Šta donosi novi zakon EU?
„Od 2019. godine će proizvođači teških kamiona koji se prodaju u Evropi morati da deklarišu njihovu potrošnju goriva i emisiju CO2. Za određivanje ovih vrednosti koristiće se simulacioni alati koji proračunavaju očekivanu potrošnju goriva i emisiju CO2 na osnovu pojedinačnih merenja svih relevantnih komponenti.“
Zašto je potreban ovaj zakon?
„Teški kamioni emituju oko 5% ukupne količine CO2 u Evropi. To mora da se smanji da bi EU mogla da postigne svoj klimatski cilj, odnosno da do 2030. godine za 30% smanji emisiju gasova sa efektom staklene bašte prilikom transporta robe (u poređenju sa nivoima iz 2005. godine).“
Zašto je potreban proračunski alat umesto Euro 6 standarda koji važi za celu delatnost?
„Teški kamioni se obično prilagođavaju specifičnim zahtevima kupaca i isporučuju sa raznim konfiguracijama. Svi ovi faktori utiču na potrošnju goriva, što onemogućava merenje svakog vozila. Međutim, pomoću simulacionog alata i merenja moguće je proračunati specifičnu emisiju CO2 i potrošnju goriva za svaku pojedinačnu kamionsku konfiguraciju. Doslednost je zagarantovana jer se svi podaci proračunavaju i deklarišu pomoću atestiranog procesa.“
Sve u svemu, deklarisane vrednosti olakšavaju vlasnicima kamiona izbor ekonomičnog rešenja za poslovanje.
Kako ovaj zakon utiče na vlasnike kamiona?
„Deklarisane vrednosti nude veću transparentnost i olakšavaju upoređivanje prilagođenih ponuda kamionskih proizvođača. Osim toga, pomažu transporterima da bolje shvate kako na potrošnju goriva i emisiju ugljen-dioksida utiču različiti faktori kao što su aerodinamika i otpor kotrljanja. Klima će biti sve značajnija. Sve u svemu, deklarisane vrednosti olakšavaju vlasnicima kamiona izbor ekonomičnog rešenja za poslovanje.“
Koliko će ove deklaracije biti pouzdane?
„Deklaracija o CO2 i potrošnji goriva se zasniva na standardizovanoj računarskoj simulaciji i prosečnim evropskim uslovima vožnje. Međutim, za proračun se ne uzimaju u obzir nivo veštine vozača, jedinstveni uslovi vožnje ili uticaj tehnoloških inovacija kao što su jedinstvena ekonomična rešenja nekih proizvođača. Zato ga uglavnom treba koristiti kao smernicu prilikom upoređivanja relativnih razlika između vozila, a Volvo Trucks će i dalje usmeravati kupce prilikom izbora najboljeg rešenja.“
Kakav je stav firme Volvo Trucks u vezi sa novim zakonom?
„Radujemo se novom zakonu! Na kraju krajeva, on je u skladu sa našom ekološkom inicijativom i klimatskim fokusom. Verujemo da je korisno to što ćemo kupcima kamiona moći da pružimo informacije o potrošnji goriva na osnovu zajedničkih metoda merenja. Tako će lakše izabrati ekonomično vozilo sa manjom emisijom CO2.“
Strategija Evropske unije za borbu protiv emisije ugljen-dioksida sastoji se od tri koraka.
• Deklarisanje: U okviru prvog koraka, koji stupa na snagu 1. januara 2019. godine, svi proizvođači kamiona moraju da deklarišu vrednosti emisije CO2 i potrošnje goriva za novoproizvedene kamione.
• Praćenje i izveštavanje: U okviru drugog predloženog koraka, od proizvođača kamiona se zahteva da prijave EU svoje deklarisane vrednosti, na osnovu kojih će ona objaviti javne izveštaje. U slučaju odobrenja počeće da važi od 28. februara 2020. godine.
• Granične vrednosti: Očekivani treći korak je uvođenje graničnih vrednosti za CO2. Očekuje se da će konačna radna verzija za propise koji regulišu ove granične vrednosti biti gotova do septembra 2019. godine.