Kamioni

Anders Tenstam Mattias Hejdesten
2024-01-29
Tehnologija i inovacije Ekonomična potrošnja goriva
Authors
Anders Tenstam
Technology Specialist Aerodynamics
Mattias Hejdesten
Senior Engineering Expert Aerodynamics.

Kako je razvoj produžene kabine kamiona doveo do poboljšane energetske efikasnosti i uštede energije

Svojim jedinstvenim aerodinamičnim dizajnom Volvo FH Aero postavlja nove standarde u pogledu energetske efikasnosti i aerodinamičnosti. Takođe predstavlja kulminaciju više od decenije istraživanja i razvoja, kao i stalnih usavršavanja, u cilju razvoja najekonomičnijeg mogućeg kamiona.

 

Najistaknutija karakteristika novih modela Volvo FH Aero i Volvo FH16 Aero jeste produženi prednji deo, koji predstavlja blago odstupanje od konvencionalnog dizajna kamiona sa motorom ispod kabine. Takođe omogućava bolje aerodinamičke performanse, a u kombinaciji sa ranijim poboljšanjima nova linija unapređuje ekonomičnost potrošnje goriva za do 5%*. Zato je ovo najaerodinamičniji i energetski najefikasniji dizajn kompanije Volvo Trucks do sada.
 

„Iz perspektive aerodinamičnosti, želimo da uglovi budu što glatkiji i zaobljeniji, ali donedavno smo bili ograničeni zakonodavstvom vezanim za dužinu vozila“, kaže Anders Tenstam, viši stručnjak za tehnologiju u odseku za aerodinamiku kompanije Volvo Trucks. „Sada imamo priliku da produžimo prednji deo kabine i povećamo zakrivljenost. To ne samo da će poboljšati aerodinamiku kabine, već će i pomoći da se maksimalno poveća dobit od svih ostalih poboljšanja koja smo napravili u čitavom vozilu“.

 

Kako je dugoročna perspektiva koristila razvoju aerodinamičnosti


Dok je produženi prednji deo omogućen izmenama zakonodavstva EU vezanog za dužinu kamiona, poreklo modela Volvo FH Aero seže mnogo dalje u prošlost. Zapravo, inženjeri kompanije Volvo Trucks već više od decenije istražuju nove koncepte i ideje za poboljšanje modela Volvo FH. Prvi korak je bio da se interno napravi poseban tim usredsređen na napredni inženjering. Umesto da istražuje mala, izolovana postepena poboljšanja koja se mogu odmah izbaciti na tržište, novi tim je imao uputstva da zauzme dugoročan, holistički pristup čitavom vozilu.
 

„Obično se trudimo da se ne ograničavamo previše jer je zaista važno da stvorite prostor da nove ideje isplivaju na površinu“, kaže Anders. „Ako radite na više projekata prema strogim vremenskim planovima, morate da odredite prioritete i tada obično trpi dugoročni napredni inženjering. Umesto toga, primenjujemo opštiji pristup i pokušavamo da istovremeno istražujemo različite koncepte, koje kasnije možemo da kombinujemo kako bismo napravili rešenje koje je veće od zbira njegovih delova“.

Produžavanjem prednjeg dela kabine kompanija Volvo Trucks je uspela da zaobli uglove i poveća zakrivljenost.

Kako je zaokružena decenija istraživanja

Srž pristupa kompanije Volvo Trucks aerodinamičnosti jeste princip unapređenja, gde se svi različiti delovi vozila posmatraju kao međusobno povezani i zavisni jedan od drugog. Drugim rečima, poboljšanja aerodinamičnosti zadnjeg dela vozila imaće još veći uticaj ako se optimizuje aerodinamičnost prednjeg dela.

„Ako prednji deo učinite aerodinamičnijim, to znači da se kretanje vazduha približava karoseriji kamiona, što znači da će se poboljšanja u zadnjem delu još više isplatiti“, objašnjava Anders. „Nasuprot tome, poboljšanje prednjeg dela može se delimično poništiti bilo kakvim nesavršenostima u zadnjem delu. Zbog toga je teško izdvojiti pojedinačne promene i očekivati od njih da naprave veliku razliku. Umesto toga, o aerodinamičnosti treba razmišljati kao o paketu“.
 

Usavršavanje svih različitih komponenti je u fokusu kompanije Volvo Trucks od 2012, a mnogi od njenih aerodinamičkih koncepata uvedeni su već 2022. To podrazumeva dodatne zaptivke na linijama razdvajanja na prednjem delu kabine, kućište praga i bliži obod luka točkova.
 

Zakonodavstvo EU koje dozvoljava duže kabine prvi put je razmatrano 2013, pre nego što je stupilo na snagu krajem 2019. Zbog svog dugoročnog pristupa, kompanija Volvo Trucks je mogla rano da predvidi predstojeće zakone i istraži mogućnosti koje će oni otvoriti u pogledu dizajna kabine. U skladu sa time, nova kabina sa produženim prednjim delom razvijena je u kombinaciji sa ovim ranijim poboljšanjima. U stvari, to dodatno poboljšava ove funkcije i upotpunjuje paket. „To je slučaj kada je 1 + 1 = 3“, kaže Anders. „Svako od ovih poboljšanja aerodinamičnosti samo po sebi će doneti uštedu goriva, ali kada ih sve spojite, ukupna ušteda je još veća”.
 

Šta je još moguće učiniti da bi se dodatno poboljšala energetska efikasnost? 

Pored produžene kabine, Volvo FH Aero je dostupan i sa novim sistemom kamera za nadzor, koji u suštini zamenjuje bočne retrovizore kamerama u obliku krila. Zahvaljujući tome, eliminisana je jedna od glavnih prepreka kretanju vazduha po bočnim stranama vozila.
 

„Budući da zadnja strana retrovizora mora da bude ravna, stvaranje vrtložne zone iza njega je neizbežno, tako da će uvek doprinositi gubitku aerodinamike“, kaže Matijas Hejdesten, viši inženjerski stručnjak u odseku za aerodinamiku kompanije Volvo Trucks. „Ali, ako ga zamenite manjim objektivom kamere, vazduh se mnogo lakše kreće bliže karoseriji vozila“.

Anders Tenstam, viši stručnjak za tehnologiju u odseku za aerodinamiku kompanije Volvo Trucks i Matijas Hejdesten, inženjer specijalista za aerodinamiku kompanije Volvo Trucks
„To je slučaj kada je 1 + 1 = 3. Svako od ovih poboljšanja aerodinamičnosti samo po sebi će doneti uštedu goriva, ali kada ih sve objedinite, ukupna ušteda je još veća”.

Kada su u pitanju standardna aerodinamička pomagala kao što su krovni i bočni usmerivači, spojleri, blatobrani, doterivanja šasije i poklopci točkova, oni su i dalje važni za umanjenje potrošnje goriva. Kompanija Volvo Trucks je takođe nedavno razvila dodatno aerodinamičko pomagalo za svoju šasiju sa vazdušnim vešanjem: automatsku funkciju za smanjenje visine vožnje pri brzinama većim od 60 km/h.
 

„Sada kada smo optimizovali prednji deo vozila produženom kabinom, moramo da obezbedimo da su i oblasti iza nje optimizovane, a tu se oslanjamo na spojlere, blatobrane i produžena doterivanja šasije kako bismo pomogli da vazduh protiče što bliže bočnoj strani vozila“, kaže Matijas.

Kako produženje kabine utiče na električne kamione?

Produžena kabina donosi iste pogodnosti modelima Volvo FH Aero na gas i Volvo FH Aero Electric u smislu energetske efikasnosti. Međutim, kada je u pitanju Volvo FH Aero Electric, potencijalni dobici su još veći zbog sistema rekuperacije koji se koristi u električnom pogonskom sklopu. „Električni kamioni obnavljaju energiju prilikom svakog kočenja i ta energija se ne gubi, već se vraća u sistem“, objašnjava Matijas. „Pošto manji otpor dovodi do veće energije kočenja papučicom pri kočenju, sistem za rekuperaciju pretvara više takve energije u regenerisanu električnu energiju. Dakle, relativna isplativost kabine sa produženim prednjim delom čak je i veća nego kod vozila na gas ili dizel“.

Za električni kamion, povećana energetska efikasnost se pretvara u veći domet, što je jedno od najvećih ograničenja za korišćenje električnog pogonskog sklopa.

Pročitajte više o sistemu kamera za nadzor i pogodnostima koje pruža ovde, uključujući:

  • Kako doprinosi smanjenju potrošnje goriva i emisija CO2
  • Kako poboljšava direktnu i indirektnu vidljivost
  • Zašto podrazumeva veću bezbednost na putu za vozače i druge korisnike puta

    * Stvarna ekonomičnost potrošnje goriva može da se razlikuje u zavisnosti od mnogo faktora, kao što su brzina vožnje, upotreba regulatora brzine, specifikacija i opterećenje vozila, trenutna topografija, iskustvo vozača, održavanje vozila i vremenski uslovi.
Sistem kamera za nadzor doprinosi poboljšanju aerodinamičnosti jer zamenjuje konvencionalne bočne retrovizore kamerama u obliku krila.