Kamioni

„To čini veliku razliku“: Izuzetne uštede goriva i sredstva AdBlue na izazovnim putevima Finske

| 4,5 min za čitanje | 4,5 min za čitanje
Finska kompanija Kuljetusliike Antti Airaksinen nedavno je počela da koristi Volvo FH sa opremom I-Save u svojim operacijama distribucije namirnica. Potrošnja goriva je od tada smanjena za 4,5 litara na 100 kilometara, što znatno povećava profitabilnost kompanije.

K amion Volvo FH jednog mirnog, maglovitog popodneva krivuda na putu kroz zabačene, snegom pokrivene šumske puteve istočne Finske. Za volanom je Toni Korhonen koji treba da isporuči dodatne količine smrznutih namirnica prodavnicama u malim selima oko Kuopija, grada od oko 120.000 stanovnika. 

„Putevi su ovde nezgodni, sa gustim snegom koji prekriva mnoga brda i oštre krivine. Moram često da pravim pauze, ponekad preko desetak u jednom gradiću. To može da pojede puno goriva.“

Sredinom 2018, firma Kuljetusliike Antti Airaksinen (u prevodu Prevoznik Anti Ajraksinen) nabavila je svoj prvi Volvo FH sa opremom I-Save u sklopu programa za ispitivanje na terenu. Upotrebom turbomotora D13 koji višak energije koristi za povećanje obrtnog momenta, dobijen je moćan kamion sa ekonomičnom potrošnjom goriva.

„Novi kamion je već znatno uticao na naše operacije“, kaže Anti Ajraksinen, generalni direktor porodičnog preduzeća koje je osnovao 1990. godine.

„Razlika u potrošnji goriva iznosi 4,5 litara na 100 kilometara. Ako kamion koristi 4,5 litara manje dizela kada se dobro vozi, to čini veliku razliku pri potrošnji od dva miliona litara godišnje.“ 

Svaki kamion u preduzeću pređe oko 180.000–250.000 km godišnje, a Anti zbog se zato u velikoj meri fokusira na ekonomičnost goriva, praćenje potrošnje goriva i način vožnje svakog vozača uz pomoć Dynafleet sistema za upravljanje voznim parkom koji proizvodi kompanija Volvo Trucks. Veliki značaj pridaje skraćenju vremena provedenog u praznom hodu radi uštede goriva. Isključivanje motora na praznom hodu je samo jedna od funkcija uključenih u opremu I-Save i ona predstavlja veliku prednost, kaže Anti.

Novi Volvo FH sa opremom I-Save već je postao popularan među članovima tima. „Našim vozačima se jako dopada novi kamion“, kaže Anti Ajraksinen uz osmeh. „Veoma hvale njegov veliki obrtni momenat. Pri vožnji uzbrdo manji je broj promena stepena prenosa. U stvari, našem tročlanom timu se kamion toliko dopada da ne žele da ga predaju na upotrebu zamenicima.“

Imati na raspolaganju tako moćan kamion sa ekonomičnom potrošnjom goriva puno znači za naše isporuke.“

Oko 90 odsto prihoda Antijeve kompanije potiče od prehrambene industrije. Njihova vozila uglavnom posluju u Finskoj, mada jedno pokriva zemlje Beneluksa. Put od Finske prestonice Helsinkija do Kuopija predstavlja redovnu turu vozača. Roba se isporučuje iz Kuopija u obližnje gradiće i sela.

Novi Volvo FH sa opremom I-Save radi puno radno vreme u tri smene, šest dana nedeljno. „Ruralna istočna Finska predstavlja izazov zimi“, kaže Anti Ajraksinen. „Imati na raspolaganju tako moćan kamion sa ekonomičnom potrošnjom goriva puno znači za naše isporuke. Takođe smo veoma srećni što se centralizovano servisiranje i održavanje koje pruža Volvo obavlja u Kuopiju. Lokalne garaže rade izuzetno fleksibilno, što je za nas vrlo praktično.“

Još jedna prednost motora D13TC je sistem za recirkulaciju izduvnih gasova sa hladnjakom koji smanjuje količinu azotnih oksida tokom procesa sagorevanja. Ovo zauzvrat smanjuje potrebu za sredstvom AdBlue. „Motor troši 50 odsto manje sredstva AdBlue nego prethodni modeli, što naravno uračunavamo u ukupnu uštedu“, kaže Anti Ajraksinen. „Pošto prelazimo veća rastojanja, nadamo se da će I-Save još više doprineti profitabilnosti kompanije.“ 

Za to vreme, vozač Toni Korhonen kreće se ka malom selu Kavi sa tovarom smrznutog hleba. 

Moj tim i ja želimo ovaj kamion za sebe. Nećemo ga prepustiti nikom drugom!

On vozi kamion pet godina, od čega četiri godine radi za firmu Kuljetusliike Antti Airaksinen, često obavljajući noćne isporuke u malim opštinama oko Kuopija. „Ovaj kraj je veoma lep i zabačen, uživam da budem za volanom tako pouzdanog kamiona. Vozio sam i kamione drugih marki, ali ono što mi se dopada kod Volvo-a je dobra pozicija vozača i udobnost“, kaže on i dodaje: „Vozim Volvo FH sa opremom I-Save već šest meseci. Kolege i ja jako cenimo njegov veliki obrtni momenat i to što snažno vuče uzbrdo. Moj tim želi ovaj kamion za sebe – nećemo ga prepustiti nikom drugom!“

 

Kuljetusliike Antti Airaksinen Oy
Godina osnivanja:
1990.
Vlasnik: Anti Ajraksinen
Broj zaposlenih: 80, od kojih je 50 vozača
Tovar: Smrznuta i termoregulisana roba
Broj kamiona: 27, od kojih su 23 Volvo
Najveći klijent: Kesko
Istorija: Ova porodična kompanija osnovana je u martu 1990. u Kuopiju u Finskoj. U početku je obavljala i domaće i međunarodne isporuke, ali se 1997. preorijentisala pre svega na domaće.
Usluge: Kompanija je specijalizovana za distribuciju smrznutih i rashlađenih namirnica i poseduje 26 tegljača sa prikolicama, od čega su skoro svi marke Volvo.

Volvo FH sa opremom I-Save
Kamion Volvo FH sa opremom I-Save je dosad najekonomičnije dugolinijsko vozilo firme Volvo Trucks. Motor D13TC i poboljšane funkcije za uštedu goriva osmišljeni su tako da smanje troškove goriva za do sedam odsto. Motor D13TC koristi tehnologiju turbopunjenja (Turbo Compound), korišćenu u avionskim motorima koji su prilagođeni drumskoj vožnji, pri čemu turbopunjač koristi višak toplote i energije dobijen iz izduvnih gasova kamiona. Čitav pogonski sklop kalibrisan je tako da se postigne maksimalna efikasnost goriva, uz novu konstrukciju klipa koja smanjuje gubitak energije. Osim toga, I-Save integriše vrhunske tehnologije firme Volvo Trucks, kao što su softver I-See zasnovan na mapama i tempomat I-Cruise sa funkcijom I-Roll. Posebno je pogodan za prevoznike sa dugim linijama čija vozila obično prelaze više od 120.000 km godišnje.