Kamioni

Sporohodni stepeni prenosa za vožnju kroz ledenu šumu

Ledeni, uski, brdoviti putevi i ukupna masa od 76 tona. Transport drvne građe kroz finske šume je zahtevan zadatak kako za vozače, tako i za vozila. Ali pomoću I-Shift menjača sa sporohodnim brzinama firme Volvo, Saku Simpanen i njegov tim mogu da savladaju i brdoviti teren i loše uslove.
Kamion Sakua Simpanena na ledenom šumskom putu u Finskoj.
Transport drvne građe kroz finske šume je zahtevan zadatak kako za vozače, tako i za vozila.

Sredina je zime i sneg na drveću je tako debeo da su zbog njega sve grane klonule, dok neprestani sumrak ispunjava kratkotrajne sate sa dnevnim svetlom. Prednja svetla Volvo FH16 kombinovanog kamiona za drvnu građe kompanije Kuljetus S. Simpanen se probijaju kroz maglu i okružujuću belu šumu.

Kako Saku Simpanen zalazi dublje u šumu, putevi postaju toliko mali i uski da im čak ni imena nisu data. Neki su klizavi poput klizališta. Duž puta se u redovnim intervalima nižu drvene kule za lov na losove. Zimi su losovi uobičajen prizor u regionu, ali sada ostaju skriveni u šumi.

Saku proverava računar u vozilu da bi video odakle će njegov sledeći tovar biti pokupljen. U svom drugom zadatku tog dana, pošto je već isporučio tovar trupaca u zoru do lokalne pilane u Kejtelu, u Severnoj Savoniji u centralnoj Finskoj. Saku se kretao putevima u ovom regionu otkako je imao 10 godina i poznaje svako brdo i krivinu. Kao mladi dečak se vozio u očevom Volvo kamionu, a kada je krenuo u školu već je znao da će mu to biti zanimanje. Pridružio se porodičnom poslu 1998. i preuzeo je upravljanje 2006.

„Vožnja i motorna vozila su moje strasti. Ova industrija mi je verovatno u krvi, takođe. Moj otac, Sepo, je bio vlasnik transportnog preduzeća i za mene je bilo prirodno da idem njegovim stopama,“ objašnjava.

Danas, zajedno sa svojom ženom Jana-Ritom, on poseduje Kuljetus S. Simpanen – kompaniju koja je specijalizovana za prevoz drvne građe. Par je zajedno već 20 godina, a zajednički su vlasnici preduzeća skoro deset godina. Saku je generalni direktor i vozač, dok se Jana-Rita brine o aspektima finansijske administracije i planiranju transporta. Pored toga, kompanija takođe zapošljava još pet vozača.

Sakuov najnoviji Volvo FH16 kamion je opremljen I-Shift menjačem sa sporohodnim brzinama, što poboljšava mogućnost pokretanja vozila u zahtevnim uslovima. Ostatak kamiona je takođe prilagođen sa velikom pažnjom posvećenom detaljima. I kamion i prikolica imaju kompletno vazdušno oslanjanje; ležišta koja se koriste za držanje drvne građe su automatizovana i njima se upravlja preko daljinskog upravljača; i dizalicom može da se rukuje iz unutrašnjosti zagrejane kabine. Zaštita od podletanja, koja nije obavezna za kamione za drvnu građu u Finskoj, je takođe montirana.

„Ja imam skoro savršen kamion za drvnu građu. Ako je Bog napravio bolji, zadržao ga je za sebe,“ kaže Saku sa osmehom.

Po njegovom mišljenju, jedna od najvećih prednosti sporohodnih brzina je to što one obezbeđuju da kamion uvek može da se pokrene, čak i kad prenosi velike tovare. „Stepen prenosa za hod unazad je isto toliko dobar kao i za hod unapred. On nam omogućava da idemo unazad i skrećemo na veoma precizan i kontrolisan način.“ 

Ja imam skoro savršen kamion za drvnu građu. Ako je Bog napravio bolji, zadržao ga je za sebe.

Sporohodne brzine su samo jedan primer Sakuovog nastojanja da uvek ostane u prvom planu tehničkih razvoja u industriji. Kada je maksimalno dozvoljena masa za kombinovana vozila porasla na 76 tona u Finskoj 2013, njegov Volvo je bio jedan od prvih kamiona u zemlji koji je podvrgnut kontroli izmene u skladu sa novim odobrenjem za masu.

 

„Ja neprestano želim da napredujem i razvijam nove stvari. Da bih to postigao, potrebna mi je snažna podrška, poput pouzdanih kamiona, karoserije i dizalica. Skoro 50 godina saradnje sa firmom Volvo nam je pomoglo da postignemo uspeh,“ naglašava on.

Nakon 15 minuta kretanja po vijugavim šumskim putevima, Saku je blizu svog mesta za preuzimanje. Trenutno je toliko udaljen da put nazad nije čak ni prikazan na mapi. Kako se kamion Volvo FH16 zaustavlja na raskršću, on postavlja sigurnosni trougao na zemlju kako bi naznačio drugima da se ispred nalazi kamion za drvnu građu. To je najbitnije, jer su putevi toliko uski da vozila ne mogu da ustupe prolaz ili da se mimoiđu.

Na raskrsnici u obliku slova T, Saku posipa mešavinu soli i peska. Volvo FH16 kamion se penje uzbrdo i ponovo silazi nizbrdo sa druge strane kako bi došao do tačke za okretanje. On okreće svoj kamion i zaustavlja se pored strme gomile trupaca. Izlazi iz kabine kamiona i ulazi u kabinu dizalice, pre nego što spusti podupirače.

Skoro 50 godina saradnje sa firmom Volvo nam je pomoglo da postignemo uspeh.

Grajfer dizalice je poput produžetka Sakuovih ruku. Po potrebi, on poravnava borove trupce podižući ih vertikalno i udarajući jednim krajem snopa o zemlju. Prvo se tovari kamion, zatim prikolica, a kamare se osiguravaju automatskim ležajevima. Kada je prva kamara prikolice dovršena, pomera se nazad pomoću hidrauličnog cilindra.

Kada se i kamion i prikolica potpuno natovare, Simpanen seda za volan. I-Shift menjač automatski uključuje sporohodne stepene prenosa kada otkrije težak teret – u ovim situacijama sporohodni stepeni prenosa najbolje funkcionišu, a kamion Volvo FH16 nepokolebljivo stiže do vrha brda, uprkos masi od 76 tona.

„Pošto se veliki deo vožnje koju obavljamo odvija na malim šumskim putevima i po brdovitom terenu, potrebno nam je mnogo snage. Volvo sa sporohodnim stepenima prenosa nudi dobar ukupni paket za prevoz drveta i uključuje sve faktore koji su nam potrebni: snagu, udobnu vožnju i bezbednost.“

Saku vozi poznatom rutom nazad do pilane u Kejtelu, udaljene 20 km, gde staje u red pre istovarivanja trupaca na široku transportnu traku kada na njega dođe red. Ovde završava većina isporuka kompanije Kuljetus S. Simpanen, a njeni kamioni dolaze u pilanu u proseku deset puta dnevno. Pilana ima period od samo 20 minuta u toku kog kamioni moraju biti na licu mesta. 

Pre nego što počne stvarni proces proizvodnje, trupci se mere i sortiraju prema dužini i debljini. Zatim, viljuškari pilane prenose sortirane trupce do odgovarajućih gomila u prostoru za skladištenje. Ali do trenutka kada to bude u toku, Saku je već otišao da pokupi svoj sledeći tovar. Tim tempom, on može da dovrši još tri tovara pre kraja smene.

Kuljetus S. Simpanen Oy

Kancelarija: Pielavesi, selo Savia.
Istorija: Sepo Simpanen je osnovao kompaniju 1968.
Trenutni vlasnici: Saku i Jana-Rita Simpanen, od 2006.
Osoblje: Dva vlasnika, pet vozača.
Sektor: transport drvne građe u oblasti Severne Savonije.

Vozni park:

• Volvo FH16 750 8X4 sa trostrukom osovinom, model za 2016.
• Volvo FH16 750 8X4 sa trostrukom osovinom, model za 2014.
• Volvo FH16 750 8X4 sa trostrukom osovinom, model za, 2013.
• Pet kamiona za drvnu građu kroz mrežu podugovarača, od kojih su tri Volvo kamioni.
• Ostale usluge firme Volvo Trucks: Dynafleet, Zlatni servisni ugovor, učešće u obuci vozača firme Volvo Trucks.
• Glavni kupci: UPM, Keitele Forest.