Za mnoge vozače kamiona njihovo vozilo je više od radnog mesta – ono je drugi dom. Ulažući u udobnost vozača i funkcije koje olakšavaju svakodnevni život i rad u kamionu, preduzeća ne ulažu samo u njihovu dobrobit, već i doprinose privlačenju i zadržavanju najboljih vozača.
„Uz globalni nedostatak vozača, vidimo da se vozači više pitaju o specifikacijama i brendovima kamiona“, kaže Klas Nilson, menadžer proizvoda za Volvo FH i Volvo FH16. „Mnogi vozači voze 8–10 sati dnevno i žive u kabinama i do sedam noći nedeljno. Zato nije ni čudo što nivo udobnosti i praktičnosti koji se nudi igra veliku ulogu pri vozačevom izboru poslodavca”.
Svake godine, kompanija Volvo Trucks se sreće sa stotinama vozača kamiona širom sveta i postavlja im upravo ovo pitanje. Njeno istraživanje obuhvata klinike za vozače, ankete i detaljne intervjue, kao i razgovore sa vozačima na stajalištima kamiona i gradilištima.
„Srećemo se sa velikim brojem vozača, od ljudi koji prvenstveno voze kamion do onih koji ga takođe koriste kao dom, a imamo i sve između“, kaže Semjuel Nerdal, menadžer proizvodnog programa za električne i elektronske sisteme u kompaniji Volvo Kamioni. „Zahvaljujući razgovoru sa njima, možemo da pratimo percepcije i stavove i obezbedimo da naš rad na razvoju proizvoda ostane usredsređen na vozače“.
Iz razgovora sa vozačima, kompanija Volvo Trucks je otkrila da je većini vozača koji se bave dugolinijskim transportom najvažnija udobnost tokom spavanja i odmora, dok vozači u drugim segmentima cene udobnost i vidno polje.
„Radimo ovo 20 godina i odgovori se ne menjaju baš mnogo“, dodaje Klas. „Mogu da se menjaju u zavisnosti od delatnosti. Vozači koji rade na zadacima dugolinijskog transporta daju prioritet stvarima kao što su ležajevi i oprema za kuvanje, dok je za vozače koji često ulaze i izlaze iz kabine lakoća ulaska očigledno od najvećeg značaja. Ali, sve u svemu, uvek su važna ova tri činioca – udobnost tokom odmora, udobnost tokom vožnje i vidno polje“.
Imajući ovo na umu, kompanija Volvo Trucks je u okviru svog najnovijeg asortimana vozila predstavila nekoliko novih funkcija i nadogradnji koje poboljšavaju udobnost vozača. Pri vrhu linije je nova kabina Globetrotter XXL, koja je 250 mm duža i stoga omogućava više životnog prostora, uključujući širi ležaj. Dizajn unutrašnjosti je takođe prilagođen kako bi se poboljšao životni prostor.
Na primer, mikrotalasna pećnica je sada neprimetno ugrađena u prednje police kabine. Pored toga, prag na prednjem delu kabine Globetrotter XXL je produžen kako bi se koristio kao klupa. Za vozače koji rade na sakupljanju otpada ili gradskoj distribuciji i koji često ulaze i izlaze iz kabine sada postoji Volvo FM Low Entry, na kojem je položaj vozača spušten na nivo ulice i koji omogućava vozaču da se jednostavno popne i siđe.
Zamenom bočnih retrovizora, novi sistem kamera za nadzor poboljšava direktnu vidljivost za vozača, posebno u kružnim tokovima i na raskrsnicama. Kamere takođe mogu da vam poboljšaju ličnu bezbednost kada spavate u kabini preko noći jer omogućavaju vozaču da vidi bočne strane vozila bez potrebe da otvara zavese ili vrata.
Vozači se sve više pitaju u pogledu specifikacija i brendova kamiona… a ponuđeni nivo udobnosti i praktičnosti igra veliku ulogu pri vozačevom izboru poslodavca”.
Pošto se od vozača očekuje da obavljaju više zadataka u toku radnog dana, interfejsi za vozača i digitalne alatke dobijaju sve veću važnost. Da bismo podržali vozače u svakodnevnom radu, u novim kamionima biće dostupan novi navigacioni sistem zasnovan na pretplati. Vozači mogu imati koristi od ugrađenog navigacionog sistema koji je bezbedan, lak za upotrebu i koji brzo reaguje na komande i promene uslova vožnje i saobraćaja.
Ova navigacija je prilagođena konkretnim potrebama kamiona, uz automatsko ažuriranje mape koje omogućava efikasnu isporuku robe. Takođe je integrisan sa uslugama Volvo Connect* i My Business Apps, što omogućava lako i bezbedno deljenje odredišta i trasa između menadžera voznih parkova, vozača i trećih lica.
U usluzi My Business Apps sve aplikacije treće strane koje je odobrio Volvo mogu se dodeliti vozilima na portalu Volvo Connect kako bi mogle da se koriste na sekundarnom ekranu vozača, tako da u kabini nisu potrebni pametni telefoni niti tableti. Uz ova poboljšanja vozači mogu da uživaju u bezbednijem, personalizovanijem i efikasnijem radnom okruženju i sveukupno savremenijem iskustvu vožnje.
Jedan od prioriteta tokom razvoja nove unutrašnjosti kabine bilo je poboljšanje HMI-ja (interakcije čoveka i mašine). Ekran u kabini je pojednostavljen pomoću vidžeta i aplikacija, tako da vozači jasnije i lakše mogu da pristupe potrebnim alatkama i funkcijama kada je to potrebno.
Pored toga, povećan je broj USB portova sa tri na šest za Volvo FH, a sa jednog na četiri za Volvo FM. Veliko poboljšanje u čitavom asortimanu je zvučni sistem u kabini, koji je potpuno obnovljen novim zvučnicima kako bi se poboljšao ukupan kvalitet zvuka. Takođe je dostupan sa poboljšanim spoljašnjim digitalnim pojačalom i sabvuferom za još bolji zvuk.
„Ozvučenje je nešto što vozači sve više cene jer provode veliki deo svog dana slušajući audio knjige, radio ili sopstvene medije“, kaže Semjuel. „Zbog toga smo uložili mnogo truda da ga poboljšamo i sada zaista možete da čujete razliku.“ Daljinski upravljač je sada standardan na svim vozilima sa funkcijom isključivanja napajanja iz akumulatora. Olakšava uštedu energije i očuvanje životnog veka akumulatora kamiona. Pored toga, poseduje i funkciju provere lampe.
Ozvučenje je nešto što vozači sve više cene… Zbog toga smo uložili mnogo truda da ga poboljšamo i sada zaista možete da čujete razliku“.
Za mnoge vozače najveću nelagodnost predstavlja mentalni i fizički napor zbog toga što dugo moraju nepomično da sede i da se pri tome neprekidno prilagođavaju brzini i smeru vozila. Da bismo rasteretili vozača, kompanija Volvo Trucks je razvila Volvo dinamičko upravljanje, koje pomaže da se smanji potreba za takvim prilagođavanjima i olakša iskustvo vožnje.
U najnovija ažuriranja Volvo dinamičkog upravljanja spadaju Pilot Assist, sistem koji kontinuirano prati položaj kamiona na putu i pruža laganu pomoć pri upravljanju ako vozilo izađe iz svoje trake. Takođe prati vozilo ispred kako bi se održavala bezbedna udaljenost. Kada vozite na padinama i brdima, funkcija I-See kompanije Volvo Trucks koristi podatke zasnovane na mapi kako bi predvidela predstojeću topografiju i unapred izabrala optimalnu brzinu i obrtni moment kako bi putovanje bilo lakše.
„Ako su u specifikaciji kamiona navedeni I-See i Pilot Assist, u suštini možete da vozite koristeći regulator brzine pri bilo kojoj brzini i u bilo kojoj situaciji, čak i u kružnim tokovima ili u gustom saobraćaju“, kaže Klas. „To ne samo da olakšava posao vozaču, već i povećava njegovu bezbednost. A povrh toga, možete i da uštedite gorivo“.
Da biste saznali više o tome šta možete da uradite da biste privukli i zadržali vozače kamiona, pročitajte naš raniji članak, koji obuhvata sledeće teme:
*Volvo Connect je vlasnički sistem za upravljanje voznim parkom kamiona kompanije Volvo Trucks koji vam pruža pristup svim digitalnim uslugama kompanije Volvo Trucks.