Kamioni

Šta nova cena ugljenika u EU znači za transportne kompanije?

Volvo Kamioni
2025-06-13
3 min za čitanje
Održivost
Author
Volvo Kamioni

Novi evropski sistem za trgovinu emisijama odrediće cenu emisija ugljenika koje nastaju usled drumskog transporta i očekuje se da će to dovesti do viših cena fosilnih goriva. Sistem stupa na snagu 2027. Evo kako će funkcionisati.

Prvi sistem za trgovinu emisijama, ETS1, uveden je u Evropi 2005. Obuhvata emisije nastale tokom proizvodnje električne i toplotne energije, industrijske proizvodnje i iz vazduhoplovnog sektora. EU će 2027. pokrenuti drugi Sistem za trgovinu emisijama (ETS2), s tim što će ovog puta drumski transport biti podložan naplati emisije ugljenika. Sistem je osmišljen sa ciljem da smanji emisije za 42% do 2030. u poređenju sa nivoima iz 2005. Očekuje se da će to uticati na strukturu troškova transportnih firmi širom Evrope.

Jednostavno rečeno, ETS2 određuje cene na klimatski uticaj drumskog transporta. EU postavlja ograničenje na emisije ugljenika, a dozvoljene emisije se dele na kvote, koje će se prodavati na aukciji. Svaka dozvola daje vlasniku pravo da emituje jednu tonu ugljen-dioksida.

ETS2 je uzvodni sistem, što znači da će dobavljači goriva, a ne krajnji potrošači, morati da kupuju dozvole za emisiju. U okviru ove šeme, kompanije, po potrebi, mogu da trguju dozvolama jedna sa drugom.

Što se tiče fosilnih goriva, analitičari širom Evrope očekuju da će dodatni troškovi dozvola za emisije najverovatnije biti prenete na pumpe, u vidu viših cena za potrošače. Teško je predvideti koliko bi tačno cene mogle da porastu jer to zavisi od ponude i potražnje dozvola za emisije. Većina prognoza ukazuje na povećanje od 0,15 do 0,25 evra po litru fosilnog dizel goriva do 2030. godine. Druge, dramatičnije prognoze ukazuju na povećanje cena do 0,5 EUR po litru.

"Međutim, to je suština sistema. To stvara prekretnicu gde prelazak na električnu energiju, biogas ili HVO postaje ekonomski isplativiji“, kaže Matijas Goldman, osnivač i generalni direktor švedske organizacije 2030-Secretariat, koja ima za cilj promociju prelaska na nefosilna goriva u transportnom sektoru.

Istovremeno, uticaj na cenu zavisi od političkih odluka. Ako sistem privuče značajne kritike delatnosti i javnosti, verovatno će biti prilagođen smanjenju uticaja na cene goriva.

U svakom slučaju, obnovljiva goriva, vodonik i električna energija isključeni su iz ETS2 sistema, pa se neće suočiti sa povećanjem troškova, što ih čini konkurentnijim. To firmama koje već posluju na ovim gorivima ili električnoj energiji daje konkurentnu prednost, kako u pogledu troškova, tako i u pogledu tržišnog pozicioniranja.

 

Kako će ETS2 uticati na transportne firme?

Naravno, to će najviše uticati na kompanije sa visokom potrošnjom fosilnih goriva. Međutim, posledice će takođe zavisiti od faktora kao što su sastav voznog parka, načina vožnje i poreskih stopa na gorivo u različitim zemljama.


"Firma koja trenutno koristi velike količine fosilnog dizel goriva u zemlji sa malim porezima na gorivo treba da očekuje veliko povećanje troškova. Istovremeno, oni koji su već uložili novac u električna vozila, konsolidaciju ili intermodalni transport imaće konkurentnu prednost", kaže Matijas Goldman.

Iako će sistem stupiti na snagu 2027, zainteresovane strane u transportnom sektoru već moraju da počnu da prijavljuju svoje emisije.

 

Strategije i mogućnosti

Kompanije koje žele da smanje svoju izloženost rastućim cenama fosilnih goriva moraju da urade nekoliko stvari. Ekološka vožnja, pametno planiranje trase, optimizovan izbor pneumatika i kontrola brzine mogu doneti uštede. Međutim, najveće dobitke će ostvariti promenom goriva.

"Ono što je ranije bilo skoro rentabilno postaje jasno rentabilno. Pored toga, postoji komunikativna vrednost – mogućnost da pokažete da ste lider u održivosti može vam pružiti prednost u odnosu na konkurenciju“.

 

Kritike i nadoknada

ETS2 je kritikovan zato što je potencijalno više pogodio manje operatere – naročito one u ruralnim oblastima ili zemljama gde je dizel gorivo tradicionalno jeftinije.

„Da, sistem je neujednačen u tom pogledu. Međutim, to će takođe generisati značajne prihode za EU – a polovina tog novca je namenjena za ublažavanje uticaja na društvo. Ova preraspodela je ključna za sprečavanje rasprostranjenih protesta", kaže Matijas Goldman.

Analitičari imaju različite stavove o tome koliko će ETS2 biti efikasan. Matijas Goldman je ubeđen da će sistem raditi.

„Videli smo da ETS1 funkcioniše u drugim delatnostima. ETS2 će ubrzati zelenu tranziciju – naročito u zemljama koje u tom pogledu zaostaju. I to će se ostvariti bez naloga sa vrha. Tržište odlučuje koliko košta nastavak zagađenja. To je efikasan način za smanjivanje uticaja na klimu."

Kako funkcioniše sistem EU za trgovanje emisijama

 

Prvi sistem EU za trgovanje emisijama (ETS1) uveden je 2005. godine radi troškovno efikasnog smanjenja emisija gasova sa efektom staklene bašte, a obuhvata prerađivačku industriju, proizvodnju električne i toplotne energije, avio-saobraćaj i pomorski transport. Cilj je da podrži i klimatske ciljeve EU i globalne obaveze u okviru Pariskog sporazuma. Od 2005. godine sistem je smanjio emisije u obuhvaćenim sektorima za 50%.

 

ETS2, drugi sistem, namenjen je emisijama iz drumskog saobraćaja i grejanja zgrada. To je sistem na izvornom nivou, što znači da se ne primenjuje direktno na proizvođače emisija, već na dobavljače fosilnih goriva, poput distributera goriva i dobavljača gasa.

 

Sistem funkcioniše tako što određuje gornju granicu ukupnih emisija dozvoljenih učesnicima. Ta granica se svake godine postepeno smanjuje. Gornja granica ETS2 biće postavljena tako da emisije do 2030. godine budu smanjene za 42% u poređenju sa nivoima iz 2005. godine.

 

Dozvoljene emisije podeljene su na emisijske jedinice (kupone) koje će se prodavati na aukcijama. Svaki kupon daje vlasniku pravo da ispusti jednu tonu ugljen-dioksida.

 

Obaveze u okviru ETS2 biće prenete na dobavljače goriva, koji će moći da trguju kuponima ukoliko to žele ili im je potrebno. Ako preduzeće ima manjak kupona, moraće da ih kupi dodatno. Transportne kompanije biće pogođene samo indirektno, kroz rast cena goriva, ukoliko se eventualni dodatni troškovi dobavljača goriva prenesu duž lanca snabdevanja.

Švedski sekretarijat za 2030.

Švedski 2030-Secretariate je politički nezavisna koalicija švedskih korporacija i nevladinih organizacija koje dele ambiciju prelaska na održivi transport. Nudi analizu, statistiku i političke savete, kao posrednik između vlade i industrije.