Na prvim Euro NCAP testovima bezbednosti za teške kamione, samo dva modela su dobila maksimalnu ocenu od pet zvezdica – Volvo FH Aero i Volvo FM. Šta je potrebno da bi se dobila najviša ocena? Šta se zapravo testira?
Evropska agencija za procenu bezbednosti novih vozila (Euro NCAP), sa sedištem u Belgiji, kao prva sa ovom delatnošću, formirana je 1996. godine i brzo je postavila evropske industrijske standarde za procenu bezbednosti putničkih automobila. Podržana je od više evropskih vlada, uključujući i Evropsku uniju.
Sada je Euro NCAP počeo da testira i teške kamione, a prvi rezultati su objavljeni u novembru 2024. Testirano je devet različitih kamiona od sedam proizvođača, a Volvo FH Aero i Volvo FM su dobili po pet zvezdica.
Važno je napomenuti da u ovim prvim krugovima testiranja, Euro NCAP ocenjuje širok spektar bezbednosnih sistema, kao što su upozorenje na sudar i regulator brzine. Ovi sistemi su osmišljeni tako da pruže podršku vozaču i spreče nezgode.
U ovom prvom krugu testova, Euro NCAP stavlja sve kamione u veliki broj različitih situacija u kojima se dobija ocena performansi na osnovu toga koliko dobro sistemi reše datu situaciju, od 0 do 100%.
Bezbednosni sistemi se zatim grupišu u tri oblasti: bezbedna vožnja, izbegavanje sudara i posle sudara. Da biste dobili pet zvezdica, potrebna je ocena od najmanje 80% u sve tri oblasti.
U oblasti bezbedne vožnje, Volvo FH Aero je ostvario 80%, a Volvo FM 90%. To je uglavnom bilo zbog direktne preglednosti – drugim rečima, koliko dobro vozač može da vidi šta se dešava ispred i sa bočne strane kamiona. To je moguće zahvaljujući dizajnu kabine i novim kamerama, koje su zamenile retrovizore na novijim modelima kamiona.
Volvo FM je dobio čak i veću ocenu od modela FH Aero zbog nižeg položaja vozačevog sedišta, što omogućava bolji pogled na oblast direktno uz prednji deo kamiona.
Prilikom testiranja sistema osmišljenih tako da omogućavaju izbegavanje sudara, oba kamiona su dobila 89%, zahvaljujući Volvo Trucks kočionom sistemu za vanredne situacije i sistemu za kretanje u traci. Sistemi su osmišljeni tako da detektuju objekte i automatski koče ili da vas vrate u odgovarajuću traku. Na primer, sistem automatski aktivira kočnice kada automobil ispred kamiona iznenada zakoči ili ukoliko su pešaci u blizini kamiona.
Euro NCAP ocenjuje svaki sistem tako što ga testira u više od stotinu različitih situacija u saobraćaju. Kočioni sistem za vanredne situacije kompanije Volvo Trucks imao je posebno dobar učinak zahvaljujući tome što je izbegao sudar – i sa putničkim automobilima i sa pešacima i biciklistima – u skoro svakoj situaciji u kojoj se obavljala procena.
Samo dva proizvođača kamiona ponudila su automatsko kočenje kako bi se zaštitili biciklisti kada kamion skreće ka strani suvozača. Volvo Trucks ovaj sistem naziva „Aktivna podrška za izbegavanje bočnog sudara“. Inovacija koju je Euro NCAP opisao kao „potencijalno revolucionarnu promenu“ jer rešava uobičajene bezbednosne opasnosti u urbanim sredinama: bicikliste skrivene u mrtvom uglu kamiona.
Pored toga, Euro NCAP je i modelu Volvo FH Aero i modelu Volvo FM dodelio nagradu City Safe (Bezbednost u gradu) zbog njihove dobre direktne preglednosti i dobrog učinka njihovih aktivnih bezbednosnih sistema u pogledu zaštite ljudi u situacijama u gradskom saobraćaju.
Takođe, važno je reći da ovi rezultati ne znače da smo na kraju puta. Vizija kompanije Volvo Trucks je da ne bude nezgoda – tako da ćemo nastaviti da radimo na razvoju rešenja koja naše kamione čine još bezbednijim.
Sve u svemu, Volvo Trucks veruje da glavni razlog za dobijanje pet zvezdica leži u razmišljanju o bezbednosti.
„Uvek nastojimo da razvijemo bezbednosne sisteme koji su osmišljeni tako da funkcionišu u velikom broju situacija u saobraćaju. Od auto-puteva do gradskih ulica. Ovaj način razmišljanja delimo sa Euro NCAP-om, koji takođe testira bezbednosne sisteme u mnogo različitih situacija, kako bismo zaista procenili koliko su naši kamioni zapravo bezbedni“, kaže Ana Vrige Berling.
Ona dodaje: „Ovo je dokaz našeg doslednog nastojanja da prevaziđemo ono što se zahteva po zakonu, kako bismo ostvarili svoju viziju nultog broja nezgoda u kojima učestvuju naši kamioni. Euro NCAP ocene će klijentima služiti kao vodič prilikom donošenja odluka o kupovini, ali će i motivisati proizvođače vozila da kontinuirano rade na poboljšanju bezbednosti.”
„Takođe, važno je reći da ovi rezultati ne znače da smo na kraju puta. Vizija kompanije Volvo Trucks je da ne bude nezgoda – tako da ćemo nastaviti da radimo na razvoju rešenja koja naše kamione čine još bezbednijim“, kaže Ana Vrige Berling.
„Uzbuđeni smo što Euro NCAP ispituje naša postignuća u oblasti bezbednosti“, kaže Ana Vrige Berling, direktorka za bezbednost u kompaniji Volvo Trucks. „Ovo je prvi put da je neka spoljna, nezavisna organizacija stavila na probu bezbednost teških kamiona i analizirala njihov učinak u oblasti bezbednosti. Kompanija Volvo je dugo poznata po svojoj posvećenosti bezbednosti, koja je neizostavni deo našeg nasleđa. Sada su rezultati svih tih napora potvrđeni novim ocenama na Euro NCAP testovima“, zaključuje ona.
Saznajte više o odnosu prema bezbednosti kompanije Volvo Trucks. Možda ćete biti zainteresovani da pročitate ove povezane članke:
5 načina da smanjite rizik od nesreća u kojima učestvuju kamioni i nezaštićeni korisnici puteva
Kako će Euro NCAP doprineti bezbednijim kamionima
3 načina da poboljšate vidljivost vozača i bezbednost na putu