Kamioni

Neposredno rešavanje problema manjka vozača

Nedostatak vozača trenutno zabrinjava kamionsku industriju. U Australiji, gde je problem naročito izražen, Peter Vorhuve, predsednik i generalni direktor firme Volvo Group Australia, i njegove kolege odlučili su da se proaktivno uhvate u koštac sa tim problemom.
Peter Vorhuve.
„Želimo da dopremo do vozača koji žele da rade u ovoj delatnosti i da ih motivišemo“, kaže Peter Vorhuve.

Kada je Volvo Group Australia identifikovala manjak vozača kao problem?
„Taj problem se nazirao već nekoliko godina. Pre dve godine, na predsedničkoj večeri transportnog udruženja države Viktorije, govorio sam da treba više da vodimo računa o vozačima i da je novi FH konstruisan po meri vozača, zbog čega je publika spontano aplaudirala. Svi su bili prijatno iznenađeni što su tako nešto čuli od proizvođača kamiona jer im je trebala pomoć da privuku nove vozače. Tada smo shvatili koliko je problem ozbiljan.“

Kako ste na to reagovali?
„Prvo smo porazgovarali sa kupcima. Odgovorili su nam da populacija profesionalnih vozača kamiona stari, da ima vrlo malo mladih ljudi koji počinju time da se bave i da im nedostaje raznolikost. Zatim smo obavili opsežnije istraživanje na uzorku od skoro 600 firmi i 35.000 vozača kamiona. Pošto kupce u velikoj meri smatramo poslovnim partnerima, činimo sve što možemo da bismo rešili ovaj problem i da bismo im pomogli. Međutim, kao lider na australijskom tržištu teških kamiona želimo da se na neki način odužimo ovoj delatnosti i društvu u celini.“

Šta to, po vašem mišljenju, odvraća mlade ljude od karijere vozača kamiona?
„To se ne smatra vrlo popularnim zanimanjem. Javnost još uvek ima lošu predstavu o vozačima kamiona i transportnoj delatnosti u celini. Dodatni problem je nedostatak strukturiranog obrazovanja ili nacionalno priznatih kvalifikacija u okviru ove delatnosti. Zapravo, vozači danas moraju da budu vrlo profesionalni. Oni predstavljaju svoje firme, a mi to želimo da podstaknemo putem bolje komunikacije. Australijski mediji koji se bave kamionskom delatnošću pomažu nam u velikoj meri da prenesemo svoju poruku, ali mi želimo da iskoristimo svoju poziciju vodećeg proizvođača i da prenesemo poruku široj publici.“

Koje posebne inicijative preduzimate?
„U 2017. godini je Volvo Group Australia osnovala akademiju za vozače koja će pružati potrebnu obuku i prenositi potrebno iskustvo vozačima koji imaju vozačke dozvole za teška vozila kako bi postali profesionalni vozači kamiona. Želimo da dopremo do vozača koji žele da rade u ovoj delatnosti i da ih motivišemo. Oni će dobiti stručno priznatu potvrdu pomoću koje će moći da se zaposle. Uz pomoć svoje guste mreže zastupnika doprećemo do svih važnih lokacija širom Australije.“

Tekući problem je i što nema puno žena koje voze. Kako podstičete žene da u što većem broju sednu za volan?
„Posebno smo ponosni na partnerstvo sa organizacijom Pilbara Heavy Haulage Girls. To je akademija za obuku u vožnji koja omogućava ženama da se uključe u ovu delatnost. Sponzorišemo dva kamiona i stalno sarađujemo sa njom. Mnogo žena želi da nauči da vozi kamion i da dobije dozvolu za vožnju kamiona, ali im nedostaje iskustvo. Ova inicijativa zaista menja stvari nabolje.“

Manjak vozača u Australiji u brojkama

  • Sedamdeset pet procenata nerasutog domaćeg tereta transportuje se putem. Očekuje se da će potražnja za drumskim transportom biti udvostručena do 2030. godine.
  • Četrdeset šest procenata transportnih firmi već oseća manjak profesionalnih vozača kamiona.
  • Osamdeset osam procenata veruje da u Australiji postoji negativna slika o vozačima kamiona.
  • Prosečna starost vozača kamiona u Australiji: 47 godina.
  • Samo 15% vozača ima manje od 30 godina.
  • U firmama koje je Volvo Group Australia istražila, vozi samo 3% žena.

Brojke su uzete iz izveštaja firme Volvo Group Australia o manjku profesionalnih vozača kamiona koji je objavljen u maju 2016. godine.