Kamioni

Efikasnija potrošnja i poboljšana vozna svojstva Volvo kamiona

Svaki procenat koji se može uštedeti u potrošnji goriva važan je za profit vlasnika/ korisnika Vovo kamiona, a s pooštravanjem propisa o emisiji izduvnih gasova i enormnim poskupljenjima dozela i tečnosti AdBlue, efikasnost u potrošnji je važnija nego ikad ranije. Bez uticaja na performanse, Volvo je unapredio pogonske sklopove, poboljšao aerodninamiku i vožnju svojih teških kamiona učinio uglađenijom i ugodnijom.

Najvažnija su prilagođavanja tri Volvo motora normama Euro 6 step E: D13TC, D13 eSCR i D11 eSCR, na kojima su istovremeno obavljena brojna poboljšanja kako bi bili efikasniji nego ikada pre. Motor D13TC, najefikasniji Volvoov pogonski agregat za duge vožnje u celokupnoj istoriji kompanije, inoviran je smanjenim unutrašnjim trenjima, ugrađene su patentirane klipne komore u obliku talasa koje sagorevanje čini izuzetno efikasnim, unapređen je hlađeni sistem recirkulacije izduvnih gasova koji smanjuje količinu azot-oksida tokom procesa sagorevanja. To zauzvrat znači da je potrebno manje tečnosti AdBlue, što doprinosi nižim ukupnim troškovima za gorivo. Smanjena je i masa ovog motora. Uz svet to, smanjena je i minimalna brzina tempomata na 4 km/h. Iste promene su obavljene i na motorima D13 eSCR i D11 eSCR Euro 6 Step E. Za još veću fleksibilnost u izboru goriva, motor D13 eSCR s nominalnom snagom od 460 i 500 KS je sada dostupan i za upotrebu biodizela B100.

Podsećamo da je Volvo još 2019. godine učinio jedan od velikih koraka u nastojanju da znatno smanji potrošnju – u ponudu je uvrstio kamione Volvo FH sa I-Save tehnologijom, koji su u eksploataciji na dugim relacijama potvrdili uštede u troškovima za gorivo do 10%.

Zajedno s unapređenim motorima, Volvo je nadogradio odlično afirmisan I-Shift menjač, koji je prvi put predstavljen još 2001. godine i do sada ugrađen u više od milion kamiona. Promena stepena prenosa je još brža i glatkija, čime je značajno poboljšano celokupno iskustvo u vožnji, posebno kada se vozilo „bori“ s usponima. Uz motore D13 se ugrađuje i novi sistem kvačila. Sa softverom optimizovanim za primene u građevinarstvu, I-Shift omogućava da se s lakoćom izvode precizni manevri. I-Shift u verziji sa sporohodnim stepenima prenosa omogućava vožnju pri brzinama od 0,5 km/h. Novost je i funkcija promene smera: ručica menjača omogućava vozačima da biraju hod od napred ka unazad i nazad bez prebacivanja noge sa pedale gasa na pedalu kočnice (dostupno za softversku opciju AVO-ENH). I-Shift s režimom vožnje off-road minimizuje broj promena stepena prenosa koje se moraju izvršiti prilikom vožnje po grubim površinama i strmim nagibima. Takođe, olakšava pokretanje kada se vuku teški tereti ili se vozilo penje uz brda

Volvo je s inoviranim motorima i menjačima predstavio i novi inteligentni softver I-Torque, koji koristi podatke karata iz softvera I-See za automatsko izračunavanje optimalnog obrtnog momenta motora za konkretnu rutu. Automatski se aktivira kada se vozi s uključenim tempomatom postavljenim na Eco režim, a posebno je koristan kada se vozi po brdovitim terenima. I-Torque je dostupan s novim paketima za uštedu goriva za D13 i D16 Euro 6 motore, za sve bruto kombinovane mase.

Aerodinamička unapređenja na FH, FM i FMX kabinama minimizuju otpor vazduha i štede gorivo, što je posebno značajno za digolinijske varijante. Na modelima FH i FM su poboljšane zaptivke oko prednje maske i prednjih pomoćnih svetala, ugrađuje se novi poklopac za nosač retrovizora, dok promene na blatobranima poboljšavaju protok vazduha oko lukova točkova. Dodatno na vozilima familije FH duži je produžetak vrata, a na krovnom spojleru kabine XHSL novi je dodatak za poboljšanje protoka vazduha (standardno s opcijom krovnog spojlera za kabine do četiri metra visine).

Još jedno ažuriranje, koje je posebno korisno za vožnju auto-putem, jeste nova elektronski kontrolisana varijabilna pumpa servo mehanizma upravljača, PSP-VAR2. Ova opcija vozačima daje precizniju kontrolu nad upravljanjem, što znači da može smanjiti potrebnu energiju dok se vozi pravo napred. Za zahtevne kupce, koji vozila koriste na dugim relacijama i kupce s dugim vremenom mirovanja, to znači da se dodatno mogu smanjiti gubici energije. Nova pumpa upravljača uključena je u nove pakete za uštedu goriva za dizel-motore D11 i D13.

No, lista inovacija se ovim ne završava, jer Volvo uvodi i novu generaciju vazdušnih kompresora. Oni pomažu u uštedi goriva efikasnijim podizanjem vazdušnog pritiska i novi su standard za sve D11 i D13 Euro 6 dizel-motore. Prethodna verzija je takođe dostupna, a oba kompresora se mogu naručiti zajedno sa kvačilom za dodatnu uštedu goriva. A da bi se omogućilo da motor optimalno funkcioniše, uvedeni su i novi patentirani filteri: za gorivo za D11 i D13 motore, za ulje za D13 motore i za vazduh za Volvo FH. Konstruisani su tako da se može instalirati samo ispravan filter, koji će osigurati optimalne performanse motora i maksimizovati vek trajanja motora. Volvo filteri su napravljeni od specijalno pripremljenog nabranog filter papira i imaju veliku površinu kako bi se obezbedio odličan kapacitet filtracije i dug radni vek.

Da bi se vozačima olakšala dopuna goriva i tečnosti AdBlue na istoj benzinskoj stanici, povećana je veličina rezervoara za AdBlue kako bi odgovarali unapređenoj efikasnosti Volvo motora. Novi rezervoari se primenjuju uz motore za vozila FM/FMX 11 i 13 (eSCR), kao i na vozilima FH13 sa eSCR i TC motorima. U motorima D11 i D13 odnos AdBlue i potrošnje dizela sada je 10% (ranije 8,5%), u motoru D13TC odnos je sada 6% (ranije 5%).

Budući da vozači na dugim relacijama provode mnogo vremena u svojim kabinama, takođe je predstavljena nova generaciju alternatora od 150 A sa 50% dužim radnim vekom, kako bi život vozača na putu bio ugodniji. Takođe, Volvo je predstavio i LIN funkcionalnost, novi način upravljanja alternatorom. To će omogućiti bržu i lakšu dijagnostiku alternatora, ali i da vlasnik/vozač na vreme dobije upozorenje kada ga treba zameniti. Novi alternatori od 150 A su standardni za dizel Euro 6 FH i FH16 modele. Za dodatnu udobnost, u ponudu za ove modele je uvršćen i novi alternator od 180 A - najveći do sada.