Kamioni

Gas – put pred nama

Prilikom projektovanja novog motora na gas, pravi izazov za inženjere firme Volvo Trucks bio je da razviju novu pogonsku grupu koja bi odmah mogla da smanji emisiju ugljen-dioksida i da kupcima ponudi iste vrhunske performanse kao kod dizel motora, kao i da bude održivo rešenje za budućnost. Konačno rešenje je zahtevalo ponovno razmatranje čitavog principa rada dizel motora.
Volvo FH LNG u prirodi.
Volvo FH LNG i Volvo FM LNG su prvi teški kamioni na gas na tržištu koji mogu da ponude dovoljno snage za zadovoljavanje potreba teškog regionalnog i dugolinijskog transporta.

Zbog sve veće brige u pogledu globalnog zagrevanja, sve se više zahteva prestanak korišćenja fosilnih goriva. Vodeće opštine u mnogim gradovima širom sveta planiraju da zabrane vožnju automobila na dizel gorivo, u nekim slučajevima već za par godina.

Pitanje je: Šta je alternativa? Koji izvor goriva može da smanji emisiju CO2, da obezbedi potrebnu snagu i performanse i da još uvek bude komercijalno održiva opcija za prosečnu transportnu firmu? Volvo Trucks veruje da je to – bar delimično – gas.

Volvo FH LNG i Volvo FM LNG su prvi teški kamioni na gas na tržištu koji mogu da ponude dovoljno snage za zadovoljavanje potreba teškog regionalnog i dugolinijskog transporta. Oba modela, koja mogu da se poruče sa motorom od 420 KS ili 460 KS, nude iste performanse i vozne karakteristike kao ekvivalentan model sa dizel motorom, kao i radnu autonomiju do 1.000 km između dva dosipanja goriva. 

Zapravo, jedina razlika je gorivo – tečni prirodni gas (LNG) – što značajno smanjuje troškove goriva i emisiju CO2. Pri radu na prirodni gas – što je kratkoročno održivija opcija za većinu transportera – emisija CO2 je za 20% manja u poređenju sa dizel motorom. Ako je godišnja kilometraža kamiona za transport teškog tereta 120.000 km, to predstavlja smanjenje od 18 do 20 t CO2 godišnje. Međutim, najveći potencijal za smanjenje je kada vozilo radi na biogas, jer je tada eksploataciona emisija CO2 manja za 100%. Osim toga, potrošnja goriva je ista kao kod dizel motora firme Volvo Trucks, ali 15–25% manja od potrošnje standardnih gasnih motora. 

„Tečni prirodni gas je perspektivna alternativa za dizel gorivo jer nudi dobru kombinaciju ekoloških i poslovnih prednosti“, kaže Lars Mortenson, direktor odeljenja za ekološka pitanja i inovacije u firmi Volvo Trucks. „Prirodnog gasa ima u obilnim količinama na globalnom nivou, a infrastrukturna mreža za tečni prirodni gas se stalno širi.“

Tečni prirodni gas uopšte nije novo gorivo. Međutim, Volvo Trucks je prva firma koja ga koristi za postizanje ovolike snage kod teškog kamiona na gas. To nam omogućava korišćenje principa rada dizel motora umesto tehnologije Oto motora koja se češće koristi za gasne motore. Glavna razlika je u tome što se kod Oto motora koriste svećice, što ograničava snagu, obrtni moment i pouzdanost i povećava detonativno sagorevanje. Motori koji rade po principu dizel motora mogu da postignu veću snagu zato što direktno ubrizgavaju gorivo koje se pali pomoću zagrejane, sabijene smeše. 

„Do sada je izazov bilo to što gas nije mogao da se pali samo sabijanjem, već je bilo potrebno još nešto da bi počeo da sagoreva. Početno dizel gorivo, koje se pali pomoću sabijene smeše, jeste ono što pali gas u motoru“, objašnjava Aneli Sopi, glavni rukovodilac projekta u firmi Volvo Group Trucks Technology. „Međutim, sada je izazov još veći zato što u cilindar treba ubrizgavati dve različite vrste goriva, a korišćenje dve brizgaljke je vrlo teško.“

Tečni prirodni gas je perspektivna alternativa za dizel gorivo jer nudi dobru kombinaciju ekoloških i poslovnih prednosti.

Rešenje za to je korišćenje dve koncentrične igle koje direktno mogu da ubrizgavaju i dizel gorivo i gas. Pomoću ove jedinstvene tehnologije, mala količina dizel goriva se ubrizgava u cilindar pre gasa kako bi se on zapalio. 

„Dizel gorivo zapravo funkcioniše kao tečna svećica“, kaže Aneli Sopi. „Motori uglavnom rade na gas – zapravo, on zamenjuje više od 90% dizel goriva korišćenog kod standardnog dizel motora, pri čemu gasni motor zadržava sve prednosti dizel motora, kao što su velika snaga i obrtni moment.“




Znači li to da je prirodni gas budućnost transporta? Prema popularnom shvatanju, smatra se da je to električna energija i to je možda tačno za putničke automobile, ali tehnologija za elektromobilnost je još daleko od komercijalno održivog rešenja za teški dugolinijski kamion. 

„Pobediće ona goriva koja budu imala dobru energetsku efikasnost i mali ekološki uticaj“, kaže Lars Mortenson, direktor odeljenja za ekološka pitanja i inovacije u firmi Volvo Trucks. „Doći će do razvoja više alternativnih goriva, uključujući električnu energiju, i različita goriva će se koristiti za različite vrste primene. Dizel gorivo će se i dalje godinama široko koristiti, sve dok se ova tranzicija ne završi. Međutim, kada je reč o teškom regionalnom i dugolinijskom transportu, danas tečni prirodni gas nesumnjivo ima najviše šansi da brzo postane globalno dostupna alternativa za dizel gorivo.“ 

Dugoročno gledano – zbog mogućnosti korišćenja biogasa umesto prirodnog gasa – tečni prirodni gas može potencijalno još više da smanji emisiju izduvnih gasova. „Svaki budući prelazak na biogorivo obavljaće se postepeno da bi najuspešnija biogoriva bila ona za koja postoji podrška u vidu fosilne verzije tog goriva tokom tog prelaska“, dodaje Lars Mortenson. „Prirodni gas, na primer, obezbeđuje dopremanje goriva za sva vozila na biogas. Uporedo sa poboljšanjem proizvodnje i distribucije biogasa i smanjenjem troškova, doći će do odgovarajućeg poboljšanja mogućnosti za korišćenje biogasa. Ukratko, moći ćete značajno da smanjite emisiju CO2 tako što ćete samo zameniti izvor goriva.“




Danas je najveća prepreka za korišćenje tečnog prirodnog gasa – prirodnog gasa ili biogasa – nedostatak infrastrukture za distribuciju i dopunjavanje goriva. Međutim, kako su klimatske promene sve više u centru pažnje, vlade mnogih država podržavaju investiranje u infrastrukturu za tečni prirodni gas. To znači da dobavljači gasa sada vide ogroman komercijalni potencijal u transportnoj delatnosti. 

„Verujemo da prirodni gas ima najveći potencijal da direktno smanji emisiju CO2 i bude dugoročno rešenje bar za sledećih 20–30 godina“, kaže Lars Mortenson. „Nedostatak infrastrukture je izazov, ali nismo jedini koji se sa njim suočava. Evropska unija, na primer, to prepoznaje i obezbeđuje finansijska sredstva i programe. Mi razvijamo kamione kao što su Volvo FH LNG i Volvo FM LNG, što takođe ubrzava proizvodnju tečnog prirodnog gasa, pa je potencijal ogroman.“ 

Do sada je izazov bilo to što gas nije mogao da se pali samo sabijanjem, već je bilo potrebno još nešto da bi počeo da sagoreva.

U skladu sa tim, Volvo FH LNG i Volvo FM LNG su razvijeni kao dugoročno rešenje, a u njihov razvoj su bili uključeni inženjeri firme Volvo Trucks sa više lokacija u svetu. „Dizel motori su poznata teritorija za firmu Volvo Trucks, koja ih razvija i poboljšava više od 70 godina. Ipak, kada je reč o pogonskoj grupi za tečni prirodni gas, tu tek krčimo put pa će nam, sigurno, trebati više vremena jer moramo da steknemo interno znanje i stručnost“, kaže Mats Franzen, menadžer proizvodnje motora firme Volvo Trucks.

U okviru ovog projekta, jedan od jedinstvenih izazova pri radu na sistemu za gas pod visokim pritiskom bio je da obezbedimo dobru zaptivenost sistema – potrošili smo bezbroj sati rada da bismo proverili zaptivenost svih zaptivki i da bismo ih strogo testirali u cilju dugog radnog veka. 

Sve u svemu, firma Volvo Trucks je testirala i proverila nova vozila na isti način kao sve svoje motore i vozila, uključujući testiranje na sudar, testiranje izdržljivosti i opsežne terenske testove u toplim i hladnim podnebljima, kao i na velikim nadmorskim visinama.

„Proces je bio opsežan, ali su dobijeni kamioni sa vrhunskim performansama“, kaže Mats Franzen. „Kada ih budete vozili, nećete znati da li vozite kamion na dizel gorivo ili kamion na gas. Oni štede gorivo i manje emituju CO2, a traju kao oni na dizel gorivo!“ 

Volvo FH LNG i Volvo FM LNG

Modeli: U ponudi za tegljače (4×2, 6×2 i 6×4) i kamione (4×2, 6×2 i 6×4) ukupne mase do 64 tone.
Motor: Volvo G13C Euro 6 od 420 KS/2.100 Nm ili 460 KS/2.300 Nm.
Menjač: Volvo I-Shift.
Rezervoari za gorivo: Može da skladišti 115 kg (275 l), 155 kg (375 l) ili 205 kg (495 l) tečnog prirodnog gasa za radnu autonomiju do 1.000 km, a postoji i manji rezervoar za dizel gorivo.
Naknadna obrada izduvnih gasova: SCR i filter za čestice.

Volvo FH LNG i Volvo FM LNG će moći da se poruče na evropskim tržištima u prvoj polovini 2018. godine.