Kamioni

Lak prelazak na električni pogon

Suština električnih kamiona nije samo u akumulatorima i stanicama za punjenje – oni poboljšavaju radne uslove vozačima i povećavaju dobit transportnim firmama. Tri stručnjaka iz firme Volvo Trucks objasniće vam budućnost električnih kamiona.
Volvo FE Electric.
Volvo FL i FE Electric su prva električna vozila firme Volvo Trucks koja će zadovoljiti većinu potreba gradskog transporta.

Čim je firma Volvo Trucks objavila da su njeni prvi Volvo FL i FE kamioni na električni pogon spremni za primenu, tržište je brzo reagovalo.

„Kupci su nas pozvali i rekli: ʹKonačno! To smo čekali!ʹ“, kaže Ana Torden, menadžer proizvodnog programa za elektromobilnost u firmi Volvo Trucks. „Mnogi kupci koji sa nama komuniciraju suočavaju se sa sve strožim propisima tamo gde rade. Drugi su kupili električna vozila od novoosnovanih firmi, nakon čega su shvatili da one ne nude dovoljnu podršku. Čim se kamionu nešto desi, oni su prepušteni sami sebi“, kaže ona.

Mnogi kupci koji sa nama komuniciraju suočavaju se sa sve strožim propisima tamo gde rade.

Za razliku od njih, Volvo Trucks nudi kompletna rešenja za električna vozila i na taj način vodi računa o kupcima.

Trenutno Volvo Trucks nudi opcionalne električne kamione samo ograničenom broju referentnih kupaca kao probnu varijantu, ali planira da poveća proizvodnju tokom sledećih nekoliko godina. Santoš Harakamani, menadžer odeljenja za strateško planiranje u firmi Volvo Trucks, smatra da su glavni podsticajni faktori za veću proizvodnju električnih kamiona već tu i da će se prelazak na električna vozila odvijati brže nego što je većina analitičara predviđala.

„Tri faktora obično određuju da li će do tehnološke promene doći: tehnologija mora da bude održiva sa stanovišta poslovanja, prihvatljiva za kupce i zrela u tehničkom smislu.“ 

Jedan veliki kamen temeljac je već postavljen. Nivelisana cena obnovljive energije se izjednačila sa cenom uglja u mnogim delovima sveta, što je podsticajni faktor za ulaganje u obnovljivu energiju. Procenjuje se da će do 2040. godine više od 70% globalnih energetskih investicija ići u obnovljive energetske izvore. U međuvremenu je brz pad cena akumulatora premašio očekivanja analitičara.


Drugi ključni razvojni faktor je taj što je istraživačka organizacija Bloomberg New Energy Finance značajno promenila svoju prognozu za cene akumulatora u pogledu trenutka kada će električni automobil biti na cenovnom paritetu sa automobilom na fosilno gorivo. Vlasnicima kamiona će ovaj brzi razvoj cena akumulatora omogućiti da postignu granicu rentabilnosti ukupnog troška vlasništva električnog kamiona ranije nego što se očekivalo. U međuvremenu će gustina akumulatora značajno porasti, pa će autonomija vozila biti veća.

Štaviše, u mnogim državama se već uveliko radi na propisima koji će ubrzati prelazak na električna vozila, što uključuje naloge za zabranu korišćenja fosilnih goriva do 2030. godine. „Stroži propisi za emisiju izduvnih gasova i ekonomičnu potrošnju goriva već značajno pritiskaju proizvođače iz ove delatnosti i traže od njih da prestanu sa proizvodnjom dizel motora. Skorašnje najave glavnih proizvođača vozila u vezi sa investicijama i početkom proizvodnje električnih vozila jasan su znak da su stvari već počele da se menjaju“, kaže Santoš Harakamani.

Tehnologija mora da bude održiva sa stanovišta poslovanja, prihvatljiva za kupce i zrela u tehničkom smislu.

Ako bi se ovi faktori uzeli u obzir, znači da bi do 2030. godine više od 30% svih automobila bili električni automobili i da bi više od 50% svih novih prodatih automobila bili električni automobili. Iako je elektrifikacija komercijalnih kamiona još uvek u ranoj fazi u poređenju sa automobilskim segmentom, Santoš Harakamani očekuje bržu elektrifikaciju transportnog sektora.

Osim toga, elektrifikacija bi mogla značajno da smanji ugljenični otisak transportnog sektora. Danas vetroelektrana snage 4 MW proizvodi dovoljnu količinu energije za pogon 200 Volvo FE kamiona na električni pogon, što pri emisiji izduvnih gasova sa efektom staklene bašte može da smanji emisiju CO2 za 10.000 t godišnje.

Pošto toliko mnogo faktora ukazuje na budućnost električnih kamiona, firma Volvo Trucks je spremna da razvija rešenja za električne kamione koja će uvoditi za svaki segment i tržište ponaosob, kao dopunu svog asortimana kamiona na dizel gorivo. Da bi razvila svoje električne kamione, firma Volvo Trucks koristi iskustvo sestrinske firme Volvo Buses, koja koristi visokonaponske hibridne autobuse od 2010. godine i potpuno električne autobuse sa funkcijom brzog punjenja od 2015. godine. Ove isprobane i proverene komponente se već godinama koriste u redovnom saobraćaju, pa kupci firme Volvo Trucks ne treba da sumnjaju u optimalnost i bezbednost ponuđenih rešenja. 

Kada je reč o vlasnicima kamiona, suština prelaska na električne kamione nije samo u kupovini najboljih tehničkih rešenja i usluga. Oni takođe treba da shvate da će električni kamioni promeniti njihovo poslovanje i da će sa prodavcima kamiona komunicirati na drugačiji način.

„Kod električnih kamiona više nisu bitne standardne potrebe kupaca kao što su snaga ili veličina motora. Umesto toga, da bismo kupcima ponudili najbolja rešenja, važno je da znamo maršrute po kojima kupci voze kamione, oblast primene, korisnu nosivost i vremenske uslove u kojima kamioni rade, kao i raspoložive opcije punjenja. Tada možemo da ih posavetujemo oko specifičnog vozila sa optimalnom autonomijom i konfiguracijom akumulatora“, kaže Ana Torden. 

Ona je primetila da kupce električnih kamiona najviše brinu autonomija vožnje i raspoloživost stanica za punjenje, iako se ovi faktori razmatraju prilikom specificiranja kamiona. Da bi autonomija vožnje bila pouzdanija, firma Volvo Trucks razvija savremene sisteme predviđanja koji uzimaju u obzir sve ključne faktore i koji u realnom vremenom obaveštavaju vozača o raspoloživoj kilometraži do sledećeg punjenja. 

Teško je ne naglasiti njihov uticaj na vozače. Vozači jednog od naših električnih kamiona izlaze iz njega nasmejani.

Ana Torden naglašava da električni kamioni vlasnicima kamiona nude brojne prednosti kao što su manji trošak goriva i bolji imidž marke. Osim toga, oni zadovoljavaju sve strože propise. Ako se više transportnih zadataka obavlja noću sa većim brojem tihih vozila, postiže se i veća efikasnost. 

Karolina Grenstet, menadžer odeljenja za razvoj poslovanja sa originalnim delovima u postprodajnom odeljenju firme Volvo Trucks, očekuje da električna vozila pomognu firmama da povećaju broj zaposlenih vozača i da ih zadrže kod sebe. To bi bilo izuzetno korisno za delatnost u kojoj je oskudica vozača sve veća.

„Naši sopstveni testovi, na primer, pokazuju da je Volvo FL Electric za 10 dB tiši od standardnog kamiona na dizel gorivo. Znači da je registrovani nivo zvuka za oko 50% niži“, kaže ona. „Električni kamioni takođe proizvode manju količinu vibracija i vozači ne moraju da vode računa o izduvnim gasovima kada rade izvan vozila.“ 

Pravi izazov za vozače je da se prilagode kamionu sa akumulatorskim napajanjem, što može da ih zabrine u pogledu autonomije i punjenja. Uprkos ovoj promeni, reakcije probnih vozača su izuzetno pozitivne.

„Teško je ne naglasiti njihov uticaj na vozače. Vozači jednog od naših električnih kamiona izlaze iz njega nasmejani. Za mnoge od njih je to pravo otkriće, a za neke skoro i religiozno iskustvo“, kaže Karolina Grenstet uz osmeh.



Neke ključne brojke za električne Volvo kamione

  • Autonomija: Volvo FL Electric – do 300 km, Volvo FE Electric – do 200 km.
  • Vetroelektrana snage 4 MW proizvodi dovoljnu količinu energije za pogon 200 FE kamiona na električni pogon.
  • Odnosno, jedan pun obrtaj rotora vetroturbine daje energiju da kamion pređe 1,5 km.
  • Godišnja ušteda goriva od 2.500 kubnih metara.
  • Godišnje smanjenje od 10.000 t CO2 pri emisiji izduvnih gasova sa efektom staklene bašte (pod uslovom da se akumulatori pune energijom iz vetroelektrane).
  • Napomena: Električni kamioni su 3–5 puta energetski efikasniji od ekvivalentnih kamiona sa dizel motorima.