaljujući mudroj, veštoj i iskusnoj vožnji. To je put „Paso de los Karakoles“ u Čileu.
Paso de Los Karakoles, Čile.
„Paso de los Karakoles“ u Čileu, jedan od najopasnijih puteva u svetu.

Put „Paso de Los Karakoles“ (Put puževa) dobio je naziv po 29 sporih zavoja, koji kamione i automobile vode od nadmorske visine od 800 metara do graničnog prelaza sa Argentinom na vrtoglavih 3.200 metara. Zimi je penjanje i spuštanje vrlo opasno zbog leda i nekoliko metara snega, dok se leti kočnice i motori teško opterećenih kamiona nemilosrdno troše usled vrućine.

„Kad god vidim udes, zapitam se zašto je taj vozač vozio prebrzo i pomislim na njegovu porodicu koja ga nikada više neće videti“, kaže Huan Manuel Manrike dok dodaje gas na strmom usponu. „Mudra vožnja i poštovanje propisa bez straha – to je ono čemu me je otac naučio i za sada je bio u pravu.“

Ponovo skreće, ali u širinu kako bi napravio mesta za kamion koji silazi u dolinu. Vozači se međusobno pozdravljaju prijateljskim mahanjem ruke kroz otvorene prozore. Na 10. zavoju pokazuje nam uništeni kontejner na padini između 10. i 12. zavoja. Objašnjava nam da je vozač tog kamiona prebrzo vozio nizbrdo tovar vina iz Argentine. Poluprikolica se prevrnula i povukla tegljač sa sobom.

„Mislim da se vozač spasio tako što je iskočio pre nego što se kamion skotrljao niz planinu. Polomio je nekoliko kostiju i bio je teško povređen“, kaže nam sa ozbiljnim izrazom lica. „Makar je preživeo.“

Mudra vožnja i poštovanje propisa bez straha – to je ono čemu me je otac naučio i za sada je bio u pravu.

Neprestano gleda na put dok pokušava da izađe na kraj sa oštrim krivinama penjući se uz čileanske Ande na putu ka Argentini. Svaka krivina ima svoj broj, a krivina broj 17 je odnela najviše života, pa je zato zovu „Krivina smrti“ (Curva de la muerte). Oči mu se smanjuju dok prolazi pored znaka, ali je u potpunosti koncentrisan. Pokazuje nam različita mesta gde su se dešavali udesi nedavno, ali i u prošlosti. Mnogi od nastradalih su mu bili prijatelji i jasno je da postoji neka vrsta bratstva među vozačima koji često prolaze ovaj najznačajniji granični prelaz između Čilea i Argentine.

S obzirom na to da je ovo najkraći put od luke San Antonio, zapadno od Santjaga u Čileu, do oblasti Mendoza u Argentini, samim tim i do Brazila – od suštinskog je značaja za logistiku u ovoj oblasti. Ovim putem se prevozi roba iz celog sveta – od banana sa obale Ekvadora do ispoliranih novih automobila iz Azije. Danas Huan Manuelova hladnjača prevozi 25 metričkih tona banana do Mendoze. Obrtni moment motora i lagana promena stepena prenosa mu omogućavaju da se u potpunosti posveti opasnom putu.

Huan Manuel ima 64 godine, a 45 godina vozi kamione širom Južne Amerike. Kada je na putu, žena i četvoro odrasle dece ostaju u rodnom gradu Mendozi u Argentini. Mnogo razmišlja o svojoj porodici, a njih teši to što do sada nikada nije imao udes i znaju da mu je najvažnije da stigne kući da ih opet vidi.

„Stav vlasnika firme ima veliki udeo u statistici udesa“, objašnjava on. „Neki vlasnici ne vode računa o vozačima i previše ih pritiskaju, a oprema je stara i islužena, što dovodi do novih udesa.“

Objašnjava nam da u firmi za koju sada radi nikada nije bilo ozbiljnijih udesa i da je to jedna od najvećih firmi koje posluju na ruti koja povezuje Čile i Argentinu. Vlasnik je vrlo blizak sa vozačima.

„Na putu mnogo znači kada imate vlasnika koji zove da pita kako ste vi i vaša porodica i koji stvarno želi da zna kako živite“, kaže Huan Manuel. „Preveliki pritisak nije dobar.“

Firma specijalizovana za prevoz smrznute robe ima 80 kamiona i čeka na isporuku još 30. Svi kamioni ove firme su Volvo FH i ona je prva u Čileu kupila novi FH. Huan Manuel vozi tegljač FH 500 za 2015. koji je upravo isporučen firmi. Ima I-Shift menjač i osovinsku konfiguraciju 6x2. Kada se firma vodi principom „jedan vozač – jedan kamion“, onda taj kamion postaje pouzdani prijatelj na putu. 

Otac me je naučio svemu što znam o kamionima, kao i o ovim planinama.

„Ovi novi kamioni imaju odličnu vidljivost, oslanjanje i kočnice i lakše ih je voziti nego stare“, objašnjava on. „Takođe su bezbedniji. Udobni su za spavanje – ujutru se budite odmorni i spremni za nastavak puta. Kreveti su udobni – ovi kamioni su pravi dom kada niste kod kuće. Nikada nisam kasnio ni jedan dan zbog tehničkih problema sa nekim od ovih kamiona.“

Dok sunce zalazi iza planina, on kraj puta sebi sprema odrezak i piletinu. Priča nam o situacijama kada žena ide s njim na put.
 

„Niko ne ume da kuva kao moja žena“, kaže on. „Međutim, kada zajedno putujemo, ja kuvam. Ona se tada odmara. Ne volim da odsedam u hotelima i jedem po restoranima. Moja jela su mnogo ukusnija i zdravija.“

Sedi neko vreme na stolici i posmatra planine koje su njegovo radno mesto toliki niz godina i koje ga čine i srećnim i tužnim. Za par godina će se penzionisati i provoditi sve vreme sa ženom kod kuće u prelepoj Mendozi.

„Otac me je naučio svemu što znam o kamionima, kao i o ovim planinama“, priseća se Huan Manuel. „Jednom mi je rekao da će Andi uvek biti tu. Uvek. Mi ćemo svi, pre ili kasnije, umreti. Ali Andi će ostati.“

Kamion

Model: Tegljač Volvo FH 500 I-Shift za 2015. sa osovinskom konfiguracijom 6×2.
Motor: Redni 13-litarski 6-cilindarski motor snage 500 KS i obrtnog momenta 2.500 Nm pri 1.050–1.400 o/min.
Prikolica: Američka hladnjača Utility kapaciteta 27,5 metričkih tona.
Zadaci: Prevoz smrznute robe od Čilea do Argentine.