Na periferiji Varšave, u Poljskoj, vozač kamiona Robert Senk se sporo kreće kroz gradski saobraćaj u svom Volvo FH kamionu. To je poražavajuća situacija za nekog ko se ponosi svojim veštinama ekonomične vožnje. „Ovo nije dobro“, kaže on dok ubrzava nakon još jednog zaustavljanja na semaforu. „Međutim, čak i ovde možete da uštedite dosta goriva ako vozite lagano i ako bolje predviđate situaciju tako što ćete održavati rastojanje od vozila ispred sebe.“
Robert Senk vozi kamione više od 20 godina i jedan je od najekonomičnijih vozača firme Jastim, sa prosečnom potrošnjom od 24 l goriva na 100 km. Za uzvrat, redovno dobija nagradu na osnovu stimulativnog programa za uštedu goriva koji je uveden u firmi Jastim pre nekoliko godina. Svaki vozač koji može da održava potrošnju goriva ispod 28 l na 100 km dobija 300 zlota (70 evra), kao i dodatnih 100 zlota za svaki dodatni litar goriva koji je uštedeo.
Ovaj program je samo jedna od brojnih inicijativa koje je pokrenula firma Jastim da bi se smanjila potrošnja goriva u njenom voznom parku. U druge inicijative spadaju ulaganja u nove kamione i tehnologiju. Najnoviji Volvo kamioni firme Jastim imaju nove Euro 6 C motore i najnovija aerodinamička poboljšanja koji su optimizovani za kamione čija se konstantna brzina kreće u rasponu od 60 do 90 km/h. U kombinaciji sa Euro 6 C motorom, nova aerodinamička poboljšanja mogu dodatno da uštede do tri procenta goriva pri dugolinijskoj i regionalnoj vožnji.
Danas imamo potrošnju goriva koja je bila nezamisliva pre samo 3–4 godine. To je sada samo rutinska stvar.
„Zainteresovani smo za sve nove tehnološke razvoje“, kaže Jacek Slovinjski, vlasnik firme Jastim. „Na osnovu količine goriva koju trošimo svakog meseca, dodatna ušteda goriva do tri procenta predstavlja hiljade litara za nas.“
Troškovi goriva predstavljaju značajan deo troškova svake transportne firme (često do jedne trećine), ali se ovde radilo o opstanku firme Jastim. „Činjenica je da nismo imali izbora“, dodaje Jacek Slovinjski. „Danas ne možemo sebi da dopustimo da trošimo 31–32 l goriva na 100 km, koliko smo trošili pre tri godine. To bi nas izbacilo sa tržišta.“
Firma Jastim je vrlo rano shvatila da su, kada je reč o potrošnji goriva, vozači podjednako važni kao kamioni – zato je uvela šemu nagrađivanja. „Shvatili smo da opstanak naše firme zavisi od smanjenja potrošnje goriva“, kaže Slovinjski. „Takođe smo odmah shvatili da, kao firma, treba da podelimo deo tog ušteđenog novca sa svojim vozačima. Nismo mogli da očekujemo da će oni voziti ekonomično ako firma zadrži sav ušteđeni novac.“
Istovremeno, da bi što više pomogla vozačima, firma Jastim je takođe uložila novac u obuku vozača – svaki vozač Volvo kamiona ide i na kurs iz ekonomične vožnje firme Volvo. Zato svi vozači Volvo kamiona postižu svoje ciljeve i zadovoljavaju kriterijume za mesečnu nagradu.
„Tokom kursa, vozači ne uče samo kako da voze ekonomično, već i kako da pravilno održavaju kamion, što im obezbeđuje nesmetan rad“, kaže Tomaš Vroblevski, menadžer voznog parka firme Jastim. „Time se povećava produktivnost firme, kao i količina novca za nagrađivanje vozača zbog postignutih ušteda.“
Prednosti nisu samo finansijske prirode. Tri najveća kupca firme Jastim – Schenker, IKEA i DHL – daju veliki značaj ekološkim pitanjima i zahtevaju od svojih dobavljača da stalno smanjuju potrošnju goriva. Nedavne uštede, postignute kupovinom novih vozila i obučavanjem vozača, pomogle su firmi da zadovolji velika očekivanja svojih kupaca.
Na autoputu se Robert Senk slobodno kreće. Tamo zaista može da primeni ono što je naučio na obuci za vozače, ali i da iskoristi karakteristike Volvo FH kamiona kao što su regulacija stalne brzine kretanja, I-See funkcija i Euro 6 C motor od 500 KS. Brzo se približava brzini od 85 km/h, za koju sa obuke zna da je optimalna za dugolinijski transport zato što nudi vrhunske performanse i minimalnu potrošnju goriva. Održavanje stalne brzine kretanja je bitan faktor uspeha.
„Motor je toliko jak da možete da koristite viši stepen prenosa od onog koji bi izabrao automatski menjač, čime postižete veliku uštedu goriva“, kaže Robert Senk dok objašnjava svoju tehniku vožnje. „Regulacija stalne brzine kretanja je inteligentan mehanizam, što vam omogućava vožnju nizbrdo u neutralnom stepenu prenosa da bi se kamion slobodno kotrljao i minimalno trošio gorivo.“
Ovo je savršen primer za to kako najsavremenija tehnologija i vešti vozači optimalno troše gorivo. To je i razlog zašto je prosečna potrošnja goriva firme Jastim smanjena sa skoro 32 l/100 km na 26 l/100 km. Najbolji vozači, kao što je Robert Senk, troše prosečno 24 l na 100 km. „Danas imamo potrošnju goriva koja je bila nezamisliva pre samo 3–4 godine“, kaže Jacek Slovinjski. „To je sada samo rutinska stvar.“
Osnovana: 1999.
Vlasništvo: Jacek Slovinjski
Sedište: Varšava, Poljska
Broj zaposlenih: 94 (od čega je 70 vozača)
Zadaci: Transport i špedicija tereta u zemlji i inostranstvu. Jastim trenutno ima oko 200 kupaca, od kojih su tri najveća DB Schenker, DHL i IKEA.
Volvo kamioni u voznom parku: 4 Volvo FH 500 i 21 Volvo FH 460.
Specifikacija kamiona: Volvo FH sa Globetrotter kabinom, D13K500 Euro 6 Step C motorom, I-Shift menjačem generacije F sa paketom za ekonomičnu potrošnju goriva, I-See funkcijom, kočionim sistemom za vanredne situacije i sistemom podrške za kretanje u traci.
Potrošnja goriva: 26 l/100 km – umesto 32 l/100 km koliko je iznosila pre četiri godine.
Obuka vozača: Svi vozači moraju da idu na obuku najmanje jednom godišnje. Obuka za vozače Volvo kamiona se uvek obavlja u firmi Volvo Trucks u Poljskoj.
Druge usluge: Jastim koristi Dynafleet u svojim Volvo kamionima. Firma uzima kamione na lizing preko službe Volvo Financial Services, pri čemu lizing traje od tri do četiri godine.