Kamioni

Ylva Dalerstedt
2024-01-18
Održivost Ušteda goriva
Author
Ylva Dalerstedt
Segment Manager Long Haul

Kako će ažurirana Evropska direktiva o vinjetama uticati na troškove rada vlasnika kamiona

Putarine za kamione u EU se menjaju i naknade će se drastično povećati, posebno za kamione sa pogonom na dizel i gas. Nemački sistem za naplatu putarina, MAUT, biće prvi koji će uvesti najnoviju Evropsku direktivu o vinjetama. Kako će onda funkcionisati MAUT i šta transportne kompanije mogu da urade kako bi ublažile emisije gasova i troškove? 
 

U martu 2022. revidirana je Evropska direktiva o vinjetama, koja reguliše visinu putarine za kamione u EU. Prema novim pravilima, putarine za kamione koji putuju glavnim evropskim auto-putevima uglavnom će preći sa naplate zasnovane na vremenu na naplatu zasnovanu na pređenoj kilometraži do 2030.
 

Zemlje članice EU će takođe morati da odrede različite visine putarine na osnovu klase emisije CO2 kamiona. Klasa emisije će se odrediti na osnovu VECTO ocene kamiona, standardizovanoj alatki za proračun EU za merenje emisije CO2 na osnovu podataka proizvođača. Od januara 2019. svi novi kamioni koji se prodaju u EU sa bruto težinom vozila preko 3,5 tone moraju da imaju sertifikovanu deklaraciju o CO2 i potrošnji goriva, kreiranu u alatki VECTO.
 

Sada su transportne kompanije u Evropi korak bliže tome da se ova reforma sprovede u delo. Nemačka će biti prva koja će ažurirati svoj sistem MAUT (putarina, na nemačkom) promenama koje će stupiti na snagu od 1. decembra 2023.
 

„Ambicija EU nije samo da uskladi putarine za kamione širom Evrope. Želimo da podstaknemo transportne kompanija da pređu na čistije kamione kako bi doprinele ispunjavanju budućih klimatskih ciljeva. Da bi se to postiglo, manje ekološki prihvatljivi kamioni postaće skuplji za korišćenje kako bi transportne kompanije imale podsticaj da kupuju bolje alternative“, kaže Ilva Dalerstet, menadžer odeljenja za segment dugolinijskog transporta, Volvo Trucks. 

Način na koji odredite specifikacije svog kamiona u cilju smanjenja potrošnje goriva i, samim tim, emisija CO2, imaće velikog uticaja na troškove.

Način na koji MAUT trenutno naplaćuje transportnim kompanijama znači da je u dobrom položaju da uvede reformu direktive EU. Već primenjuje naknade za zagađenje vazduha, a naplata putarine se zasniva na udaljenosti i pod nadzorom je države. Za zemlje članice koje naplatu putarine sprovode na isti način (Poljska, Belgija, Austrija, Češka, Mađarska, Slovačka, Slovenija i Bugarska), rok za uvođenje novih uslova je mart 2024.
 

Koliko će ažurirani MAUT koštati transportne kompanije i kako će funkcionisati?

Za kamione koji prolaze kroz Nemačku putarina će znatno porasti. Na primer, cena po kilometru za dizel-kamion 4x2 gotovo će se udvostručiti – sa 19 centi na 34,8 centi. Ranije su kamioni sa pogonom na gas bili oslobođeni plaćanja putarine za zagađenje, ali uskoro će, bez obzira na to da li kamion radi na obnovljivi biogas ili neobnovljivi prirodni gas, plaćati 33,2 centa po kilometru*, skoro isto kao i dizel-kamion. To je zato što VECTO proračun uzima u obzir samo emisije CO2 iz zadnje izduvne cevi.
 

Bez obzira na to, kamioni se mogu optimizovati kako bi ispunili uslove za bolju klasu emisije i nižu putarinu – a čak i mala prilagođavanja mogu da naprave veliku razliku u troškovima, kaže Ilva Dalerstet. „Smanjenje emisija od 5% izračunato u alatki VECTO moglo bi dovesti do prelaska kamiona sa dizel-motorom 4x2 iz klase 1 u klasu 2. Dodatno smanjenje od 3% moglo bi dovesti do toga da pređe u klasu 3. To znači da je način na koji odredite specifikacije kamiona u cilju smanjenja potrošnje goriva i, samim tim, emisija CO2, veoma značajan“.
 

Sistem MAUT će kategorisati kamione prema težini i broju osovina, a postoji pet klasa emisije (sa odgovarajućim naknadama po kilometru), kao što je navedeno u animaciji u nastavku.

*Podaci su zasnovani na kamionu težine preko 18 tona sa više od pet osovina.

Nemačka će biti prva zemlja koja će primeniti nove klase emisija 1. decembra 2023, sa drastičnim porastom troškova za kamione sa pogonom na dizel i gas. Ukupna visina putarine zavisi od težine kamiona i broja osovina.

Vredi pomenuti da će se klasifikacija vozila u klase emisije CO2 2 i 3 ponovo obračunavati šest godina nakon prve registracije (na osnovu graničnih vrednosti koje su bile primenljive u vreme revizije).
 

Razlog tome je težnja da se ostvari plan smanjenja emisija u EU za kamione – smanjenje emisija CO2 od 15% do 2025. u poređenju sa 2019. za dizel-kamione 6x4 i 4x2 i produžen očekivani cilj do 2030. (sa početkom od 2025). Ograničenja za klase emisija CO2 takođe se menjaju i pooštravaju se svake godine.
 

Kako možete da odredite specifikacije kamiona da biste osigurali najbolju VECTO ocenu?

Prilikom određivanja specifikacija kamiona, postoje četiri ključna činioca koja se moraju uzeti u obzir u pogledu povećanja energetske efikasnosti – aerodinamika, pogonska grupa, otpor kotrljanja i težina.
 

Aerodinamika kamiona može da bude odgovorna i za trećinu gubitka goriva tokom standardnog dugolinijskog posla dizel-kamiona. Oblik i dizajn kabine treba da umanje aerodinamički otpor. Moguće je ugraditi i usmerivače vazduha da bi se poboljšao protok vazduha oko bočnih i preko gornje strane kamiona.
 

Izbor pogonske grupe (za dizel-kamione) i pomoćnih uređaja od ključnog je značaja. Motor, prenos i regulator brzine imaju najveći uticaj, a najnovija tehnologija je povećala njihovu efikasnost. Turbo Compound motori sada pružaju veću snagu i efikasnost potrošnje goriva, a automatizovani prenosi mogu da koriste podatke u realnom vremenu radi optimizacije svake promene stepena prenosa. Upotreba prediktivnog regulatora brzine takođe može uštedeti gorivo na brdovitom terenu.
 

Otpor kotrljanja čini približno 9% potrošnje goriva kamiona, pri čemu su pneumatici preovlađujući činilac u smanjenju ovih gubitaka. Kod kamiona za dugolinijski transport, optimalni pneumatik treba da ima nizak otpor kotrljanja (idealno oznaka A u Evropi) u kombinaciji sa gumenom smešom radi minimalnog trenja.
 

Konačno, lagana specifikacija kamiona će takođe doprineti smanjenju emisije CO2. Kod vožnje autoputem gde neravni teren nije faktor, moguće je izabrati lakši okvir šasije, prednje vešanje i zadnju osovinu, među ostalim lakšim komponentama.
 

Osim toga, sada bi možda bio dobar trenutak da se počne sa razmatranjem kamiona sa nultom emisijom, kaže Ilva Dalerstet. „Vozila sa nultom emisijom, kao što su akumulatorski električni kamioni i električna vozila sa gorivnim ćelijama, biće izuzeta od plaćanja nadoknada za CO2 do 1. januara 2026, kada će biti uvedena znatno smanjena putarina. Oni su očigledan izbor ako zaista želite da smanjite svoj CO2 otisak i potencijalno ukupne troškove vlasništva na duže staze”.
 

Kako će putarine zasnovane na udaljenosti i CO2 uticati na kamionsku industriju?

Dok će Nemačka biti prva koja će uvesti revidiranu Evropsku direktivu o vinjetama, preostale članice EU će morati da učine isto to 2024–2025. 
 

Ostatak sveta takođe počinje da pokazuje interesovanje za ono što se dešava u Evropi, kaže Ilva Dalerstet. „VECTO posebno pažljivo prate zemlje kao što su Malezija i Kina, koje žele da uspostave sličnu alatku za izračunavanje putarine za kamione na osnovu CO2“.
 

„Sve u svemu, ovo je odlična reforma za Evropu i kamionsku industriju u celini. Po prvi put, transportne kompanije biće podstaknute da pronađu bolja rešenja za smanjenje emisija CO2, a proizvođači kamiona će imati jasan okvir za rad na obezbeđivanju ovih rešenja. A to je ono što je potrebno da bi se doprinelo prelasku na nula emisija“.

Saznajte više o različitim putevima ka budućnosti bez fosilnog goriva ovde ili pročitajte kako VECTO utiče na vlasnike kamiona.

Related Insights