Kamioni

Volvo Trucks
2022-04-11
Tehnologija i inovacije Ekonomična potrošnja goriva
Author
Volvo Trucks

Nova aerodinamička poboljšanja modela Volvo FH – kako je to urađeno

Ažuriranja aerodinamičnog dizajna modela Volvo FH dodatno će smanjiti razdvajanje protoka i otpor pritiska i pomoći da se uštedi još više goriva u dugolinijskom transportu.

Prevazilaženje otpora vazduha znatno doprinosi potrošnji goriva kamiona kad se vozi brzinama od oko 50–60 km/h i više. Njegov uticaj na potrošnju goriva eksponencijalno raste što brže vozite.
 

Aerodinamični dizajn je stoga dugo bio jedna od najvažnijih oblasti fokusa kompanije Volvo Trucks kad je u pitanju smanjenje potrošnje goriva za vozila. Njihovi inženjeri kontinuirano rade sa aerotunelima i simulacijama kako bi identifikovali dalja poboljšanja. Jedan od njihovih ključnih ciljeva jeste da odlože razdvajanje protoka. To podrazumeva da se sloj protoka vazduha odvoji od površine kamiona. Što se ranije odvoji, veći je trag iza vozila, a samim tim i veći otpor pritiska. Minimizovanje i odlaganje razdvajanja protoka stoga minimizuje otpor pritiska.

Treba imati na umu dve vrste protoka vazduha: poravnati i razdvojeni.

„Protok se u velikoj meri ubrzava dok ide od tačke stagnacije ispred kamiona (visok pritisak) do bočnih strana (nizak pritisak)“, objašnjava Anders Tenstam, specijalista za aerodinamiku, Volvo Trucks. „Ako kamion vozi brzinom od 90 km/h, onda brzina protoka u krivinama može dostići brzinu i do 200 km/h. To čini prednje uglove veoma osetljivom oblašću, a svaki mali predmet ili pukotina može imati ogroman uticaj na ukupan protok vazduha.“
 

U najnovijim simulacijama i testovima inženjeri kompanije Volvo Trucks uspeli su da identifikuju brojne male pukotine i razdeljene linije na spoljašnjosti kamiona, koje bi mogle dodatno da poboljšaju aerodinamiku ako se zaptiju.

„Mogli smo da vidimo da razdeljene linije i pukotine mogu biti presudne u zavisnosti od toga gde se nalaze“, kaže Matijas Hejdesten, inženjer specijalista za aerodinamiku, Volvo Trucks. „One omogućavaju da tok vazduha uđe iza prednjih panela i da se zatim usisava u oblastima niskog pritiska na bočnim stranama kabine. Odatle može da pokrene razdvajanje protoka kada je u interakciji sa spoljnim tokom vazduha.”
 

Da bi se sprečilo ovo curenje, postavljene su nove zaptivke između različitih prednjih panela. Kao rezultat toga, eliminiše se svako aktiviranje razdvajanja protoka u prednjim uglovima vozila, tako da spoljašnji protok duže ostaje vezan za bočne strane vozila. 

Volvo FH with further improved aerodynamic design – to help you save even more fuel.

„Aerodinamiku kamiona u velikoj meri čini ovladavanje sitnim detaljima“, kaže Anders Tenstam. „Kabina kamiona je radno mesto sa mnogo zakonskih ograničenja i razmatranja, tako da postoji stalna borba za svaki milimetar dostupnog prostora da bi se smestile sve osnovne funkcije.“
 

Dodavanjem ovih zaptivki ne samo što se poboljšava ukupna aerodinamika već se otvaraju i dodatne mogućnosti za dalja poboljšanja na vozilu. Ta poboljšanja uključuju dodavanje proširenog produžetka vrata kako bi se popunila praznina u okviru za korak. To stvara ravnu površinu za koju se može uhvatiti spoljni tok vazduha, čime se dodatno smanjuje razdvajanje protoka. Korišćenje širih točkova i blatobrana stvara bolje poravnanje, a novi branik smanjuje zazor od točka. To dovodi do smanjenog izlaznog protoka iz luka blatobrana, a time i do manjeg aerodinamičkog otpora. Konačno, novi zakrivljeni dizajni za poklopce za nosač retrovizora sa manjim otvorima takođe pomažu u smanjenju razdvajanja protoka.
 

„Poboljšanjem uslova na prednjem delu kamiona, odjednom uočavamo neke prilike za održavanje usklađenog protoka i duž bočnih strana“, objašnjava Matijas Hejdesten. „U suprotnom, da to nismo uradili, imali bismo minimalne koristi od dodatnih aerodinamičkih poboljšanja.”
 

U stvari, svako od ovih aerodinamičkih poboljšanja je optimizovano tako da se međusobno dopunjuju. Iako će svako pojedinačno ažuriranje dati svoj doprinos poboljšanju energetske efikasnosti vozila i smanjenju potrošnje goriva, uštede ostvarene kada se kombinuju zajedno biće veće od zbira svih delova.
 

Želite da saznate više o tome kako da smanjite potrošnju goriva? Pročitajte više ovde.