Vožnja kamiona sa bočnim retrovizorima je oduvek bila nešto što su vozači uzimali zdravo za gotovo. Međutim, poslednjih godina nekoliko proizvođača je počelo da umesto njih nudi sisteme kamera za nadzor. Ali kada i gde to može biti korisno i koje su prednosti i mane kamere u odnosu na retrovizor?
Ujedinjene nacije su 2016. godine iznele uredbu kojom se omogućava da sistemi kamera za nadzor zamene ogledala. Jedna od prednosti je bio takozvani poboljšani direktni vid, što znači preglednost iz ugla gledanja vozača: naime, ono što se može videti bez pomoći retrovizora ili kamera.
Evropska komisija procenjuje da će predstojeća Uredba EU o opštoj bezbednosti smanjiti broj nezgoda i, nadamo se, spasiti preko 25.000 života i izbeći najmanje 140.000 ozbiljnih povreda do 2038. Sistemi kamera za nadzor mogu doprineti ovim brojevima jer poboljšavaju direktan vid. Ali, glavni razlog za razvoj sistema kamera za nadzor je bolja aerodinamika i mogućnost uštede goriva i smanjenja emisija CO2.
„Svi žele da poboljšaju potrošnju goriva ili energije, a zahvaljujući manjem otporu vazduha od retrovizora, tanje jedinice kamera mogu poboljšati energetsku efikasnost do 1,5%*. Ali, važno je videti i koje rešenje odgovara klijentu i poboljšava njegovo iskustvo u vožnji“, kaže Gabor Šalo, viši inženjerski stručnjak za vidljivost kompanije Volvo Trucks.
Prvi kamion sa kamerama umesto bočnih retrovizora pojavio se 2019. i od tada se tehničke mogućnosti ubrzano razvijaju. Nekoliko proizvođača na tržište je izbacilo kamione sa sistemima kamera za nadzor, a podsticaj u vidu budućih zakona ubrzava taj proces. Do 2029. zahvaljujući evropskoj Uredbi o opštoj bezbednosti (GSR), primeniće se zahtevi vezani za direktni vid za sve novoregistrovane kamione kako bi se umanjili mrtvi uglovi i poboljšalo ono što vozači mogu da vide direktno iz svojih vozila.
Izuzimajući tehnički razvoj i predstojeće zakone, postoje mogućnosti i prednosti, kao i izazovi i ograničenja, vezani za vožnju sa kamerama umesto retrovizora. Evo nekih od aspekata koji se mogu uzeti u obzir:
Aerodinamika:
Vidljivost i bezbednost:
Vreme i mrak:
Poštovanje zakonskih propisa:
Vidljivost i bezbednost:
Popravke:
Iskustvo pri vožnji:
I sistemi kamera za nadzor i standardni retrovizori imaju svoje prednosti i mane. Iskustvo pri vožnji sa bočnim retrovizorima u odnosu na sistem kamera za nadzor je različito, a verovatno je i da će vozači imati različite individualne želje.
Nekim segmentima će takođe biti lakše da se prilagode: Na primer, tokom dugolinijskog transporta, neko se potencijalno može naviknuti na ovu situaciju brže od onih koji mnogo voze u gradovima gde je stalno procenjivanje udaljenosti i procena dubinske oštrine od ključne važnosti i gde je možda potrebno više vožnje hodom unazad.
„Individualne želje mogu da variraju, pri čemu je cilj kamera da se ekran što više približi stvarnosti, da ponudi najbolje moguće iskustvo pri vožnji. Za nove vozače, kamere mogu biti standard, a vaš izbor takođe može zavisiti od toga koliko ste otvoreni za promene i nova digitalna rešenja u vozačevom okruženju“, kaže Hana Degerman, planer proizvoda za korisničko iskustvo kompanije Volvo Trucks.
Kjel Brunstrom je viši naučnik na RISE istraživačkim institutima u Švedskoj, specijalizovan za vizuelnu percepciju. Smatra da kamere mogu da budu zastupljenije i omiljenije u bliskoj budućnosti, ali takođe može biti korisno dodati neke aspekte sistemima kamera za nadzor kako bi mogli da postanu poželjnija opcija za sve i svaki segment u transportnoj industriji.
„Sistemi kamera za nadzor trenutno daju smanjenu dubinsku oštrinu u poređenju sa redovnim bočnim ili zadnjim retrovizorima. Međutim, studija sprovedena u kompanijama RISE i Volvo Cars** pokazala je da bi kamere, kako bi se ublažila smanjena percepcija dubine, po mogućnosti trebalo da prikazuju dodatnu grafiku, ukazujući na udaljenost i opasne objekte, što bi moglo da pomogne vozaču da donese ispravnu odluku“.
Tehnologija se brzo razvija u ovoj oblasti. Vaš izbor između klasičnog bočnog retrovizora ili sistema kamera za nadzor može zavisiti od ličnih želja ili segmenta. Postoji potreba da procenite svoje poslovne zahteve, ali i mogućnosti za poštovanje zakona: a možda i lične želje i otvorenost za nova iskustva pri vožnji vašeg vozača.
*Stvarna potrošnja energije može da se razlikuje u zavisnosti od velikog broja faktora, kao što su brzina vožnje, upotreba regulatora brzine, specifikacija i opterećenje vozila, aktuelna topografija, iskustvo vozača, održavanje vozila i vremenski uslovi.
**Izvor: Zhang, M. and G. Bin. The effect of CMS with AR on driving performance. (diva2:1717225), RISE Research Institutes of Sweden, Chalmers University of Technology, M.Sc. thesis. 2022, dostupno na: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ri:diva-61469