Krejg Foks, australijski vlasnik voznog parka, navodi dve stvari koje objašnjavaju njegov uspeh u transportnoj delatnosti: samo transport isplativog tereta i transport mešovite robe.
Pre šest godina Krejg Foks je znao vrlo malo o kamionima.
„Bavio sam se ribolovom, ali je nakon uvođenja kvota ribolov postao neodrživ, pa sam morao da potražim neki drugi posao i tako sam kupio kamionsku firmu od oca.“
U to vreme je firma Fox Transport, sa sedištem u gradu Portu Feriju u provinciji Viktoriji na jugozapadu Australije, imala samo tri vučna voza. Krejg je prepoznao neke nove prilike za proširenje voznog parka, pa je nabavio dve dvostruke kiperske poluprikolice za žitarice (B-Double), poluprikolicu sa kliznom ceradom i cisternu za rasute hemikalije.
„Još uvek smo u Portu Feriju“, kaže Krejg, „ali sada radimo po celoj Viktoriji. Tipična ruta B-Double konfiguracije mogla bi da obuhvati transport tovara crnog ukrasnog kamena od naše separacije do Melburna, preuzimanje tovara veštačkog đubriva i transport do grada Mildure, a zatim preuzimanje tovara žitarica ili gipsa i transport nazad do Gipslanda ili našeg sedišta. Na takvom putovanju vozač provede oko tri dana.“
Ne želeći da se veže za jednu vrstu tovara, Krejg je maksimalno razgranao svoje poslovanje.
„Prevozimo sve – žitarice, kreč, pesak, kamen, veštačko đubrivo i robu opšte namene“, kaže Krejg. „Imamo i cisternu za hemikalije u koju možemo da stavimo razne tečne tovare. Kada je kod jedne grane poslovanja zastoj, druge obično pokrivaju njen nedostatak. Ova raznovrsnost takođe obezbeđuje vozačima posao, a oni to cene.“
Krejg je vrlo praktičan rukovodilac koji jednim od svojih kamiona svakog dana u nedelji putuje po okolini – do Melburna, Gipslanda ili Midure. Tokom svojih kratkih putovanja razgovara sa kupcima, pravi rasporede i svima ispunjava obećanja.
„Gledano iz mog ugla, briga o kupcima je najvažnija. Ako nekome treba nešto hitno, dajemo sve od sebe da promenimo raspored i da mu se prilagodimo“, kaže Krejg.
„Svakodnevno razgovaram sa kupcima, pa znam šta je potrebno, a fleksibilnost je najvažnija. Boravak u kamionu mi takođe pomaže jer na osnovu ličnog iskustva vidim ono sa čime se vozači suočavaju na svakodnevnim zadacima i vidim kako se kamioni ponašaju. To mi pomaže da bolje shvatim šta možemo da uradimo da bismo bili efikasniji.“
Gledano iz mog ugla, briga o kupcima je najvažnija.
Pošto su marže sve manje, ekonomična potrošnja goriva je jedna od oblasti koja Krejga posebno zanima.
„Volim da ekonomično trošim gorivo“, kaže Krejg, „pa zato i koristim Volvo. Dobili smo neke savete od Volvo trenera za vozače i oni nam zaista pomažu. Kada smo shvatili nekoliko jednostavnih tehnika vožnje i maksimalno iskoristili tehnologiju u kamionu, značajno smo uticali na svoju potrošnju goriva. Ranije smo prelazili oko 1,8 km po litru, a sada oko 2,1.“
To je nedeljna ušteda od 240 l goriva po kamionu. Nije teško videti da to neposredno povećava dobit firme Fox Transport. „Naši vozači štede mnogo goriva samo zato što su naučili kako da maksimalno koriste automatizovani ručni menjač I-Shift i zato što koriste svaku priliku da se kreću po inerciji umesto da drže nogu na pedali“, kaže Krejg, „a to ne utiče negativno na dužinu putovanja. Naredni put ćemo eksperimentisati sa diferencijalima FH kamiona da bismo videli da li kamioni mogu da ostanu u najvišem stepenu prenosa malo duže.“
Shvatajući da je efikasnost jedan od isključivih načina za poboljšanje rentabilnosti, Krejg takođe traga za tehnologijom koja će mu obezbediti konkurentnost.
„Koristim Volvo Dynafleet sistem na svoja dva FH kamiona“, kaže Krejg, „što mi daje odličan uvid u sve aspekte performansi svakog kamiona. Dynafleet nam je, na primer, savršeno jasno pokazao da uopšte ne vozimo po inerciji. Čim smo to shvatili, počeli smo da tražimo mogućnosti za to i sada tokom oko 10% putovanja vozimo po inerciji. To značajno štedi gorivo.
Kao integralni deo poljoprivredne industrije u Viktoriji i zbog porasta poslovanja, firma Fox Transport želi da nadogradi vozni park otprilike sledeće godine.
Dynafleet mi daje odličan uvid u sve aspekte performansi svakog kamiona.
„Poboljšaćemo svoje poluprikolice, zameniti stari FH model za novi Euro 5 model i verovatno nadograditi FE 340 da bismo malo povećali korisnu nosivost na svojim lokalnim rutama. Koliko god da putujemo po državi, ne zaboravljamo lokalne kupce.“
Nakon samo šest godina u poslu, jasno je da Krejg sasvim dobro razume šta treba transportnoj firmi da bi bila uspešna.
„To je, po mom mišljenju, zadovoljavanje potreba kupaca na pravi način, maksimalna efikasnost, razgranatost i razmatranje svih detalja“, kaže Krejg. „Međutim, iako se fokusiramo na tehnički aspekt, znamo da je pružanje pouzdanih usluga kupcima najvažnije. Bez toga nemate ništa, a mi smo stekli dobar ugled jer možemo da pružimo prilagođene usluge koje može da pruži mala porodična firma.“
„Ako sam nešto naučio“, zaključuje on, „to je da se ova igra stalno uči.“
Vozila: FH Globetrotter XXL 6x4 B-Double; FH 6x4 B-Double; NH 6x4 B-Double; FM kamion sa kiperskom prikolicom i FE kamion sa nadgradnjom sa kliznom ceradom. Kamioni su proizvedeni u periodu od 2002. do 2012. godine.
Radno okruženje: Kamioni iz voznog parka firme Fox utovaruje robu u različitim terenskim uslovima, uključujući pesak, ograđene pašnjake uz konjušnice i blato, pa često koriste blokadu diferencijala za ulazak i izlazak, a zatim prelaze velike udaljenosti po autoputevima.
Primene: Svi kamioni osim NH kamiona imaju automatizovane ručne menjače I-Shift. Dva FH kamiona imaju Dynafleet sistem, sistem podrške za kretanje u traci i prilagodljivu regulaciju stalne brzine kretanja.
Potrošnja goriva: FH od 540 KS prelazi 2 km/l sa B-Double konfiguracijom, a do 2,5 km/l sa jednom poluprikolicom; FH od 520 KS prelazi do 1,9 km/l.