Kamioni

Ekološko preduzeće

U izolovanoj pokrajini Kuneo, italijanski proizvođač hrane za kućne ljubimce Monge & C Spa napravio je međunarodnu organizaciju privređujući na osnovu ekoloških ciklusa. Tu kamioni igraju važnu ulogu jer efikasno isporučuju robu do 8.000 italijanskih kupaca.
Iz svoga sedišta u seoskom delu Italije, Monge & C Spa izvozi hranu za kućne ljubimce u 82 države.

Letnje je popodne u pogonima grupacije Monđe na periferiji seoceta Monasterolo di Saviljano. Velike fabrike, koje dominiraju ovim područjem i koje spadaju u najveće i najnaprednije evropske fabrike za proizvodnju kvalitetne hrane za kućne ljubimce, potpuno su samostalne zbog integrisanog proizvodnog lanca. Firma sve radi sama – sakuplja sveže sirovine i proizvodi sopstvenu hranu i konzerve, a zatim je pakuje i distribuira po Italiji. Solarni paneli na krovu svakog pogona su jedan od mnogih znakova da ova firma teži da ekološki posluje u što većoj meri.

 

„Zaštita životne sredine je sastavni deo našeg poslovanja jer nusproizvode iz klanica recikliramo i pretvaramo u nove proizvode“, objašnjava Domeniko Monđe, generalni direktor ove porodične firme.

Razvoj grupacije Monđe je počeo baš na ovom mestu tokom 1963. godine, kada je Domenikov otac Baldasare Monđe osnovao živinarsku farmu. Porodica je imala psa koji je zbog poremećaja u ishrani, prema savetu veterinara, morao da se hrani piletinom. 

„Iako sam bio sasvim mali, sećam se da je moj otac pripremao hranu za psa u maminoj kuhinji tako što je kuvao male konzerve u ekspres-loncu. U jednom trenutku je shvatio da postoji tržište za te proizvode, pa smo, malo po malo, širili poslovanje“, priseća se Domeniko Monđe.

Dugo godina je živinarska farma bila njihova osnovna delatnost, ali su, nakon punoletstva, Domeniko i njegove sestre odlučili da razviju proizvodnju hrane za kućne ljubimce. To se pokazalo kao vrlo uspešna strategija. Poslovanje je godinama cvetalo, a prihodi iz tekuće godine su ponekad bili dvostruko veći od prihoda iz prethodne godine. Danas je grupacija Monđe treći najveći proizvođač hrane za kućne ljubimce u Italiji i njeni proizvodi se izvoze u 82 države. Iako sada zapošljava čak 270 ljudi, ona ostaje porodična firma koju podstiču ideje njenog osnivača.

„Od samog početka, moj otac prenosi svoje vrednosti meni i sestrama, kao i našoj deci i svim našim radnicima. Poštovanje životne sredine je deo te etike, zbog čega se stalno trudimo da smanjimo potrošnju energije. Preduzimamo mere za uštedu energije, kao što su korišćenje solarnih panela, smanjenje potrošnje vode i proizvodnja konzervi sa tanjim zidovima, što nam omogućava da smanjimo potrošnju energije do 50%“, kaže Domeniko Monđe i dodaje:

„Jaka strana naše firme je integrisan proizvodni lanac. Naša logistika je usko integrisana sa proizvodnim planom, što povećava našu efikasnost, smanjuje naše troškove i poboljšava naše usluge prema kupcima. To je za nas vrlo bitno zato što smo daleko od tržišta koja prodaju gotovu robu.“

Zaštita životne sredine je sastavni deo našeg poslovanja.

Pošto se grupacija Monđe nalazi u oblasti koju često zovu „ostrvo Kuneo“ zbog loših puteva i veza sa glavnim italijanskim putevima, vođenje sopstvene logistike je od samog početka bilo ključni faktor za grupaciju. Ona je vlasnik firme Monge Logistica sa 48 vozila, od kojih je 40 marke Volvo. Svakog dana vozila sakupljaju sveže sirovine i isporučuju ih fabrikama, ali i transportuju robu do tranzitnih tačaka kupaca ili čvorišta za italijansko tržište. To predstavlja 30% ukupne prodaje grupacije. Ekonomična vozila vrhunskih performansi su ključni faktor za savladavanje teških uslova vožnje koji vladaju u pokrajini Kuneo zbog uskih puteva i planinskog terena.

„Kupili smo prve Volvo kamione početkom osamdesetih – dva Volvo F720 koja sam sâm vozio. Odabrali smo Volvo kamione zbog vrhunskog kvaliteta i vrlo smo zadovoljni njihovim performansama. Volvo je sada deo naše tradicije“, kaže Domeniko Monđe.

Iako je grupacija Monđe zadovoljna svojim kamionima, uvek pokušava da poboljša njihove ekološke performanse. Sada Domeniko planira da kupi kamione na tečni prirodni gas od firme Volvo i objašnjava da je to u skladu sa željom da istraži nova rešenja, koja je u genima njegove porodične firme:

„Istraživanje i razvoj su uvek bili u velikoj meri zaslužni za naš uspeh. Vozila na gas neće biti od velike pomoći samo životnoj sredini. Pomoći će i našoj firmi tako što će smanjiti njene neposredne i posredne troškove, jer će mere za smanjenje troškova goriva sigurno biti ustanovljene. Takođe će nam pomoći da okončamo svoju borbu sa kradljivcima dizel goriva zato što tečni prirodni gas ne može da se prenosi“, kaže on.

Osim toga, grupacija Monđe razmatra mogućnosti za poboljšanje aerodinamike vozila primenom različitih rešenja i obučava vozače u cilju smanjenja potrošnje goriva. Firma je takođe napravila svoj dokument o korporativnoj društvenoj odgovornosti (CSR), čiji su važni elementi zaštita životne sredine i pošten kodeks ponašanja. Svaki novi radnik firme prolazi obuku u cilju poštovanja kodeksa korporativne društvene odgovornosti. Dvaput godišnje, grupacija Monđe organizuje obuku da bi prenela principe dobrog ponašanja svojim radnicima, kupcima i dobavljačima. 

Vozila na gas neće biti od velike pomoći samo životnoj sredini. Pomoći će i našoj firmi tako što će smanjiti njene neposredne i posredne troškove.

„CSR dokument predstavlja kamen temeljac naše firme. Mnogo se fokusiramo na ponašanje svojih vozača kamiona jer nas oni predstavljaju pred kupcima i oni grade naš imidž na tržištu. Takođe tesno sarađuju sa maloprodajnim objektima jer im isporučuju proizvode“, kaže Domeniko.

Veruje da osećaj pripadnosti, motivacija za sticanje novih veština i profesionalizam pomažu njegovoj firmi da se dinamičnije razvija. Proizvodni kapaciteti su skoro potpuno iskorišćeni pošto se svake godine proizvede 70.000 tona hrane. Međutim, tokom 2018. godine, grupacija Monđe će otvoriti novi pogon jer planira da proizvodi 150.000 tona godišnje. 

„Priča o ovoj firmi je fantastična i mi smo vrlo zadovoljni postignutim rezultatima. Nadam se da ćemo se i dalje ovako razvijati“, kaže on. 

 

Transportno okruženje:

Monge & C Spa

Godina osnivanja: 1963.
Glavni izvršni direktor: Baldasare Monđe.
Generalni direktor: Domeniko Monđe.
Tržišni udeo u Italiji: 9,1%.
Globalna pokrivenost: Proizvodi grupacije Monđe se izvoze u 82 države.
Promet: 157 miliona evra (2016).
Broj zaposlenih: 270.
Dnevni proizvodni kapacitet konzervi sa hranom za kućne ljubimce: 1.500.000.
Godišnji proizvodni kapacitet konzervi sa hranom za kućne ljubimce: 127.000 tona u 2017. godini, očekuje se porast na 200.000 tona u 2018. godini
Vozni park: 48 kamiona, od kojih je 40 marke Volvo.
Vreme zadržavanja (korišćenja pre prodaje): Šest godina.
Smanjenje CO₂ pomoću solarnih panela: 1.059 tona CO₂ godišnje.
Godišnji proizvodni kapacitet struje u kW pomoću vrlo efikasnog kogeneratora: 3.500.000 kW.