Novi evropski sistem za trgovinu emisijama odrediće cenu emisija ugljenika koje nastaju usled drumskog transporta i očekuje se da će to dovesti do viših cena fosilnih goriva. Sistem stupa na snagu 2027. Evo kako će funkcionisati.
Prvi sistem za trgovinu emisijama, ETS1, uveden je u Evropi 2005. Obuhvata emisije nastale tokom proizvodnje električne i toplotne energije, industrijske proizvodnje i iz vazduhoplovnog sektora. EU će 2027. pokrenuti drugi Sistem za trgovinu emisijama (ETS2), s tim što će ovog puta drumski transport biti podložan naplati emisije ugljenika. Sistem je osmišljen sa ciljem da smanji emisije za 42% do 2030. u poređenju sa nivoima iz 2005. Očekuje se da će to uticati na strukturu troškova transportnih firmi širom Evrope.
Jednostavno rečeno, ETS2 određuje cene na klimatski uticaj drumskog transporta. EU postavlja ograničenje na emisije ugljenika, a dozvoljene emisije se dele na kvote, koje će se prodavati na aukciji. Svaka dozvola daje vlasniku pravo da emituje jednu tonu ugljen-dioksida.
ETS2 je uzvodni sistem, što znači da će dobavljači goriva, a ne krajnji potrošači, morati da kupuju dozvole za emisiju. U okviru ove šeme, kompanije, po potrebi, mogu da trguju dozvolama jedna sa drugom.
Što se tiče fosilnih goriva, analitičari širom Evrope očekuju da će dodatni troškovi dozvola za emisije najverovatnije biti prenete na pumpe, u vidu viših cena za potrošače. Teško je predvideti koliko bi tačno cene mogle da porastu jer to zavisi od ponude i potražnje dozvola za emisije. Većina prognoza ukazuje na povećanje od 0,15 do 0,25 evra po litru fosilnog dizel goriva do 2030. godine. Druge, dramatičnije prognoze ukazuju na povećanje cena do 0,5 EUR po litru.
"Međutim, to je suština sistema. To stvara prekretnicu gde prelazak na električnu energiju, biogas ili HVO postaje ekonomski isplativiji“, kaže Matijas Goldman, osnivač i generalni direktor švedske organizacije 2030-Secretariat, koja ima za cilj promociju prelaska na nefosilna goriva u transportnom sektoru.
Istovremeno, uticaj na cenu zavisi od političkih odluka. Ako sistem privuče značajne kritike delatnosti i javnosti, verovatno će biti prilagođen smanjenju uticaja na cene goriva.
U svakom slučaju, obnovljiva goriva, vodonik i električna energija isključeni su iz ETS2 sistema, pa se neće suočiti sa povećanjem troškova, što ih čini konkurentnijim. To firmama koje već posluju na ovim gorivima ili električnoj energiji daje konkurentnu prednost, kako u pogledu troškova, tako i u pogledu tržišnog pozicioniranja.
Naravno, to će najviše uticati na kompanije sa visokom potrošnjom fosilnih goriva. Međutim, posledice će takođe zavisiti od faktora kao što su sastav voznog parka, načina vožnje i poreskih stopa na gorivo u različitim zemljama.
"Firma koja trenutno koristi velike količine fosilnog dizel goriva u zemlji sa malim porezima na gorivo treba da očekuje veliko povećanje troškova. Istovremeno, oni koji su već uložili novac u električna vozila, konsolidaciju ili intermodalni transport imaće konkurentnu prednost", kaže Matijas Goldman.
Iako će sistem stupiti na snagu 2027, zainteresovane strane u transportnom sektoru već moraju da počnu da prijavljuju svoje emisije.
Kompanije koje žele da smanje svoju izloženost rastućim cenama fosilnih goriva moraju da urade nekoliko stvari. Ekološka vožnja, pametno planiranje trase, optimizovan izbor pneumatika i kontrola brzine mogu doneti uštede. Međutim, najveće dobitke će ostvariti promenom goriva.
"Ono što je ranije bilo skoro rentabilno postaje jasno rentabilno. Pored toga, postoji komunikativna vrednost – mogućnost da pokažete da ste lider u održivosti može vam pružiti prednost u odnosu na konkurenciju“.
ETS2 je kritikovan zato što je potencijalno više pogodio manje operatere – naročito one u ruralnim oblastima ili zemljama gde je dizel gorivo tradicionalno jeftinije.
„Da, sistem je neujednačen u tom pogledu. Međutim, to će takođe generisati značajne prihode za EU – a polovina tog novca je namenjena za ublažavanje uticaja na društvo. Ova preraspodela je ključna za sprečavanje rasprostranjenih protesta", kaže Matijas Goldman.
Analitičari imaju različite stavove o tome koliko će ETS2 biti efikasan. Matijas Goldman je ubeđen da će sistem raditi.
„Videli smo da ETS1 funkcioniše u drugim delatnostima. ETS2 će ubrzati zelenu tranziciju – naročito u zemljama koje u tom pogledu zaostaju. I to će se ostvariti bez naloga sa vrha. Tržište odlučuje koliko košta nastavak zagađenja. To je efikasan način za smanjivanje uticaja na klimu."