Novi radni vek motora

U pogonu u Flenu isluženi motori teških kamiona dobijaju priliku za novi radni vek. Nakon postupka reparacije, koji u manjoj meri utiče na životnu sredinu, ponovo su kao novi.
Unutar pogona u Flenu

Edvard Finstorp, operater, postavlja priključke na D13 motor za Volvo kamion. Pogon u Flenu je najveći objekat za repariranje u Volvo grupaciji, u kojem se takođe repariraju motori za firme Volvo CE, Volvo Buses i Volvo Penta, kao i za mnoge druge.

Lars Fernskog

Lars Fernskog, rukovodilac pogona za delove firme Volvo u Flenu u Švedskoj.

Izvan niskih objekata u pogonu za delove firme Volvo u Flenu u Švedskoj, motori pod plavim plastičnim pokrivačima čekaju u redu da ih unesu na toplo. Ovamo stižu svi motori koje vraćaju zastupnici firme Volvo Trucks iz Evrope i Azije. Motor je jedan od 40 zamenskih delova koje Volvo Trucks nudi kupcima i njegova reparacija traje najduže.

„Od trenutka kada motor unesemo u pogon, treba nam oko 57 sati da bismo ga testirali i ofarbali“, objašnjava Lars Fernskog, rukovodilac pogona u Flenu. 

Proces reparacije počinje rastavljanjem. Rastavlja se ceo motor – delovi koji ne mogu da se repariraju šalju se na recikliranje, dok se delovi za repariranje šalju na čišćenje i peskarenje. Nakon uklanjanja vlage, ostataka ulja i boje, delovi se prebacuju u odeljenje za mašinsku obradu.

Kućište ventila

Mašina za merenje koordinata proverava kućište ventila koji reguliše pritisak ulja u D12 motoru.

Poliranje kolenastog vratila

Kristin Sederlund, operaterka, polira otvore za ulje na kolenastom vratilu. Ovo je jedan od mnogih postupaka kojima se izlažu različiti delovi pre ponovnog sastavljanja motora.

Ovde se mnoge površine delova, kao što su cilindarske glave, kolenasta vratila i blokovi motora, vrlo precizno i pažljivo bruse i obrađuju. 

„Svi motori dolaze ovamo iz nekog razloga. Međutim, pošto ne znamo kako je neki motor korišćen, vodimo računa da nema nikakvih neravnih površina“, kaže Jergen Karlson, radnik koji reparira cilindarske glave. 

Kao i mnoge njegove kolege, on se odlično razume u motore. Za repariranje su potrebne vrhunske veštine. U pogonu u Flenu reparira se 150–200 različitih varijanti kamionskih motora za firmu Volvo Trucks.

„Motori koji nam stižu imaju uglavnom od osam do devet godina. Međutim, ponekad dobijemo motore iz 1970-ih! Sa njima takođe postupamo vrlo pažljivo“, dodaje Jergen Karlson.

Tokom prolaska kroz pogon, svaka komponenta motora se proverava u nekoliko faza. Kada dođe vreme za testiranje, motor mora da zadovolji iste normative kao novoproizvedeni model. 

„Za reparirani motor važe isti garantni uslovi kao za originalne Volvo delove; osim toga, on ima isti kvalitet, izdržljivost i performanse“, kaže Lars Fernskog.

Kolenasto vratilo

Kolenasto vratilo D12 motora treba da se brusi. Tokom repariranja treba ukloniti sve nepravilnosti da bi površine bile glatke.

Osim repariranja ili zamene svih delova, uvode se poboljšanja u skladu sa najnovijim specifikacijama za svaki specifični model. Znači da su motori iz pogona u Flenu u najmanju ruku dobri kao novi. 

„Vodimo računa o tome da sve bude optimizovano – od pristupa gorivu do softvera. Kada kupac kupi repariran motor, dobija bolji proizvod po mnogo nižoj ceni i istovremeno štiti životnu sredinu“, kaže Lars Fernskog.

U poređenju sa proizvodnjom novog kamionskog motora, energetska potrošnja za repariranje motora je 85% manja. Odgovarajuća brojka za potrošnju sirovina iznosi 80%. Lars Fernskog je ubeđen da će se, usled velikih ekoloških prednosti, povećati potražnja za zamenskim delovima.

Provera cilindarske glave

Pomoću magnetnog praha i lampe proverava se da li na cilindarskoj glavi ima naprslina. Naprsline se jasno vide pomoću zelenog svetla.

„Znamo da su svetski prirodni resursi ograničeni i da cena sirovina raste. Istovremeno, naši kupci sve više zahtevaju da naši proizvodi budu održivi i da mogu ponovo da se koriste“, kaže on. 

Da bi mogli da se repariraju glavni delovi kao što su menjači i motori, važno je da se za to pripreme u fazi konstruisanja. Zato pogon u Flenu tesno sarađuje sa odeljenjem za razvoj proizvoda i, putem ulaznih podataka, daje svoj doprinos u ranoj fazi projektovanja. 

„Priprema proizvoda za drugi radni vek ima izuzetnu vrednost za našu firmu, naše kupce i životnu sredinu“, kaže Lars Fernskog.

 

Priprema proizvoda za drugi radni vek ima izuzetnu vrednost za našu firmu, naše kupce i životnu sredinu.

Lars Fernskog

Rukovodilac pogona u Flenu

Pogon u Flenu

Kolenasto vratilo

Ukupno gledano, Volvo Trucks nudi 40 zamenskih delova – od filtera i pumpi do menjača i motora.

40 – Broj zamenskih delova za Volvo koji nudi Volvo Trucks – od filtera i pumpi do menjača i motora.

85% – Redukcija energetske potrošnje pri repariranju kamionskog motora u poređenju sa proizvodnjom novog motora. 

80% – Redukcija potrošnje sirovina pri repariranju kamionskog motora u poređenju sa proizvodnjom novog motora. 

90% – Nivo recikliranja starog kamionskog motora. 

57 – Prosečan broj sati potreban za repariranje kamionskog motora. 

150–200 – Broj različitih varijanti motora firme Volvo Trucks koji se repariraju. 

210 – Broj zaposlenih.

27.000 m2 – Ukupna površina pogona.

Related News

Kako se sklapa kabina Volvo kamiona

Na liniji za opremanje kabine u fabrici za sklapanje koja pripada kompaniji Volvo Truck u Tuveu, Geteburg, približno 900 delova se sastavlja da zajedno kreiraju kompletnu kabinu Volvo kamiona – sve u roku od 6 sati....

Prave boje

U farbari firme Volvo Trucks, potpuno automatizovani roboti su kombinovani sa timom tehničara za boje da bi se osiguralo da svaka kabina izađe sa glatkim, visoko kvalitetnim finišem i savršenom bojom. ...

Tamo gde se rađaju motori

Posetite pogon za motore firme Volvo u Ševdeu u Švedskoj, gde se svi njeni motori prave, i upoznajte se sa inženjerima zaslužnim za Euro VI tehnologiju....

Filtrirajte članke

5 true 5