Kamioni

Kako e-trgovina menja logističku industriju u Kini

E-trgovina ne menja samo način kupovine u Kini, već i logistiku. Raspoloživost i efikasnost odjednom postaju najvažniji.
Volvo FH u vožnji po Šangaju
Ubrzani rast e-trgovine u Kini postaje unosan za transportne firme kao što je Sanxiao Logistics.

E-trgovina ne menja samo način kupovine u Kini, već i logistiku. Raspoloživost i efikasnost odjednom postaju najvažniji.

Kineska e-trgovina je postala udarna vest širom sveta kada je ta država prošle godine pretekla SAD i postala najveće e-tržište u svetu. Skoro preko noći, mase kineskih činovnika, od hipstera do farmera, počele su da kupuju robu preko Interneta. Samo u jednom rekordnom novembarskom danu prošle godine, kineski potrošači su izvršili 280 miliona porudžbina najvećoj firmi za e-trgovinu u državi. Međutim, kineski digitalni tržni centri ne menjaju samo način kupovine u Kini, već i logistički sektor u državi.

„Trenutno nije toliko reč o cenama, već o isporuci robe do odredišta na vreme“, kaže Džou Džili, predsednik firme Sanxiao Logistics.

Džou Džili sedi za čajnim stolom izrezbarenim od korena drveta starog 1.500 godina u kancelariji na periferiji Šangaja. Sipa čaj na tradicionalan kineski način: vlaži i ispira listove čaja, a onda više puta sipa vodu u šoljice sve dok ne dobije najbolji okus. Za ovim čajnim stolom Džou razgovara sa dobavljačima i kupcima.

Razvili smo svoju marku pomoću Volvo kamiona. Oni su pouzdani i važni za uspešno poslovanje.

Na prvi pogled, Džou Džili izgleda tradicionalno. Još u sedmom veku, državnici iz dinastije Tang takođe su pili čaj i održavali sastanke za sličnim stolovima. Svojim okruglim licem i očešljanom crnom kosom podseća na Mao Cedunga, još jednu istorijsku ličnost čiji lik još uvek ukrašava javne trgove i novčanice u Kini.

U stvarnosti je Džou oličenje ogromnih promena koje su zadesile modernu Kinu tokom poslednjih trideset godina.

Džou je kao nekadašnji seljak iz jedne od najsiromašnijih kineskih oblasti sakupio novac od prijatelja i rođaka i početkom 1990-ih kupio prvi kamion koji je sam vozio.

„Te prve noći bio sam mnogo srećan što spavam u kamionu“, kaže Džou uz širok osmeh.

Napredovao je i postao menadžer voznog parka u firmi Sanxiao koja je tada još uvek bila državna. Kada je odeljenje za logistiku odvojeno da bi postalo nezavisan logistički transporter, Džou je postao njegov predsednik.

Danas je Sanxiao Logistics firma u razvoju koja upravlja radom više od 20 logističkih centara širom Kine, sa voznim parkom od 500 kamiona u kome je sve više Volvo kamiona. Džou je prvi kupio novi Volvo FH u Kini. Sada ima osam FH kamiona iz novog Volvo asortimana.

Ova firma je takođe pravi primer kako se brzo čak i velike firme prilagođavaju promenama u Kini.

Zapanjujuće je to što do pre šest meseci firma Sanxiao Logistics skoro da nije isporučivala robu prodatu elektronskim putem. Danas ove isporuke čine više od 50% njenog poslovanja.

Volvo kamioni su imali ključnu ulogu u ovoj transformaciji. Džou Džili kaže: „Razvili smo svoju marku pomoću Volvo kamiona. Oni su pouzdani i važni za uspešno poslovanje.“

Možda izgleda da je relativno lako razviti poslovanje na jednom velikom tržištu sa naglom stopom rasta kao što je kinesko. Međutim, uprkos veličini tržišta i brzom ekonomskom rastu u državi, transportna industrija se bori protiv prevelikih kapaciteta i neefikasnosti, zbog čega se mnogi transporteri bore da zarade novac.

Nakon velikih vladinih infrastrukturnih projekata uvedenih u cilju ograničavanja efekta globalne finansijske krize na Kinu, kamionsko tržište se dramatično povećalo pa je 2010. godine prodato 1,3 miliona kamiona.

Danas na kineskim putevima ne nedostaje kamiona. Zato kamioni često stoje izvan gradova čekajući na teret, dok se trećina kamiona vraća prazna nakon isporuke.

Firma Sanxiao Logistics je pronašla rešenje za rentabilnost na ovom teškom tržištu tako što se fokusirala na isporuku robe velike vrednosti, uključujući proizvode prodate elektronskim putem i preuzimanje vremenski osetljivih zadataka.

Moja filozofija je da uvodim promene, a ne da ih samo prihvatam.

Da bi povećala efikasnost i upravljala složenim aspektima poslovanja, firma Sanxiao je dovela talentovane ljude, uključujući aktuelnog menadžera voznog parka koji je stekao logističko iskustvo u multinacionalnoj firmi TNT. Dok mnogi konkurenti voze kamione sve dok motori ne postanu neefikasni ili ne počnu da se kvare tokom putovanja, firma Sanxiao je investirala novac u Volvo Zlatne servisne ugovore za sva Volvo vozila da bi obezbedila maksimalnu radnu efikasnost i malu potrošnju goriva.

„Očekujemo da naši kamioni počnu da prelaze 40.000 km mesečno: vozimo ih non-stop“, kaže Džou.

Delimično je Kina svojom ogromnom veličinom omogućila veliki rast e-trgovine. Sada građani na dalekom zapadu mogu putem Interneta da dođu do iste moderne robe kao stanovnici kosmopolitskog Šangaja.

Pravi je izazov pokrivati tako veliko tržište. Međutim, te velike razdaljine su omogućile procvat firme Sanxiao. Upravo se na tim dugim putovanjima isplaćuju ulaganja firme u vozila sa vrlo ekonomičnom potrošnjom goriva i velikom radnom efikasnošću. Na primer, prvi novi crni FH koji je firma kupila prelazi 4.000 kilometara na putu od Šangaja do dalekih zapadnih krajeva Kine.

Sam Džou voli da pobeđuje izazove koji pred njim stoje tokom razvoja poslovanja. „Izazovi su i šanse“, naglašava Džou. „Moja filozofija je da uvodim promene, a ne da ih samo prihvatam.“

 

VOZNI PARK

Samo Volvo

Vozila: Osam tegljača FH 440 6×2, šest tegljača FH 480 6×2 i osam tegljača FH 460 6×2 iz novog asortimana.
Radna sredina: Dugolinijski transporti u svim klimatskim uslovima. Na jugu Kine je suptropska klima, dok u severozapadnoj Kini temperature mogu da padnu do –20 °C.
Primena: Svi Volvo kamioni imaju I-Shift i dva kreveta za spavanje. Osam tegljača FH 460 6×2 takođe imaju napredne funkcije kao što su Volvo dinamičko upravljanje, podrška za kretanje u traci i prilagodljiva regulacija stalne brzine kretanja.
Potrošnja goriva: 37 l/100 km za maksimalnu masu vučnog voza od 55 tona.