Kamioni

Veća udobnost sa dvostrukim akumulatorskim sistemom

Novi dvostruki akumulatorski sistem firme Volvo Trucks obezbeđuje dovoljnu količinu snage za sve funkcije u kabini, kao i startnost motora sledećeg jutra.
Potrošnja električne energije u kabini
Frižideri, grejači, hladnjaci, multimedijalni sistemi, mobilni telefoni, laptop računari i tablet računari – ovo su samo neki od modernih uređaja u kabini koji mogu brzo da isprazne akumulatore, što može da dovede do zastoja.

Iako je primarna funkcija kamionskog akumulatora da pokrene motor, energetski zahtevi su sve veći i veći. Frižideri, grejači, hladnjaci, multimedijalni sistemi i, odnedavno, mobilni telefoni, laptop računari i tablet računari – sve su to važni uređaji za savremenog vozača dugolinijskog kamiona. Oni, međutim, troše veliku količinu energije i mogu brzo da isprazne akumulatore, što može da dovede do zastoja. 

Da bi rešila ovaj problem, firma Volvo Trucks je razvila novi dvostruki akumulatorski sistem. On se sastoji iz dva odvojena akumulatorska kompleta: prvi se koristi samo za startovanje motora, a drugi za napajanje sve druge električne opreme u kabini. Time se obezbeđuje dovoljna snaga za startovanje motora u svakom trenutku, pri čemu se dozvoljava velika energetska potrošnja u preostalom delu kamiona.

Akumulatori za boravak u kabini koriste tehnologiju sa gelom koja, u poređenju sa standardnim olovnim akumulatorima, može da podnese znatno veći broj ciklusa. „Pri dubokom pražnjenju standardnog akumulatora do stanja punjenja od 0%, gubite oko 5% njegovog kapaciteta“, kaže Hans Vesterlind. „Akumulator sa gelom je, međutim, predviđen za pražnjenje. Zapravo, on može da obavi 200 ciklusa dubokog pražnjenja i da još uvek ima kapacitet od 95%.“

Dvostruki akumulatorski sistem je idealan za dugolinijski transport, u kojem vozači obično zahtevaju veću količinu električne energije. On je, međutim, koristan i za gradsku distribuciju. „Ako prelazite kratka rastojanja sa čestim zaustavljanjima i polascima, teško ćete maksimalno puniti standardni akumulator iz dana u dan“, objašnjava Samuel Nerdal. „Akumulatori sa gelom mnogo brže apsorbuju energiju, pa se brže pune u ovim uslovima vožnje.“

Veći broj ciklusa punjenja
Standardni akumulatori se oštećuju pri pražnjenju većem od 50%, dok pri dubokom pražnjenju (0%) mogu da izgube oko 5% kapaciteta. Ako se to desi više puta, akumulator mora relativno brzo da se zameni. Akumulatori sa gelom su, međutim, predviđeni za duboka pražnjenja i mogu da zadrže kapacitet pri broju ciklusa koji je 10–15 puta veći od onog kod standardnih akumulatora.

Udobniji boravak u kabini
Dvostruki akumulatorski sistem omogućava vozačima da uživaju u svim pogodnostima i prednostima električne opreme u kabini, bez straha da će to ugroziti startne karakteristike kamiona. Oni, na primer, mogu celu noć da spavaju sa uključenim parkirnim grejačem i ne moraju da se bude usred noći da bi startovali motor i napunili akumulatore.

Ušteda goriva i zaštita životne sredine
Mnogi vozači regulišu snagu akumulatora tako što ostavljaju motor da radi preko noći. Tako troše oko tri litra goriva na čas. Kada se uzme u obzir koliko dugo kamion obično stoji u mestu preko noći i broj noći provedenih na putu, jasno je da se ova količina goriva brzo povećava, što važi i za trošak grejanja kabine – da ne govorimo o emisiji ugljen-dioksida.

Manji broj neplaniranih zastoja
Kada se standardni akumulatori isprazne, prvo motor gubi startnost. To se, međutim, kod dvostrukog akumulatorskog sistema dešava na kraju. Zaista, prvo se postepeno isključuju svi pomoćni uređaji, što je, u kombinaciji sa kritičnim upozorenjima za vozača, dovoljno upozorenje da motor može da izgubi startnost. Sve u svemu, time se znatno smanjuje opasnost od zastoja usled praznih akumulatora.

Garantovana startnost u hladnim uslovima
Niske temperature znatno smanjuju kapacitet akumulatora, a potpuno ispražnjen akumulator mrzne na -5 °C (u poređenju sa potpuno napunjenim akumulatorom koji podnosi temperature do -70 °C). Dvostruki akumulatorski sistem, koji ima odvojene akumulatore za starter, održava startnost čak i u vrlo hladnim uslovima.

Brže dopunjavanje
Ne samo da se akumulatori sa gelom dopunjavaju tokom većeg broja ciklusa, već se dopunjavaju 50% brže od standardnih akumulatora. To je vrlo korisno za kamione čiji režimi vožnje podrazumevaju česta zaustavljanja i polaske, usled čega njihovi akumulatori ne mogu da se napune do kraja.