Kamioni

Duboki iskop u Kopenhagenu

U Kopenhagenu je u toku izgradnja nove podzemne železnice. Transport zemlje kroz grad, sa više od milion stanovnika, pravi je izazov za vozače kamiona. Joni Olsen je jedan od njih i ovo je priča o njemu.
Izgradnja podzemne železnice u Kopenhagenu
U Kopenhagenu, jednom od gradova sa najviše biciklista u svetu, gradi se novi sistem podzemne železnice.

Dva čuvara ispred kamiona podižu znakove za zaustavljanje. Tri automobila i četiri biciklista se zaustavljaju, a Joni Olsen dobija pravo prvenstva prolaza. Kamion se sporo kreće putem i ulazi na gradilište. Iskusno skreće desno i ide ka automatskoj perionici za točkove.

„Pri svakom ulasku i izlasku iz ove oblasti peremo pneumatike. U suprotnom bi bilo previše gline u gradu“, kaže Joni dok se vraća unazad do mesta gde bager može da puni dve kiperske nadgradnje.

Gradilište Trianglen se nalazi u srcu Kopenhagena. Tu će biti jedna od 17 stanica novog gradskog metroa, poznatog kao Cityringen. Najveći kopenhaški građevinski projekat modernog doba obuhvata dva tunela od po 15,5 km i još četiri gradilišta odakle se mašine za bušenje tunela probijaju ispod grada. Nova podzemna železnica će produžiti postojeću. Nova podzemna železnica će produžiti već postojeću. 

Jonijev zadatak je da odvozi iskopanu zemlju sa gradilišta. Po završetku projekta, tri miliona tona zemlje biće odvezeno iz gradske unutrašnjosti.

„Trenutno je stanovnicima Kopenhagena život verovatno malo otežan. Gradi se na mnogo različitih lokacija. Ipak, mislim da će na kraju sve biti odlično“, kaže Joni i napominje da će na gradskim ulicama biti manje automobila ako više ljudi bude koristilo podzemnu železnicu.

Pomoću radio-stanice Joni direktno kontaktira sa rukovaocem bagera. Veliki bager vadi ogromnu količinu zemlje sa dubine od 18 metara. Kada stanica na Trianglenu bude završena, najniža tačka biće na oko 40 metara.

Joni prati kartice na displeju u kabini na kojima se prikazuje koliko je zemlje utovareno. 

Neko bi pomislio da je dosadno voziti se samo napred-nazad, ali ja to stvarno volim. Vožnja kamiona je posao koji nudi slobodu u poređenju sa sedenjem u kancelariji ili stajanjem na fabričkoj proizvodnoj liniji.

Kapacitet kamiona je 17 tona, a prikolice sa rudom 18. Masa praznog vučnog voza je oko 21 tone. Kamion se malo zatrese svaki put kada rukovalac bagera doda novi teret. Joni daje signal pomoću radija kada se na displeju prikaže vrednost od 56 tona. Tada je kamion natovaren.

„Sada idemo u Nordhavn gde ostavljamo teret“, kaže Joni i izlazi sa gradilišta.

Kopenhagen raste pa je u staroj lučkoj oblasti severno od gradskog centra aktuelno nekoliko građevinskih projekata za izgradnju kuća i kancelarija za hiljade novih stanovnika. Na samom kraju ovog naselja pod imenom Nordhavn, grade se novi kontejnerski terminal i luka za prekookeanske brodove. Da bi to bilo moguće, formira se novi kopneni prostor površine 100 jutara (oko 405.000 kvadratnih metara) za koji se delimično koristi zemlja dovezena sa gradilišta za podzemnu železnicu. Novo kopno se polako širi na području koje je nekada bilo more.
 

Putujući kroz grad ka Nordhavnu, Joni sedi mirno i bezbedno za volanom osmehujući se sve vreme. Jasno je da voli svoj posao.

„Neko bi pomislio da je dosadno voziti se samo napred-nazad, ali ja to stvarno volim. Vožnja kamiona je posao koji nudi slobodu u poređenju sa sedenjem u kancelariji ili stajanjem na fabričkoj proizvodnoj liniji.“

Joni se sav ozari kada priča o ženi i četvoro dece. Vidi se da mu porodica puno znači, ali priznaje da ponekad uz poteškoće pronalazi dovoljno vremena za nju u svom rasporedu. Joni živi u mestu koje je sat vremena vožnje udaljeno od Kopenhagena i radni dan mu obično počinje u pet sati ujutro. Vozi kamion ceo dan i ponovo je kod kuće sa porodicom do šest sati uveče. Od leta 2014. Joni vozi kamion za transportnu firmu SCT, poslodavca koji mu se stvarno dopada. „Radno okruženje u firmi je odlično. Kolegijalnost u firmi SCT je nešto što mnogo cenim. Pomažemo jedni drugima i svi smo vrlo ljubazni.“
 

SCT je jedna od nekoliko kamionskih firmi angažovanih na izgradnji kopenhaške podzemne železnice. Glavni zadaci su odvoz zemlje sa gradilišta i transport materijala koji su iskopale mašine za bušenje tunela.

Broj kamiona koje SCT koristi za izgradnju kopenhaške podzemne železnice kreće se od 20 do 50, u zavisnosti od količine zemlje koja se transportuje. Kamionski model koji se najčešće koristi je Volvo FH sa kiperskim poluprikolicama, ali firma ima i osam FMX kipera sa prikolicama sa rudama. Svi kamioni firme SCT, pa čak i Volvo FMX kamioni, imaju Globetrotter kabine u kojima nekoliko vozača može da prenoći tokom radne nedelje.

Joni ima Volvo FMX iz 2014. konfiguracije 8×4 sa dvostrukom prednjom osovinom. Motor od 13 litara i 500 KS efikasno prenosi snagu do dvostruke pogonske osovine na kamionu. Prednje upravljačke osovine i prikolica sa rudom znatno olakšavaju korišćenje vučnog voza. Joni misli da je to dobro zato što kamionski manevarski prostor na gradilištima može da bude uzak.

„Kamion deluje vrlo stabilno čak i sa teškim teretom. I-Shift menjač je vrlo precizan. Mislim da je ovo vrlo dobar kamion“, kaže Joni dok se zaustavlja na crvenom svetlu. 

Kopenhagen je jedan od gradova sa najviše biciklista u svetu, što se vidi u saobraćaju gde biciklisti i kamioni često moraju da dele prostor. Građevinski ugovarač, Copenhagen Metro Team, svojski se trudi da realizuje projekat što bezbednije po građane. U saradnji sa SCT-om, između ostalog, omogućava svim đacima iz škola u blizini gradilišta da sednu u Volvo kamion i nauče šta vozač kamiona može da vidi iz kabine, a šta ne.

Kamion deluje vrlo stabilno čak i sa teškim teretom. I-Shift menjač je vrlo precizan. Mislim da je ovo vrlo dobar kamion.

Tokom transportno najintenzivnijeg građevinskog perioda, prosečno 500 kamiona uđe i izađe sa gradilišta svakog dana. Promenjeno je 375 semafora da bi zastoji na gradskim putevima bili minimalni. Osim toga, kamioni moraju uvek da idu istom rutom kroz grad do Nordhavna i nazad.

„Jednostavno rečeno, morate da vozite vrlo pažljivo. Bezbednost je najvažnija“, kaže Joni dok još jednom proverava stanje u donjem delu kamionskih retrovizora pre nego što skrene desno preko staze za bicikliste.

Po dolasku u Nordhavn, Joni navozi kamion na vagu pre nego što uđe u predviđenu oblast. Tokom dana, Joni preveze četiri do pet tovara od gradilišta do Nordhavna. Sve isporuke se mere pažljivo.

Galeb lebdi na vetru posmatrajući oblast u kojoj kamioni istovaruju teret jedan za drugim. Joni vozi kamion unazad ka istovarnom mestu i prvo naginje zadnju platformu, a zatim prednju.

„Još jedan istovar, a zatim idem kući da budem sa porodicom. Radujem se tome“, kaže Joni uz veliki osmeh. 
 

Kamion

Volvo FMX je uveden u ponudu u martu 2014. Euro V motor ima 13 litara i 500 KS.
Automatizovani I-Shift menjač olakšava rad u teškim uslovima, pa vozač može potpuno da se koncentriše na vožnju.
Vučni voz čine trostrani kiper konfiguracije 8×4 sa dvostrukom prednjom osovinom i troosovinska trostrana kiperska prikolica sa rudom. Može da istovara teret nadesno, nalevo i unazad.
Masa vučnog voza je 20,4 tone. Kapacitet kamiona je 17 tona, a prikolice sa rudom 18. Maksimalna dozvoljena ukupna masa je 56 tona.
Kamion ima Globetrotter kabinu koja omogućava vozaču da po potrebi prenoći.