Rano je popodne u luci u Kilu. Roland Lebruner se upravo probudio na kamionskom parkingu. Poslednjih nekoliko noći on i suvozač Janoš Silađi transportuju dva silosa dužine 22 metra od Zighartinga na austrijskoj granici kroz celu Nemačku. Sada se raduju što će se ukrcati na trajekt koji će ih odvesti do Geteborga i sledeće etape jedanaestodnevnog putovanja.
„Ovo je prvi put da ukrcavam kamion na trajekt. To je nešto novo i nešto što stvarno volim kada je reč o vožnji kamiona“, kaže Roland Lebruner. „Većina poslova podrazumeva rutinu, što kod mene uopšte nije slučaj. Može da se desi da prevozim građevinski materijal do Salcburga ili džinovske delove mašina na sever Nemačke. Da se vozim različitim putevima sa različitim teretima.“
Ovo je prvi put da ukrcavam kamion na trajekt. To je nešto novo i nešto što stvarno volim kada je reč o vožnji kamiona.
Zbog nepredvidljivog i izazovnog karaktera transporta specijalne robe počeo je da vozi kamion pre skoro deset godina. Do tada je kao stolar radio puno radno vreme u jednoj austrijskoj firmi koja je takođe kamionom transportovala svoje proizvode van zemlje. Jednog dana je firma trebalo da isporuči veliku, vrlo važnu porudžbinu, ali niko nije mogao da preuzme teret. „Zašto to ne bih prihvatio?“, razmišljao je Roland pre nego što je prihvatio da obavi prvi kamionski transport. Sada već sedam godina radi kao profesionalni vozač za austrijsku firmu Prangl. Tokom ovog perioda obavio je neke izuzetno teške transportne zadatke, kao što je transport mašine za obradu papira od 160 tona iz centralnog dela Austrije do Budimpešte u Mađarskoj ili transport brodskih komponenti širine šest metara uskim planinskim terenom, što je bio pravi test za njegovo strpljenje i koncentraciju.
Iako su se i Roland i njegov poslodavac specijalizovali za vangabaritne terete, ovaj aktuelni zadatak je jedinstven za njih zbog velike kilometraže od Austrije do centralnog dela Švedske i zbog dimenzija tereta. Roland objašnjava da je spreman za neobične zadatke, ali i da se svaki zadatak koji preuzme razlikuje od prethodnog.
„Može da se razlikuje po pitanju tereta, veličine, mase, dužine, razdaljine, vremena ili onog na šta možete da naiđete na putu. Čak i ako mislite da ste sve isplanirali, dešava se nešto neočekivano. Treba samo da budete pribrani i hladne glave“, kaže on.
Nakon velikog pljuska tokom prve noćne smene na deonici od Zighartinga u Austriji do Magdeburga u Nemačkoj, Roland i Janoš nailaze na građevinske radove u Nemačkoj. Provode dva dana na parkingu, nakon čega konačno dobijaju dozvolu za vožnju i sada mogu da odahnu jer su stigli u Kil, odakle nastavljaju dalje ka Švedskoj.
Dok ukrcavaju dva kamiona na trajekt, osoblje ih polako navodi da ne bi tokom parkiranja izgrebali zid ili druga vozila. Imajući u vidu veličinu tereta, svaki od ovih kamiona zauzima četiri puta veći prostor od standardnog, pa je Roland zahvalan za svu pomoć koju dobija. Nakon rane večere ide na spavanje da bi bio svež i spreman za sledeći dan, kada on i Volvo FH16 prelaze razdaljinu od 220 kilometara između Geteborga i Grumsa, konačnog odredišta.
„Više volim dnevne smene jer imam priliku da uživam u pejzažu kojim se vozim, naročito ako su oko mene predivna brda i planine. Nikada nisam bio u Švedskoj i vrlo sam uzbuđen što ću je videti!“, kaže Roland dok polazi sa trajekta u Geteborgu. Na parkingu koji podseća na onaj u Kilu, pregleda kamion i proverava hidrauliku, elektroniku, teret i pričvrsne elemente, a zatim nastavlja put.
„Kada je reč o stvarima koje stvarno možete da kontrolišete, vrlo je bitno da dobro pregledate kamion. U suprotnom, ne bi trebalo da vozite“, kaže on.
Na putu do Grumsa, Rolanda i Janoša prati tim švedskih vozila za transportnu pratnju. Čitava povorka kreće na put oko 9 sati pre podne, po velikoj kiši i vetru. Vetar deluje malo obeshrabrujuće, posebno zato što Roland mora da pređe preko nekoliko visokih mostova. Sve u svemu, vetar, kiša, težak teret i brdovit teren primoravaju povorku da se kreće izuzetno sporo.
„U ovim uslovima, odlično je to što mogu da se oslonim na kamionski upravljački sistem i sistem za automatsku promenu stepena prenosa. To mi uliva sigurnost, pa mogu bez ikakve brige da se fokusiram na putovanje“, kaže Roland.
Uprkos oštrim vremenskim uslovima vrlo je zadovoljan kvalitetom švedskih puteva i smatra da spadaju u najbolje po kojima se vozio. Povorka putuje bez ikakvih smetnji i u tri časa po podne konačno na horizontu vidi svoje krajnje odredište, veliku fabriku švedske firme BillerudKorsnäs u Gruvenu.
Počeo sam da vozim kamion jer sam želeo nove izazove i sada u njima uživam svakog dana.
U 2019. godini će ovde biti montirana najveća svetska održiva mašina za pakovanje u papir, ali su sada u toku građevinski radovi na fabrici u kojoj će mašina biti smeštena. Roland treba da istovari svoj veliki teret na ovom delu gradilišta, nakon čega će ga mobilna dizalica podići i ubaciti u fabriku.
„Kada smo utovarivali kamione u Zighartingu, trebalo nam je šest sati da utovarimo silose na poluprikolice pomoću viljuškara i pokretne dizalice. Nadam se da će ovde ići brže jer sada stvarno želim da odem kući i budem sa ženom i decom“, kaže Roland.
Sve u svemu, zadovoljan je zadatkom i smatra da je sama dužina putovanja ono čega će se najverovatnije sećati. Trenutno je nekih 2.200 kilometara daleko od porodične kuće u gradiću Hagu u Austriji i moraće da putuje jedanaest dana da bi se tamo vratio. Delovi rute su zahtevni, ali Roland kaže da ne bi voleo da je drugačije.
„Počeo sam da vozim kamion jer sam želeo nove izazove i sada u njima uživam svakog dana“, kaže on uz osmeh.
Firma BillerudKorsnäs, vodeći isporučilac obnovljivih materijala za pakovanje i rešenja, ima više od 150 godina iskustva u ovoj delatnosti.
Njena nova mašina za karton je najveća investicija u njenoj istoriji i jedna od najvećih mašina te vrste na svetu. Mašina duga 350 metara biće smeštena u fabrici dužine 400 metara i širine 60 metara, u kojoj su trenutno u toku građevinski radovi.
Dva kamiona firme Prangl: Jedan Volvo FH16 6×4 iz 2017. godine sa Volvo D16 motorom od 550 KS, Volvo I-Shift menjačem sa sporohodnim stepenima prenosa i Volvo dinamičkim upravljanjem.
Jedan Volvo FH16 6×4 iz 2013. godine sa Volvo D16 motorom od 750 KS i Volvo I-Shift menjačem.
Poluprikolice: Troosovinske produžive niskopodne Faymonville poluprikolice sa hidrauličnim osovinama i posebnim ručnim upravljanjem. Dužina niskog poda korišćena tokom ovog zadatka: 22,9 metara.
Teret: Veliki silosi sledećih dimenzija: dužina 22 m, širina 3,8 m i visina 3,8 m; masa: oko 5.000 kg po komadu.
Ukupne dimenzije vučnog voza: dužina 35 m, širina 3,8 m i visina 4,15 m; masa: 38.000 kg.
Osnovana: 1965.
Vlasnik: Mr Kristijan Prangl.
Ukupna količina opreme: 3.400 (pokretne dizalice, kamioni i prikolice, radne platforme, teleskopski manipulatori itd.).
Broj kamiona i prikolica: 330, od kojih je marke Volvo 90.
Broj zaposlenih: 650.
Glavni tovari: Vangabaritni i teški teret, teret za elektrane i vetroelektrane, mašinski delovi, vangabaritni betonski i čelični konstrukcioni elementi, mašinska oprema, železnički elementi, drvna građa i industrijski teret.