Kamioni

Severna svetla

Led je poslužio kao inspiracija za dizajn prednjih svetala Volvo kamiona. Viša dizajnerka Marija Balthamar objašnjava kako je priroda oblikovala jednu od najprepoznatljivijih karakteristika Volvo kamiona.
Prednja svetla Volvo kamiona
Tvrdi led je svojim izgledom i pojavom poslužio kao inspiracija za čuveni dizajn prednjih svetala Volvo kamiona.

Kada sneg i led pokriju švedski pejzaž svake zime, sve se menja.
„Zima vraća svetlost“, kaže Marija Balthamar, viša dizajnerka u firmi Volvo Trucks. „Poznati oblici se menjaju i nastaju novi.“ 

Prednja svetla Volvo kamiona su napravljena baš na osnovu ovog ledenog pejzaža. Tvrdi led je svojim izgledom i pojavom poslužio kao inspiracija za čuveni dizajn.

„Mi u firmi Volvo Trucks uvek želimo da pojednostavimo dizajn“, kaže Marija Balthamar.
„Pitamo se kako možemo da ga svedemo i da ga učinimo još jasnijim i preciznijim. Zato je priroda naša glavna inspiracija.“

Prepoznatljivo dnevno svetlo za vožnju u obliku slova V, koje se nalazi unutar prednjeg svetla i koje pokazuje da se vozilo kreće, mlečne je nijanse, kao glečer. Preostali deo školjke svetla je providan, kao tanak, sveže formiran sloj leda na jezeru. 

To je dizajn zbog koga su prednja svetla Volvo kamiona lako prepoznatljiva na putu. „Većina prednjih svetala vozila je horizontalna, sa matiranim poklopcem koji otežava da se vidi šta je iza plastične školjke“, kaže Marija Balthamar. „To nije slučaj kod prednjih svetala Volvo kamiona. Zbog providne spoljašnjosti vidljiv je svaki element unutar svetla, kao i odeljak u kom se nalazi. Osim toga, vertikalan oblik, naglašen dnevnim svetlom za vožnju, daje im jedinstvenu konturu. Čim vidite prednja svetla, znate da je to Volvo kamion.“

Stalno istražujemo kako da koristimo svetlost kao alat za poboljšanje života vozača i bezbednosti.

Suština kreiranja upečatljivog dizajna je da se uzmu u obzir praktična razmatranja i pronađe divan i prepoznatljiv oblik.

„Dizajn neke kamionske komponente mora da bude atraktivan, ali svaki deo tog dizajnerskog rešenja mora da bude i konstrukciono čvrst“, kaže Marija Balthamar. 

„Prednje svetlo mora da bude napravljeno tako da može da se otvori da bi se zamenila halogena ili LED sijalica. Osim toga, kamion mora da bude otporan na veliku toplotu i hladnoću. To mora da se uzme u obzir za svaki element vozila jer se materijal širi i skuplja kada se temperatura menja. Zbog toga može da se javi zazor ili prazan prostor između delova kada materijal menja veličinu“, kaže ona.

Da bi povećao otpornost i spojio različite elemente svetla, dizajnerski tim firme Volvo Trucks se oslonio na još jednu prirodnu pojavu – slojevitost.

Kako možete da zadržite čvrstoću i oblik nečega što se skuplja i širi? Prirodne strukture su često slojevite, zbog čega su čvrste. Kod ovog svetla su pojedinačni slojeviti elementi spojeni u celinu. 

Prednja svetla su kritična u pogledu bezbednosti, naročito tokom oštre severne zime, kada su dani kratki i kada vozači tokom većeg dela radne smene voze po mraku. Osvetljenje će i dalje biti oblast u kojoj će dizajneri firme Volvo Trucks razvijati i tražiti nova dizajnerska rešenja.

„Nove LED tehnologije pružaju nove mogućnosti“, kaže Marija Balthamar. „Stalno istražujemo kako da koristimo svetlost kao alat za poboljšanje života vozača i bezbednosti. Odgovarajući tip svetla može, na primer, da poveća vašu budnost. Otvaraju se mnoge mogućnosti.“

Marija Balthamar

Zvanje: Viša dizajnerka u firmi Volvo Trucks.
Starost: 41.
U firmi Volvo: 6.