Kamioni

Kako povezanost može učiniti vožnju kamiona bezbednijom

Volvo Kamioni
2025-06-11
3 min read
Tehnologija i inovacije
Author
Volvo Kamioni

Jedna od prednosti sve veće povezanosti vozila jeste mogućnost postavljanja bezbednosnih zona, gde tehnologija povezivanja pomaže u prilagođavanju ponašanja kamiona kako bi se povećala bezbednost svih učesnika u saobraćaju. Kompanija Volvo Trucks je sada uslugu Bezbednosne zone učinila dostupnom svojim klijentima putem portala Volvo Connect.

 

Ukratko, usluga bezbednosnih zona je dodatak usluzi za pozicioniranje koja šefovima voznih parkova omogućava da kreiraju zone – do 300 po vozilu – u oblastima gde se smatra da je bolje i bezbednije ograničiti brzinu kamiona. Ako je neka bezbednosna zona aktivna, kamion ne može da ubrza iznad podešenog ograničenja brzine u tom području. Istovremeno, vozač putem instrument table dobija obaveštenje da je ograničenje brzine unutar bezbednosne zone tada na snazi. Usluga aktivira pomoćne kočnice kamiona pri ulasku u bezbednosnu zonu, čime se postepeno smanjuje brzina vozila kako bi vožnja bila unutar ograničenja brzine u zoni.

 

Kako funkcionišu Bezbednosne zone?

Bezbednosne zone funkcionišu putem geo-zona – to je vrsta tehnologije koja omogućava iscrtavanje virtuelnih zona, ili geo-zona, na digitalnim mapama. Kako se povezani uređaji ili vozila kreću i ostvaruju interakciju sa ovim zonama, sistemi geo-zona ih prate dok ulaze , izlaze iz nje ili se kreću u određenoj zoni. Zatim, radnje mogu da se aktiviraju bez obzira da li to uključuje slanje i snimanje digitalnih informacija ili događaj u realnom životu, kao što je ograničenje brzine koje se uvodi prilikom ulaska vozila u zonu.

 

Geo-zone su pogodne za niz namena, a većina je zasnovana na informacijama. One su, međutim, korisne i za praktične primene – od određivanja mesta gde električni skuteri mogu da se parkiraju, do uticaja na to kako teška vozila mogu da se voze. To se upravo dešava sa Bezbednosnim zonama.

 

Usluga je osmišljena tako da radi sa tempomatom, uslugom I-See i drugim funkcijama koje ograničavaju brzinu kamiona u određenim okolnostima. Pored toga što pomaže vozaču da održava bezbednu brzinu u ovim osetljivim područjima, usluga takođe vodi potpunu evidenciju o tome kada je kamion ušao u područje i izašao iz njega, kao i o pokušajima vožnje preko postavljenog ograničenja brzine.

 

Koje su prednosti usluge Bezbednosnih zona?

Cilj usluge je da saobraćajno okruženje bude bezbednije. Tipična primena usluge Bezbednosne zone može biti u područjima poput gradilišta ili luka, gde ima puno pešaka. Manje brzine u ovim područjima mogu značajno da smanje rizik od nesreća.

 

Međutim, to takođe može da smanji stres za vozača. Pošto više nema mogućnost da vozi preko ograničenja brzine koje je postavljeno u bezbednosnoj zoni, uklonjen je svaki pritisak da se požuri sa zadatkom i da se vozi brže nego što bi trebalo, a tempo obavljanja zadatka nameće zona. Zbog toga je odgovornost za blagovremeni dolazak vozača na šefu voznog parka. Dakle, pored toga što doprinosi bezbednoj vožnji, ovo vozačima može obezbediti vreme da pravilno i bezbedno obavljaju svoj posao. Umesto nepoželjnog mešanja u njihove navike u vožnji, ovde se zahteva veće razumevanje, briga i pažnja koje su potrebne za bezbedan i odgovoran rad.

 

Ova tehnologija omogućava testiranje usluge Bezbednosne zone u drugim slučajevima upotrebe – kao što je ograničavanje brzine kamiona prilikom vožnje pored putara ili prilikom vožnje preko slabijih ili starijih mostova i tako dalje, kako bi se smanjilo habanje. Još jedna potencijalna prednost usluge Bezbednosne zone jeste to što smanjenje brzine i održavanje konstantne brzine bez nepotrebnog ubrzavanja smanjuje potrošnju goriva, kao i habanje kamiona.

 

Da li bezbednosne zone mogu da se zaobiđu?

Šta ako vožnja vozila podešenom brzinom zapravo izlaže vozača riziku od nesreće ili povrede, na primer, ako mora brzo da se skloni sa puta? Srećom, funkcija Bezbednosne zone može se poništiti snažnim davanjem gasa – što znači naglim, oštrim pritiskom na pedalu gasa. Osim što vozaču omogućava da poništi bezbednosnu zonu, zbog prirode usluge, svi podaci se takođe evidentiraju, navodeći detalje o tome šta se dogodilo i kada. Ovo takođe omogućava dijalog između šefa voznog parka i vozača, što dodatno doprinosi boljem razumevanju složenih zahteva bezbedne vožnje i presudnog značaja stručnosti vozača. Na kraju krajeva, glavni bezbednosni sistem u svakom kamionu je vozač.

 

Važno je navesti da se nadzor vozila i kontrola ponašanja vozača i vozila moraju obavljati u potpunosti u skladu sa važećim zakonima o zaštiti privatnosti podataka. Tehnologiju geo-zona treba koristiti samo tamo gde je zakonito i gde postoje potrebni koraci za usaglašenost, kao što je informisanje vozača. 

 

Više o usluzi Bezbednosne zone možete saznati ovde ili se možete obratiti prodavcu za više informacija.

 

Ako želite da saznate više o tome kako povezanost menja transportnu industriju, možda će vas zanimati da pročitate i: