Građevinske dizalice su zaposele nebo nad Geteborgom, rodnim gradom firme Volvo Trucks. Predviđa se da će do 2035. godine ovaj grad da poraste za trećinu, pa se veliki delovi gradskog centra modifikuju da bi se napravio prostor za više ljudi i puteva.
Ovaj izazov nikako nije jedinstven za Geteborg. Predviđa se da će do 2030. godine približno jedna milijarda ljudi preći u gradove širom sveta.
Da bi napravio mesta za nove stanovnike, Geteborg planira da napravi mnogo novih, zgusnutih susedstava mešovitog tipa, u kojima će se nalaziti stambeni objekti, kancelarije i prodavnice.
Grad Geteborg ima upravu za planiranje grada na čelu sa Henrikom Kantom, koji se nada da će električni kamioni igrati veliku ulogu kako bi ovaj tip gradskog pejzaža bio uspešan i održiv.
„Električna vozila rade tiše i ne emituju izduvne gasove, što nam omogućava da planiramo svoje gradove na drugačiji način. Ova tehnologija nudi nova rešenja, kao što su manje ograničena vremena isporuke ili autobuske rute koje vode bliže stambenim kućama. To nam olakšava planiranje zgusnutih susedstava mešovitog tipa.“
U svojoj prethodnoj ulozi kao šef uprave za vodovod i čistoću grada Geteborga, Henrik Kant je pokrenuo inicijativu da bi obezbedio da električni kamioni budu deo gradske strategije u pogledu čistoće.
„Mi već imamo politiku koja podrazumeva da se u Geteborgu koriste ekološki čistiji kamioni za prevoz otpada koji rade na nefosilno gorivo. Kamioni u gradu rade na biogas ili HVO, gorivo koje se dobija od nusproizvoda nastalih tokom prerade mesa“, kaže on.
Električni kamioni sada omogućavaju gradu da preduzme još jedan veliki korak u pravom smeru.
„Uprava Geteborga želi da napravi gusto naseljen, ekološki grad. Moramo vredno da radimo da bismo što više smanjili emisiju izduvnih gasova, naročito u centru grada. Istovremeno, moramo da smanjimo zagađenje bukom na minimum.“
Uprava Geteborga želi da napravi gusto naseljen, ekološki grad. Moramo vredno da radimo da bismo što više smanjili emisiju izduvnih gasova, naročito u centru grada.
Pre nekoliko godina, grad Geteborg se obratio firmi Volvo Trucks sa željom da razvije namenski električni kamion za prevoz otpada koji će zadovoljiti zahteve u pogledu rute, topografije, brzine i korisne nosivosti. Prema zahtevima specifikacije, korisna nosivost kamiona je morala da bude pet tona i svako punjenje je moralo da obezbedi celodnevnu vožnju. Sada predstavljamo električni kamion za prevoz otpada. Ako bude uspešan, grad Geteborg će proširiti kombinaciju.
Kao jednu od prednosti Henrik Kant navodi to što će električni kamioni vozačima obezbediti bolje radno okruženje.
„Kada se uzmu u obzir svi radnici u zemlji, jedna od najvećih stopa povreda na radu je kod komunalnih radnika. Mi, naravno, želimo da istražimo rešenja koja mogu da poboljšaju njihovo radno okruženje“, kaže on.
Istovremeno, još jedan električni Volvo kamion će se pojaviti na ulicama ove godine. Volvo Trucks stavlja u pogon električni distributivni kamion za isporuku hrane u saradnji sa transportnim firmama TGM i Schenker.
„Električna vozila imaju razne prednosti“, kaže Jonas Odermalm, šef odeljenja za proizvodnu strategiju za Volvo FL i Volvo FE u firmi Volvo Trucks. „Osim što manje zagađuju okolinu i manje prave buku, električna vozila mogu potencijalno da isporučuju veću količinu robe kada nema saobraćajnih gužvi, čime povećavaju produktivnost i preciznost isporuke jer skraćuju vreme koje vozači moraju da provode u saobraćaju.”
Električna vozila mogu da povećaju produktivnost i preciznost isporuke.
Ipak, eksploatacija voznog parka sa električnim kamionima zahteva više od onog sa običnim kamionima.
„Vozila su samo deo onoga što je potrebno za elektrifikaciju velikog obima i održivi transport. Ovde takođe treba obezbediti odgovarajuća pravila, stanice za punjenje i infrastrukturu, što bi bilo od koristi firmama koje koriste električna vozila. Osim toga, kupci i gradovi koji investiraju u ovu tehnologiju treba sveobuhvatno da sagledaju transportni sistem i uoče vrednosti koje ona donosi njihovim markama, kvalitetu života i životnoj sredini.“
Grad Geteborg se nada da će postati logistički centar skandinavskog regiona i da će brzo postati mesto za ispitivanje novih transportnih rešenja.
On već ima dve rute za potpuno električne autobuse, kao i mnogo hibridnih vozila. Lokalni proizvođači automobila testiraju automatizovana vozila na određenim rutama, a Geteborg postaje sve poznatiji u svetu zato što, u okviru svog javnog transportnog sistema, gradi vazdušnu uspinjaču za transport 4.000–6.000 ljudi na sat preko moreuza u centru grada.
Šta, dakle, on očekuje kada je reč o budućim stanovnicima?
„Nadam se da ćemo do 2035. godine prestati da se fokusiramo na zagađenje bukom ili kvalitet vazduha jer će ti problemi uglavnom biti rešeni“, kaže Henrik Kant.
Lars Mortenson, direktor odeljenja za ekološka pitanja i inovacije u firmi Volvo Trucks, misli da će se rešenja koja se isprobavaju u Geteborgu koristiti i na drugim mestima.
Želimo da proširimo svoje aktivnosti i već počinjemo probe u drugim gradovima.
„Želimo da proširimo svoje aktivnosti i već počinjemo probe u drugim gradovima kao što je Hamburg. To je deo izgradnje funkcionalnog, atraktivnog grada. Kamioni nisu bili prioritetna grupa kada je reč o prelasku na električnu energiju, ali mi to sada menjamo – zajedno sa svojim partnerskim gradovima.“
570.000 – Broj stanovnika u Geteborgu, drugom najvećem gradu u Švedskoj. To je rodni grad firme Volvo u kojem je ona osnovana 1926. godine.
140.000 – Očekivano povećanje broja stanovnika u Geteborgu do 2035. godine
– veći za trećinu.
12 – Broj ekoloških ciljeva grada u cilju kreiranja dobrog životnog okruženja i održivog razvoja. Tri cilja su direktno povezana sa transportom.