Kamioni

×

Nula saobraćajnih nesreća – scenario iz snova ili realna budućnost?

| 3 min
Šta bi bilo potrebno da se broj nezgoda u kojima su učestvovali teški kamioni svede na nulu? Ako neko zna, to je Ana Vrige Berling, direktorka Odeljenja za bezbednost saobraćaja i proizvoda u kompaniji Volvo Trucks.
Nula saobraćajnih nesreća – scenario iz snova ili realna budućnost?
Način razmišljanja o povećanoj bezbednosti i svest o riziku među svim učesnicima u saobraćaju su važni za smanjenje broja nesreća.

Vaš cilj je nula nesreća. Da li mu se približavate?

Cilj nam je nula nezgoda i iako smo ponosni na svoj rad, pred nama je još uvek dug put. Broj smrtnih slučajeva u saobraćaju po glavi stanovnika se smanjuje širom sveta, ali ukupan broj i dalje raste u mnogim delovima sveta. Hiljade ljudi svake godine pogine u saobraćajnim nesrećama u kojima su učestvovali teški kamioni, tako da još uvek nismo zadovoljni.
 

Više od 90% svih udesa je prouzrokovano ljudskim faktorom. Da li biste rekli da vozači kamiona nisu dovoljno stručni?

Istina je da u većini udesa ulogu igra ljudski faktor – koji uključuje sve učesnike u saobraćaju, ne samo vozače kamiona. Rekli bismo da je većina vozača kamiona veoma stručna. I važno je zapamtiti da ljudski faktor ima i pozitivnu stranu. Vozači kamiona, kao i drugi učesnici u saobraćaju, zahvaljujući svojim postupcima i reakcijama, izbegavaju mnogo više udesa nego što ih izazivaju. Međutim, istina je da ljudski faktor igra veliku ulogu. Zbog toga su obuka vozača, način razmišljanja o povećanoj bezbednosti, kao i svest o riziku među svim učesnicima u saobraćaju veoma važni za smanjenje broja udesa.

Bezbednost u saobraćaju je složena slagalica, a najveći delovi slagalice su bezbedna vozila, bezbedni putevi i bezbedni učesnici u saobraćaju

Šta je potrebno da bi se preduzeli veliki koraci ka nula nezgoda?

Bezbednost u saobraćaju je složena slagalica, a najveći delovi te slagalice su bezbedna vozila, bezbedni putevi i bezbedni učesnici u saobraćaju. Glavni doprinos kompanije Volvo Trucks je razvoj bezbednih vozila, ali takođe zavisimo od ulaganja u poboljšano saobraćajno okruženje i, što nije manje važno, napora da se postigne bolji način razmišljanja o bezbednosti među svim učesnicima u saobraćaju.

Ana Vrige Berling je direktorka Odeljenja za bezbednost saobraćaja i proizvoda u kompaniji Volvo Trucks.

Šta kompanija Volvo Trucks treba da uradi?

Bezbednost vozila će ostati naš fokus i stalno ćemo razvijati nove sisteme za rešavanje više saobraćajnih situacija i vrsta nezgoda. Takođe moramo da osiguramo da se naši bezbednosni sistemi koriste na način za koji su namenjeni. Sigurnosni pojas je verovatno najjasniji primer da to nije uvek slučaj. Daleko je od toga da se koristi stalno – što dovodi do fatalnih posledica. Nažalost, isto važi i za druge bezbednosne sisteme – oni se ne koriste u punoj meri i ponekad se koriste pogrešno. Ovo je problem koji mora da se reši. Takođe ćemo nastaviti da podižemo svest o bezbednosti teških kamiona u saobraćaju i doprinosimo poboljšanju načina razmišljanja o povećanoj bezbednosti kod vozača kamiona i drugih učesnika u saobraćaju.

 

Kakav bezbednosni izum kompanije Volvo Trucks želite u budućnosti?

Sistem sa savršenim senzorima za čitanje ljudi koji bi tačno znao šta se nalazi oko kamiona i koji bi mogao da predvidi namere drugih vozača i učesnika u saobraćaju.
 

Dakle, da li je nula saobraćajnih nesreća scenario iz snova ili realna budućnost?

Pošto se danas skoro sve nezgode već mogu izbeći kombinacijom postojeće tehnologije vozila i bezbednog ponašanja učesnika u saobraćaju, to ne bi trebalo da bude nemoguće. Ali u isto vreme, možete tvrditi da će uvek postojati situacije u kojima nesrećne i nepredvidive okolnosti mogu dovesti do saobraćajnih nezgoda. I to je verovatno tačno – barem u doglednoj budućnosti. 

U svakom slučaju, nijedan drugi broj osim nule nije prihvatljiv. To je zvezda vodilja u našem radu i ambiciji da poboljšamo bezbednost saobraćaja širom sveta. Svaki spasen život na putu ka nula saobraćajnih nesreća predstavlja pobedu.

Broj smrtnih slučajeva u saobraćaju po glavi stanovnika se smanjuje širom sveta, ali ukupan broj i dalje raste u mnogim delovima sveta.

Slični članci