Kamioni

Unutrašnjost nove kabine Volvo FM: vrhunska udobnost za vozača

| 6 min za čitanje | 6 min za čitanje
Ovo je prvi redizajn unutrašnjosti kabine Volvo FM od njenog nastanka, krajem 90-ih godina 20. veka. Karina Bistrem, glavni konstruktor enterijera u firmi Volvo Trucks, objašnjava šta je inspirisalo nju i njene kolege tokom izmene od poda do plafona.
Karina Bistrem, glavni konstruktor enterijera u firmi Volvo Trucks stoji ispred projektnih skica kamiona Volvo FM i uzoraka boja na zidu
Karina Bistrem je rukovodila redizajnom prostrane, nove unutrašnjosti kabine Volvo FM – taj posao smatran je strogom poslovnom tajnom.

Zakoračivši u novi Volvo FM, prvo što se uočava je to koliko je prostraniji. Izdizanjem A-stuba, unutrašnjost kabine povećana je za čitav kubni metar i sada ima više prostora za praktična rešenja, poput odlaganja stvari. Međutim, to doprinosi i osećaju prostranosti i omogućava slobodnije kretanje vozača. „Zaista znači kada možete potpuno da ispružite ruke iznad sebe. Ili da se lako krećete po kabini, čak i sa šoljom kafe u ruci. To vam daje osećaj slobode i zadivljenosti“, kaže Karina Bistrem. 

Želeli smo da se uverimo da sve bude pregledno i lako dostupno sa vozačevog sedišta.
Projektovanje kabine je usredsređeno na ljudski organizam i sve postavlja tako da vozaču bude na dohvat ruke.

Karina Bistrem je predvodila redizajn unutrašnjosti nove kabine kamiona Volvo FM – posao koji je započet u konstruktorskom birou firme Volvo Trucks u Geteborgu pre skoro pet godina i dosad bio strogo čuvana tajna. Karina i njen tim su se od samog početka fokusirali na projektovanje nove kabine u skladu s potrebama vozača. Novi Volvo FM je morao da bude i izuzetno praktičan i udoban, jer ne predstavlja samo alat i radno mesto – već i mesto za „punjenje baterija“ i prikupljanje snage. Projektovanje je zbog toga usredsređeno na ljudski organizam i sve se postavlja tako da vozaču bude na dohvat ruke.

„Radna kapsula“ je koncept koji je predstavljao glavni izvor inspiracije Karini i njenom konstruktorskom timu. „Vozač sve radne zadatke obavlja u svojoj Volvo FM kabini – vožnju, administraciju, povremene telefonske pozive, traženje informacija ili obedovanje, tako da taj prostor mora da bude višenamenski. Istovremeno, želeli smo da obezbedimo da sve bude pregledno i lako dostupno sa vozačevog sedišta“, objašnjava Karina. 

Karina i njen tim za unutrašnje uređenje su pri projektovanju novog kamiona Volvo FM direktno sarađivali sa stručnjacima za ergonomiju, specijalistima za interakciju čoveka i mašine (HMI), kao i sa tehnolozima materijala.

Osim prostranosti, još nešto što kod novog kamiona Volvo FM odmah upada u oči jeste izuzetna vidljivost. Nova kabina ima veće i spuštenije prozore koji pružaju mnogo šire vidno polje, kao i nove retrovizore i kameru za mrtav ugao. Pokazalo se da bolji direktan pogled iz kabine direktno skraćuje vreme reagovanja vozača. Direktan pogled je izuzetno važan vozačima koji često moraju da voze Volvo FM kroz tesne prostore i prometne gradske ulice. 

Međutim, za potpunu fokusiranost i brzinu reagovanja vozača nije važna samo bolja preglednost, već i da se smanji ometanje. Sa tim su se Karina i njene kolege u projektantskom timu uhvatili u koštac kod novog kamiona Volvo FM. Nova kabina se oprema novom instrument-tablom s dodatnim pregradama za stvari, 12-inčnim ekranom visoke rezolucije i opcionalnim 9-inčnim bočnim ekranom za informacije i zabavu osetljivim na dodir, s navigacijom, saobraćajnim informacijama i nadzornim kamerama.

„Postoji osećaj da smo u protekloj deceniji u svoje živote i u vozačko okruženje dodavali informacije i smetnje. Teško je obraditi sve te informacije. Uočili smo priliku da prekinemo taj trend. Ovaj redizajn je bio prava prilika da sve svedemo na najosnovnije i da utvrdimo šta je važno da vidite i kada. Imate i mogućnost da personalizujete prikaz prema svojim potrebama“, kaže Karina.

Prianjajuće patosnice projektovane su da bi vozačima obezbedile stabilan oslonac.

To znači, na primer, da je broj sličica na instrument-tabli smanjen, a da su ključni signali i upozorenja na njoj pojačani pozadinskim halo svetlom. Svetlo se menja iz ambijentalne bele boje u zelenu kada je neka aktivnost u toku, na primer, kada se uključi migavac. Prelazi u žutu boju kako bi upozorilo vozača na neki problem, a u crvenu da bi označilo da postoji ozbiljan problem i da kamion mora da se zaustavi.

Novi bočni ekran osetljiv na dodir, koji se može aktivirati i pomoću glasovne kontrole ili tastera na volanu, omogućava vozačima neometan pristup alatkama koje su im potrebne.

Još jedan od ciljeva projektantskog tima bio je da vozačima kamiona Volvo FM pruži nesmetan pristup alatkama koje su im potrebne. Novi bočni ekran osetljiv na dodir može da se koristi pomoću glasovne kontrole ili pomoću intuitivno postavljenih tastera na kolu upravljača. 

„Želimo da se vozač usredsredi na put i zato ekran može da se kontroliše na više načina“, kaže Karina.

Karina naglašava da je jedan od ključeva za uspeh redizajna bio pristup širokoj lepezi stručnjaka u firmi Volvo Trucks.

Vozačima kabina takođe predstavlja mesto za „punjenje baterija“. Iza vozačevog sedišta nalazi se novi i udobniji prostor za boravak u kamionu Volvo FM. Nova kabina za spavanje podignuta je za 17 cm i ima dodatni prostor za odlaganje stvari iznad i ispod. Sem toga, udobnost kabine dodatno je poboljšana pojačanom izolacijom koja štiti od hladnoće, toplote i buke. 

Pod je sada ravniji, ojačan i opremljen posebno projektovanim prianjajućim patosnicama kako bi vozačima pružio što bolji oslonac, kako u kabini, tako i pri ulasku u vozilo. Takođe, nova uža i ergonomski dizajnirana ručica menjača I-Shift olakšava prelazak sa sedišta na krevet. 

Karina Bistrem objašnjava da su ona i njene kolege od početka želeli da besprekorno uklope sve delove konstrukcije. To znači da u vozilu postoje neke atrakcije, ali i pametna rešenja koja olakšavaju život, a koja možda nećete odmah primetiti. Na primer, u pregrade odeljaka ugrađeni su LED paneli. „To je relativno sitan detalj, ali mislimo da će ga vozači ceniti. Na kraju krajeva, kabina je mesto gde vozači provode mnogo vremena, pa je lepo imati prostor u kome ćete se dobro odmoriti i opustiti.“ 

Karina naglašava da je jedan od ključeva za uspeh redizajna kamiona Volvo FM bio pristup širokoj lepezi stručnjaka u firmi Volvo Trucks. Konstruktorski tim kamiona Volvo FM direktno je sarađivao sa stručnjacima za ergonomiju, specijalistima za interakciju čoveka i mašine, kao i sa tehnolozima materijala koji su više puta testirali prianjanje nove patosnice da bi vozači imali čvrst oslonac pri ulasku u kabinu. „U dobrom dizajnu svi ovi različiti elementi moraju da se spoje da bi stvorili harmonično radno i životno okruženje.“

Novi Volvo FM

Žderavac na putu
Konstruktori firme Volvo Trucks inspiraciju često dobijaju direktno iz prirode u severnoj Švedskoj. Jedan od izvora inspiracije za Volvo FM bio je žderavac, zdepast i mišićav mesožder koji luta divljinama dalekog severa. Sposobna i spremna za svaki izazov, ova životinja ima snažan udarac uprkos manjoj veličini pa se često sukobljava sa mnogo većim životinjama, čak i odraslim medvedima. 

Robusna i raznovrsna
„Volvo FM može da bude vatrogasni kamion, kamion za prevoz šljunka ili kamion za odnošenje đubreta, a rad vozača igra važnu ulogu u društvu – oni su zaista svakodnevni heroji. Zato smo želeli da se konstrukcija kamiona zasniva na snažnim linijama i funkcijama kako bi bio pogodan za razne primene i da bi komunicirao sa spoljnjim svetom na pozitivan način.“

Povezan
Novi Volvo FM je projektovan imajući u vidu interakciju čoveka i mašine. „Kamion ima novu inteligenciju i deo našeg rada bio je da obezbedimo da svi sistemi budu povezani i da se međusobno besprekorno usklađuju u svakoj situaciji.“

Srodne vesti