Kamioni

Gabor Szalo Hanna Degerman
2024-01-18
Tehnologija i inovacije Ekonomična potrošnja goriva
Authors
Gabor Szalo
Senior Engineering Specialist
Hanna Degerman
User Experience Product Planner

Razlika između vožnje sa sistemom kamera za nadzor i retrovizora

Vožnja kamiona sa bočnim retrovizorima je oduvek bila nešto što su vozači uzimali zdravo za gotovo. Međutim, poslednjih godina nekoliko proizvođača je počelo da umesto njih nudi sisteme kamera za nadzor. Ali kada i gde to može biti korisno i koje su prednosti i mane kamere u odnosu na retrovizor?

Ujedinjene nacije su 2016. godine iznele uredbu kojom se omogućava da sistemi kamera za nadzor zamene ogledala. Jedna od prednosti je bio takozvani poboljšani direktni vid, što znači preglednost iz ugla gledanja vozača: naime, ono što se može videti bez pomoći retrovizora ili kamera.

Evropska komisija procenjuje da će predstojeća Uredba EU o opštoj bezbednosti smanjiti broj nezgoda i, nadamo se, spasiti preko 25.000 života i izbeći najmanje 140.000 ozbiljnih povreda do 2038. Sistemi kamera za nadzor mogu doprineti ovim brojevima jer poboljšavaju direktan vid. Ali, glavni razlog za razvoj sistema kamera za nadzor je bolja aerodinamika i mogućnost uštede goriva i smanjenja emisija CO2.


„Svi žele da poboljšaju potrošnju goriva ili energije, a zahvaljujući manjem otporu vazduha od retrovizora, tanje jedinice kamera mogu poboljšati energetsku efikasnost do 1,5%*. Ali, važno je videti i koje rešenje odgovara klijentu i poboljšava njegovo iskustvo u vožnji“, kaže Gabor Šalo, viši inženjerski stručnjak za vidljivost kompanije Volvo Trucks.

Prvi kamion sa kamerama umesto bočnih retrovizora pojavio se 2019. i od tada se tehničke mogućnosti ubrzano razvijaju. Nekoliko proizvođača na tržište je izbacilo kamione sa sistemima kamera za nadzor, a podsticaj u vidu budućih zakona ubrzava taj proces. Do 2029. zahvaljujući evropskoj Uredbi o opštoj bezbednosti (GSR), primeniće se zahtevi vezani za direktni vid za sve novoregistrovane kamione kako bi se umanjili mrtvi uglovi i poboljšalo ono što vozači mogu da vide direktno iz svojih vozila.

Izuzimajući tehnički razvoj i predstojeće zakone, postoje mogućnosti i prednosti, kao i izazovi i ograničenja, vezani za vožnju sa kamerama umesto retrovizora. Evo nekih od aspekata koji se mogu uzeti u obzir:

 

Prednosti vožnje sa sistemom kamera za nadzor u odnosu na bočne retrovizore

 

Aerodinamika:

  • Aerodinamika kamiona spada u jedan od najvećih direktnih uticaja na ekonomičnost potrošnje goriva i, samim tim, na životnu sredinu. Budući da sistemi kamera za nadzor smanjuju uticaj otpora vazduha u poređenju sa tradicionalnim bočnim retrovizorima, oni smanjuju i potrošnju goriva i energije.

Vidljivost i bezbednost:

  • Kada koristite kameru, nema fizičkih retrovizora koji vam blokiraju pogled dok vozite. Zbog toga je pogodna za složene situacije u saobraćaju: na primer, kada su nezaštićeni korisnici puteva blizu kamiona ili kada ste u kružnom toku, gde bi retrovizori mogli vozaču da ometaju vidljivost.
  • U kamerama takođe može da postoji automatsko ili ručno praćenje prikolice kako bi vozač mogao da prati kretanje prikolice ili da ih koristi pri vožnji unazad. To su digitalne prednosti koje nisu moguće sa bočnim retrovizorom.
  • Ugrađene referentne linije (prilikom promene trake) mogu da budu još jedan oblik digitalne podrške sa sistemom kamera za nadzor.
  • Kod običnih konveksnih retrovizora postoji izobličenje slike zbog radijusa retrovizora. Kod sistema kamera za nadzor postoje mogućnosti da se ispravi izobličenje slike, pa vozači mogu da dobiju sliku koja više odgovara stvarnosti.
  • Kada vozač spava, moguće je koristiti bezbednosne funkcije sa sistemom kamera za nadzor. Može se aktivirati i iz unutrašnjosti kabine, bez potrebe za povlačenjem zavesa.
     

Vreme i mrak:

  • Kamera u načelu nudi bolju vidljivost tokom kiše jer objektiv može da bude bolje zaštićen unutar kraka kamere. Ali, što je možda još važnije, ekran se nalazi unutar kabine, što poboljšava vidljivost u poređenju sa kišnim vremenom kako kroz vetrobransko staklo tako i na samom retrovizoru.
  • Lakše je održavati objektiv kamere čistim nego standardni retrovizor sa većom staklenom površinom. Kamera se takođe obično postavlja više na spoljašnjoj strani kamiona, što je čini manje podložnom prljanju.
  • U mraku, kamere mogu ponuditi bolju vidljivost u poređenju sa retrovizorima, kao i poboljšanu noćnu vidljivost, zbog sposobnosti kamere da radi u uslovima slabog osvetljenja.
     

Poštovanje zakonskih propisa:

  • Kao što je ranije pomenuto, pošto postoje zakonski zahtevi vezani za direktan vid u Uredbi o opštoj bezbednosti (GSR) 1929, sistem kamera za nadzor mogao bi da bude poželjna opcija.
  • Vozila koja imaju preko 12 metričkih tona i koja prolaze kroz London od 2024. moraće da imaju ocenu od tri zvezdice (na osnovu onoga što vozači vide direktno kroz vetrobranska stakla kabine) ili moraju da imaju niz sigurnosnih sistema u kamionima. To kamione sa kamerama čini poželjnim izborom u odnosu na verzije sa retrovizorima.

Izazovi vožnje sa sistemom kamera za nadzor u odnosu na bočne retrovizore

Vidljivost i bezbednost:

  • Retrovizori daju trodimenzionalnu sliku, dok su sistemi kamera dvodimenzionalni. Vid sa dubinskom oštrinom, procena udaljenosti i brzina vozila koja se kreću iza vas mogu zahtevati neko vreme za navikavanje.
  • Rezolucija kamere može biti nedostatak u poređenju sa retrovizorm. Retrovizori nude isti nivo oštrine kao i vaše oči. Kamere imaju širokougaoni objektiv i ekran sa ograničenom rezolucijom. To bi moglo da oteža vozačima da procene udaljenost. Izbor rezolucije slike i veličine ekrana stoga su važni činioci.
  • Položaj ekrana mora da bude prilagođen unutrašnjosti kabine kako bi se izbeglo stvaranje još jedne mrtve tačke. To može dovesti do manje veličine ekrana u odnosu na obične retrovizore, što posledično utiče na veličinu predmeta na ekranu.
     

Popravke:

  • U sistemu kamera za nadzor postoje i senzori i ekrani, u zavisnosti od računara koji upravlja slikom. Svaka potencijalna šteta bi mogla da bude skuplja za popravku. Međutim, to zavisi od toga koju komponentu treba zameniti ili od toga da li je pokrivena ugovorom o uslugama.
     

Iskustvo pri vožnji:

  • Gledanje u dvodimenzionalnu sliku na ekranu kamere razlikuje se od gledanja u obične retrovizore. Više vozača trenutno ima naviku da vozi sa klasičnim bočnim retrovizorima, što ovo čini novim iskustvom pri vožnji i situaciji kojoj se treba prilagoditi.
  • Još jedna stvar na koju se treba naviknuti, ali što je još važnije, to treba naučiti, jesu tehnička podešavanja i nove funkcije. Ovo treba da bude uključeno u svakodnevnu rutinu vozača, kada uči kako da manevriše, kao i da pravilno procenjuje brzinu, udaljenost i okolni prostor.

Kako odabrati – Budućnost bočnih retrovizora i sistema kamera za nadzor

I sistemi kamera za nadzor i standardni retrovizori imaju svoje prednosti i mane. Iskustvo pri vožnji sa bočnim retrovizorima u odnosu na sistem kamera za nadzor je različito, a verovatno je i da će vozači imati različite individualne želje.

Nekim segmentima će takođe biti lakše da se prilagode: Na primer, tokom dugolinijskog transporta, neko se potencijalno može naviknuti na ovu situaciju brže od onih koji mnogo voze u gradovima gde je stalno procenjivanje udaljenosti i procena dubinske oštrine od ključne važnosti i gde je možda potrebno više vožnje hodom unazad.

„Individualne želje mogu da variraju, pri čemu je cilj kamera da se ekran što više približi stvarnosti, da ponudi najbolje moguće iskustvo pri vožnji. Za nove vozače, kamere mogu biti standard, a vaš izbor takođe može zavisiti od toga koliko ste otvoreni za promene i nova digitalna rešenja u vozačevom okruženju“, kaže Hana Degerman, planer proizvoda za korisničko iskustvo kompanije Volvo Trucks.

Kjel Brunstrom je viši naučnik na RISE istraživačkim institutima u Švedskoj, specijalizovan za vizuelnu percepciju. Smatra da kamere mogu da budu zastupljenije i omiljenije u bliskoj budućnosti, ali takođe može biti korisno dodati neke aspekte sistemima kamera za nadzor kako bi mogli da postanu poželjnija opcija za sve i svaki segment u transportnoj industriji.

„Sistemi kamera za nadzor trenutno daju smanjenu dubinsku oštrinu u poređenju sa redovnim bočnim ili zadnjim retrovizorima. Međutim, studija sprovedena u kompanijama RISE i Volvo Cars** pokazala je da bi kamere, kako bi se ublažila smanjena percepcija dubine, po mogućnosti trebalo da prikazuju dodatnu grafiku, ukazujući na udaljenost i opasne objekte, što bi moglo da pomogne vozaču da donese ispravnu odluku“.

Tehnologija se brzo razvija u ovoj oblasti. Vaš izbor između klasičnog bočnog retrovizora ili sistema kamera za nadzor može zavisiti od ličnih želja ili segmenta. Postoji potreba da procenite svoje poslovne zahteve, ali i mogućnosti za poštovanje zakona: a možda i lične želje i otvorenost za nova iskustva pri vožnji vašeg vozača.


*Stvarna potrošnja energije može da se razlikuje u zavisnosti od velikog broja faktora, kao što su brzina vožnje, upotreba regulatora brzine, specifikacija i opterećenje vozila, aktuelna topografija, iskustvo vozača, održavanje vozila i vremenski uslovi.

 

**Izvor: Zhang, M. and G. Bin. The effect of CMS with AR on driving performance. (diva2:1717225), RISE Research Institutes of Sweden, Chalmers University of Technology, M.Sc. thesis. 2022, dostupno na: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ri:diva-61469

Related Insights