Kamioni

London zahteva bezbednost u gradu

Sprečavanje saobraćajnih udesa je za London najveći prioritet. Prema jednom nacrtu predloga, od 2020. godine će sva komercijalna vozila teža od 12 tona morati da imaju bezbednosnu dozvolu da bi mogla da se kreću kroz grad. Drugi gradovi će to takođe uzeti u obzir.
Trg Pikadili u centru Londona.
Kroz uske londonske ulice se stalno probijaju dostavna vozila, kamioni, crna taksi vozila i crveni autobusi na sprat, kao i pešaci i biciklisti kojih je sve više.

Svakog jutra se kroz uske londonske ulice probijaju dostavna vozila, kamioni, čuvena crna taksi vozila i crveni autobusi na sprat, tik uz pešake i bicikliste kojih je sve više.

Kada se toliko mnogo ljudi i vozila bori za ograničen drumski prostor, opasnost od sudara je velika. Kombinacija kamiona, biciklista i pešaka je naročito opasna.

Tokom poslednje tri godine, u Londonu su teška komercijalna vozila učestvovala u 20% udesa u kojima su stradali pešaci i u više od 70% udesa u kojima su stradali biciklisti. Do toga je došlo uprkos tome što, prema statističkim podacima nadležnog organa „Transport for London“, oni prelaze samo 4% od ukupne gradske kilometraže.

 

Iako visoki, ovi statistički podaci nisu jedinstveni za London. Prema istraživanju tima za ispitivanje udesa firme Volvo Trucks, nezaštićeni učesnici u saobraćaju su u 2014. godini stradali u oko 1.230 (32%) udesa u Evropskoj uniji u kojima su učestvovala teška komercijalna vozila. Iako je opšta bezbednost u saobraćaju poboljšana, pokazalo se da je smanjenje stope udesa u kojima učestvuju nezaštićeni učesnici u saobraćaju teži zadatak. 

Da bi saobraćaj u gradu bio bezbedniji, nadležni organ „Transport for London“ postavio je kao cilj smanjenje opasnosti u saobraćaju i njegovo rešenje traži zajedno sa nezaštićenim učesnicima u saobraćaju i proizvođačima vozila, među kojima je i Volvo Trucks. 

Šta može da se uradi po tom pitanju? Jedan od glavnih tekućih planova je razvoj prvog svetskog standarda direktne preglednosti (Direct Vision Standard – DVS) za teška komercijalna vozila. 

„Pokazalo se da direktna preglednost iz kabine značajno utiče na smanjenje opasnosti za pešake i bicikliste, jer su mrtvi uglovi ključni faktori prilikom sudara“, kaže Vil Norman, komesar za pešake i bicikliste (Transport for London).

Prema predlogu, od 2020. godine će sva komercijalna vozila s masom većom od 12 tona morati da imaju bezbednosnu dozvolu da bi mogla da se kreću kroz London.

Vil Norman kaže da se taj predlog još uvek razmatra. Dozvole za ulazak u London bi se izdavale teškim komercijalnim vozilima koja zadovoljavaju minimalne zahteve u pogledu direktne preglednosti ili mogu da preduzmu ekvivalentne mere za smanjenje opasnosti za nezaštićene učesnike u saobraćaju. Konačan predlog bi trebalo da sadrži specifikacije kao što su senzori i vizuelna upozorenja.

„Radimo na tome da naše ulice budu bezbednije, ali i transportne firme moraju da povećaju bezbednost svojih voznih parkova“, kaže Vil Norman.

 

Volvo Trucks pažljivo prati razvoj situacije u Londonu.
„Cenimo to što se London trudi da omogući bezbedan gradski saobraćaj i zaštiti nezaštićene učesnike u saobraćaju putem saradnje sa različitim stranama“, kaže Klas Avedal, rukovodilac za bezbednost u odeljenju za planiranje proizvoda u firmi Volvo Trucks.

Radimo na tome da naše ulice budu bezbednije, ali i transportne firme moraju da povećaju bezbednost svojih voznih parkova.

On previđa da će specijalni kamioni sa maksimalnom preglednošću biti sve češća pojava na ulicama Londona i drugih gradova koji žele da povećaju bezbednost svojih građana. To uključuje specifičnu opremu, kao što su dodatni prozori, kamere, niska šasija i specifični tipovi vozila kao što je Volvo FE sa kabinom sa niskim ulazom – kamion sa vrlo niskom šasijom i opcionalnim većim prozorima koji pokrivaju veliki deo vrata. Dodatni prozori nude vozaču direktnu preglednost duž kabine. 

„To je vrhunsko vozilo sa maksimalnom direktnom preglednošću jer je vozač skoro u nivou sa biciklistima i pešacima na putu“, kaže Klas Avedal. 

Osim što radi na standardu direktne preglednosti (DVS-u), nadležni organ „Transport for London“ sprovodi niz drugih mera u cilju veće bezbednosti na putevima – smanjuje ograničenja brzine, reguliše brzinu tako što ponovo projektuje ulice, bolje primenjuje propise i ponovo projektuje najopasnije gradske raskrsnice.

„Da bi interakcija između kamiona i nezaštićenih učesnika u saobraćaju bila bezbednija, treba uzeti u obzir mnogo značajnih faktora – konstrukciju vozila, planiranje rute, informisanje o bezbednosti i projektovanje ulica“, kaže Klas Avedal.

Firma Volvo Trucks takođe analizira bezbednost iz više uglova. Ona obavlja istraživanja u oblasti bezbednosti, razvija bezbednosne tehnologije kao što su sistem podrške za kretanje u traci i napredni sistem za kočenje u vanrednim situacijama, konstruiše bezbednija vozila i obučava vozače. Kampanje za informisanje o bezbednosti u saobraćaju, kao što su inicijative „Stani, pogledaj i mahni“ i „Da vidite i da vas vide“, takođe su značajan deo ovih aktivnosti. 

 

Sada je bezbednost u gradu jedan od prioriteta političara u mnogim gradovima, zbog čega će doći do velikih promena širom sveta.

Cilj nadležnog organa „Transport for London“ je da do 2041. godine iskoreni teške ili smrtonosne nesreće sa svojih ulica i puteva i da 80% svih stanovnika Londona putuje peške, biciklima ili vozilima javnog transporta.

„Očekujemo da će do većih promena uskoro doći u gradovima širom sveta“, kaže Klas Avedal. „Volvo Trucks i London imaju istu viziju u pogledu sprečavanja udesa. Bezbednost u gradskom saobraćaju je manja u odnosu na druge oblasti. Sada je, međutim, bezbednost u gradu jedan od prioriteta političara u mnogim gradovima, zbog čega će doći do velikih promena širom sveta.“
London utire put.

Ciljevi Londona za 2041. godinu

  • Iskorenjivanje teških ili smrtonosnih udesa sa puteva.
  • Nadležni organ „Transport for London“ očekuje da 80% svih stanovnika Londona putuje peške, biciklima ili vozilima javnog transporta.

 

Izveštaj o bezbednosti za 2017. godinu firme Volvo Trucks

Tim za ispitivanje udesa firme Volvo Trucks je proučio i analizirao više od 1.700 kamionskih udesa od 1969. godine. Njegov cilj je bolje razumevanje bezbednosti u saobraćaju i davanje smernica prilikom određivanja prioriteta budućeg razvoja mera za bezbednost na putevima.

U 2014. godini su u udesima teških komercijalnih vozila u Evropskoj uniji nastradale 3.863 osobe.

13%
499 smrtnih slučajeva
Udesi u kojima su nastradale osobe u teškim komercijalnim vozilima.

49%
1.898 smrtnih slučajeva
Udesi u kojima su nastradale osobe u automobilima.

32%
1.230 smrtnih slučajeva
Udesi u kojima su nastradali nezaštićeni učesnici u saobraćaju.

6%
236 drugih smrtnih slučajeva u udesima teških komercijalnih vozila.
Od 1.230 smrtnih slučajeva nezaštićenih učesnika u saobraćaju (u Evropskoj uniji u 2014. godini), 53% čine pešaci,
22% biciklisti, a 25% vozači mopeda ili motociklisti.

Udesi u Evropskoj uniji u 2014. godini u kojima su nastradali ili se teško povredili nezaštićeni učesnici u saobraćaju.

20%
Udesi prilikom skretanja teškog komercijalnog vozila.

30%
Udesi na raskrsnicama.

Faktori koje treba uzeti u obzir

Prema mišljenju Klasa Avedala, rukovodioca za bezbednost u odeljenju za planiranje proizvoda u firmi Volvo Trucks, kupci kamiona treba da uzmu u obzir tri važna faktora u cilju veće bezbednosti u gradu i preglednosti. 

Planiranje rute
„Isplanirajte tačke za bezbedan ulazak na prometno gradilište i izlazak sa njega, kao i rutu vozila kroz grad, kako biste izbegli zakrčene ili uske ulice i kontakt sa nezaštićenim učesnicima u saobraćaju. Planiranje može da bude od najvećeg značaja.“

Odgovarajuće vozilo za obavljanje zadatka
„Mnogi kupci žele maksimalno fleksibilan kamion. To može da znači da žele visoku šasiju iako uglavnom obavljaju zadatke po gradu. Kada kamion ima nižu šasiju, vozač je bliže tlu i bolje vidi šta se dešava oko vozila.“

Kamera i donji prozor na vratima daju veću preglednost
„Moguće je videti čitav prednji i bočni deo vozila samo pomoću prozora i retrovizora. Međutim, opcionalna kamera za skretanje i donji prozor na suvozačevim vratima daju vozaču veću preglednost, što mu može pomoći da spreči sudar kada kamion skreće.“