Kamioni

Prvi Volvo FH16 u Grčkoj

Grčka dužnička kriza je zadala veliki udarac logističkom sektoru. Uprkos teškim uslovima, firma Marinos Vasilopoulos International Transport raste.
Elijas Marinos.
Prema Elijasu Marinosu, vlasniku firme Marinos Vasilopoulos International Transport, njegova firma ne samo da opstaje tokom grčke ekonomske krize, već se i razvija.

Grčka dužnička kriza je zadala veliki udarac logističkom sektoru. Uprkos teškim uslovima, firma Marinos Vasilopoulos International Transport se razvija.

Šestogodišnja dužnička kriza je dovela Grčku na ivicu propasti. Ranije su banke velikodušno pozajmljivale novac lokalnim firmama, ali sada kredita više nema. Poslovna klima u državi je surova.

 

„Mi smo, naravno, osetili posledice krize“, kaže Elijas Marinos, vlasnik firme Marinos Vasilopoulos International Transport. 

Ukupno gledano, broj firmi registrovanih kod najvećeg grčkog fonda za socijalno osiguranje (IKA) opao je za 119.000 ili 38% od 2008. godine. 

Kada je reč o logističkim uslugama, više stotina transportnih firmi je ostalo bez posla. Međutim, tokom ove velike recesije, nekoliko firmi je uspelo da opstane, pa čak i da se proširi: jedna od njih je Marinos Vasilopoulos International Transport, transportna firma koja koristi 62 kamiona za transport smrznute hrane širom Evrope. 

„Kriza je prinudila grčke transportne firme da se izuzetno dobro organizuju i kontrolišu troškove da bi opstale, ali mi smo uvek tako poslovali. Uvek smo vrlo oprezno poslovali, postepeno se proširujući i fokusirajući na pridobijanje vrlo kvalitetnih kupaca.“

Firma sa sedištem u Megari, na 50-ak kilometara od Atine, suočila se sa krizom i uspela da je prebrodi da bi zatim počela da se razvija kupujući pet novih kamiona u periodu od 2008. godine do početka 2014. godine. Firma Marinos Vasilopoulos International Transport sada ima 15 Volvo kamiona u voznom parku sa 62 vozila, a nedavno je kupila potpuno novi Volvo FH16 – prvi takav u Grčkoj. 

Kada su, tokom perioda lakog kreditiranja, neke grčke transportne firme, podstaknute velikodušnim bankarskim zajmovima, ponekad kupovale dodatne kamione kao statusni simbol, Elijas Marinos je uvek čekao dok ne obezbedi dovoljnu količinu tereta za stalno korišćenje svakog novog kamiona.

Bili smo oprezni kada su svi trošili novac, pa nismo upali u nevolje kada je izbila kriza.

Firma Marinos Vasilopoulos je kupila prvi Volvo kamion (F12) 1985. godine, upravo u vreme kada je proširivala poslovanje na međunarodnom transportnom tržištu. Tada je Dimitrios Marinos, Elijasov otac, bio vlasnik firme, dok je Elijas radio kao vozač. Zbog kvaliteta Volvo kamiona i tesnih partnerskih veza sa firmom Saracakis Brothers, uvoznikom i distributerom firme Volvo Trucks u Grčkoj, ostaje veran marki Volvo skoro 30 godina nakon što je prvi Volvo kamion ušao u njegov vozni park.

„Možete, na primer, da kupite jeftiniji polovni kamion, ali Volvo kamioni traju duže, čak i u teškim uslovima. Kvalitet je primetan u svakom detalju – menjač je, na primer, izvanredan.“ 

Kada govori o novom FH16 kamionu, prvom takve vrste u Grčkoj, oči mu sijaju. Ubrzo nakon kupovine prvog komada krajem 2013. godine, razmišlja da kupi i drugi. 

Upravljanje grčkom logističkom firmom nikada nije bilo lako. Nacionalni putevi su brdoviti i uski, a u saobraćaju u glavnom gradu Atini sa 3,8 miliona stanovnika često dolazi do zastoja. Trajektne veze do različitih ostrva i država su takve da svaki kamion mora uvek da dođe na vreme jer će, u protivnom, morati da čeka više sati na sledeći brod.

Volim da radim pod pritiskom i da rešavam probleme. To je kao šahovska partija.

Jedna od glavnih posledica krize je ta da je stresno transportno poslovanje u Grčkoj postalo još stresnije. Problemi sa likvidnošću prisiljavaju mnoge kupce da odlažu porudžbine do poslednjeg trenutka.

„Često čekaju dok ne sakupe novac. Ako nemaju novac, ne plasiraju porudžbinu, pa mi često dobijamo informacije o porudžbini u poslednjem trenutku.“

Situacija u sektoru maloprodaje se takođe dramatično promenila tokom poslednjih pet godina krize. Nekada su na grčkom tržištu maloprodaje bile uglavnom manje porodične firme, a sada na njemu sve više dominiraju veliki igrači. Nadmetanje transportnih firmi oko kupaca sa dobrim kreditnim sposobnostima prava je vratolomija. Trka za velikim lancima supermarketa kao što su Makro i Voudouris, najveći grčki proizvođač mesa, vrlo je teška. Zato je od ključne važnosti da pridobijete i zadržite ove veće kupce.

„Volim da radim pod pritiskom i da rešavam probleme. Da sklapam sve kockice. To je kao šahovska partija“, kaže Elijas Marinos pominjući igru koju takođe igra. (U kancelariji se nalazi svetlucava šahovska tabla sa srebrnim i zlatnim figurama.)

Ne smeta mu što naporno radi i što je često iscrpljen. U tinejdžerskom dobu je radio kao suvozač kamiona, a u dvadesetim godinama kao vozač, pa je na rad i život gledao drugačije od svojih vršnjaka. 

„Stekao sam širu sliku. Naučio sam da moram vredno da radim.“

 

Vozni park

Vozila: 62 kamiona uključujući 15 Volvo kamiona:

  • Jedan novi tegljač Volvo FH16 4×2 sa Euro 5 motorom od 750 KS i XL kabinom.
  • Dva tegljača FH16 Classic 4×2 sa Euro 5 motorom od 700 KS i XL kabinom.
  • Četiri tegljača Volvo FH16 Classic 4×2 sa Euro 5 motorom od 600 KS i XL kabinom.
  • Osam tegljača FH 6×2 sa Euro 5 motorom od 480 KS i XL kabinom.

Većina kamiona ima I-Shift menjač.