Gospodar šume

Zauzeo je drugo mesto u ovogodišnjem svetskom finalu takmičenja Volvo Trucks Driver Challenge i pravi je majstor u ekonomičnoj vožnji. Bert „Knate“ Juhanson, vozač kamiona za transport drvne građe i vlasnik firme, zna kako da maksimalno iskoristi svaku kap goriva – i svoje Volvo kamione. 
Transport drvne građe u Švedskoj.

Nakon 30 godina vožnje vučnih vozova od 64 t po krivudavim šumskim putevima, Bert „Knate“ Juhanson se izveštio u preciznoj vožnji.

Predivan je jesenji dan duboko u šumi u centralnom delu Švedske. Bert Juhanson, koji je još od detinjstva poznat po nadimku „Knate“, sedi u kabini dizalice. Vredno utovaruje 60 tona drvne građe pomoću 8-metarske dizalice koja se brzo i precizno pomera. Hvataljka dizalice, koja vešto hvata i podiže drvnu građu sa hrpe na tlu pored kamionske prikolice, pomera se kao produžetak Knateove ruke.

Stalno moramo da vodimo računa o efikasnom iskorišćenju goriva u cilju optimalne potrošnje goriva jer uvek vozimo natovareni.

Bert „Knate“ Juhanson

Vozač i transporter

Nakon 30 godina transporta drvne građe, Knate tačno zna kako da postavi debla na prikolicu i kako najbolje da se kreće vijugavim šumskim putevima do mesta gde preuzima tovar. Svakodnevno manevrišući na malom prostoru, izveštio se u preciznoj vožnji, pa je tokom godina više puta pobeđivao na takmičenjima koja su organizovana prilikom sajma automobila Elmia u Švedskoj. U 2009. godini je takođe pobedio na takmičenju firme Volvo pod nazivom Super Eco Driver, koje je poslužilo kao model za aktuelno takmičenje Driver Challenge, a ove godine je bio drugi u svetskom finalu u konkurenciji 32 takmičara iz raznih zemalja. Mnogi drugi takmičari, sa kojima se borio za prvo mesto u švedskom finalu, takođe se bave transportom drvne građe, a Knate ima svoju teoriju o tome zašto su on i njegove kolege iz iste delatnosti toliko uspešni.
 

Bert Juhanson u šumi

Bert „Knate“ Juhanson smatra da nije slučajnost to što se toliko mnogo svetskih finalista takmičenja Driver Challenge bavi transportom drvne građe. „Kao vozač kamiona za transport drvne građe, tačno znate gde su uglovi kamiona i gde je prikolica.“

Utovar drvne građe

Knate je imao 19 godina kada je počeo da radi u transportnoj firmi svoga oca. U to vreme nisu postojale dizalice sa kabinom, pa je tokom utovara i istovara morao da sedi ispred u zaklonu.

„Kao vozač drvne građe, tačno znate gde su uglovi kamiona i gde je prikolica jer biste se, u protivnom, lako zaglavili i ostali sami u šumi. Osim toga, stalno moramo da vodimo računa o efikasnom iskorišćenju goriva u cilju optimalne potrošnje goriva jer uvek vozimo natovareni“, objašnjava on.

Otkako je napunio 19 godina i počeo da radi za firmu Sommens Transport, koja je tada bila transportna firma njegovog oca, Knate je stalno pratio razvoj kamiona i prikolica. U to vreme nisu postojale dizalice sa kabinom, pa su on i njegove kolege cele godine tokom utovara i istovara morali da sede ispred u zaklonu. Osim toga, motori su tada bili slabiji, pa su se kamioni češće zaglavljivali. Pre nego što je uveden Dynafleet i pre nego što je usluga pozicioniranja omogućila praćenje svakog kamiona izdaleka, zaglavljeni vozači drvne građe su bili potpuno prepušteni sebi u šumi. Knate se seća da je više puta morao da izađe i potraži kolege koji se nisu vratili po završetku smene.

Knate sa prodavcem Volvo kamiona

Knate i Juhan Ejdehage, lokalni prodavac Volvo kamiona. Danas njegova firma koristi Volvo FH16 kamione sa motorima od 750 KS.

„Neizvesnost je bila najgora. Sada uvek mogu da pratim svoje kamione i da vidim da li se kreću ili stoje. To je veliko olakšanje i za mene i za moje zaposlene“, kaže on.

Danas su Knateovi Volvo FH16 kamioni opremljeni motorima od 750 KS, što olakšava pokretanje vučnog voza od 64 tone na teškom terenu. Takođe koristi I-Shift menjač otkako je uveden i veruje da on, u kombinaciji sa Volvo dinamičkim upravljanjem, doprinosi udobnijoj i mirnijoj vožnji.

„Sada sam mnogo odmorniji nakon radne smene nego onda kada sam počinjao da vozim“, kaže on dok izlazi iz kabine dizalice.

Danas je ovo druga Knateova vožnja. Pošto je počeo da radi u četiri sata ujutro, pravi pauzu i razgleda šumu oko sebe. Iako je samo 30 km daleko od prostorija svoje firme u Tranosu, nikada ranije nije bio ovde. Mnogi zemljoposednici seku stabla na određenom mestu samo jednom tokom njihovog radnog veka, pa se oblasti za utovar drvne građe menjaju iz dana u dan. Knate oseća veliku odgovornost prema kupcima čija sredstva za život transportuje i veruje da obavlja ključnu funkciju u lancu nabavke.

„Uvek me je zanimala šuma jer je toliko važna za Švedsku. Svi žele građevinski materijal za kuće i papir za toalet. Ja takođe uživam u šumskom miru i slobodi – ona mi mnogo znači“, kaže on dok se penje u kamionsku kabinu da bi nastavio vožnju.
 

Pilana Bergs Timber

Knate isporučuje tovar do pilane Bergs Timber u Merlundi, koja je udaljena oko 150 km od mesta gde je sakupio drvnu građu.

Njegovo odredište je pilana Bergs Timber u Merlundi koja je udaljena oko 150 km. Čim napusti najteže šumske puteve i izađe na asfaltirani regionalni put, Knate uključuje regulaciju stalne brzine kretanja I-Cruise. Osim toga, aktivira program za uštedu goriva I-See koji skenira put ispred njega i planira što ekonomičniju vožnju.

„Na asfaltiranim regionalnim putevima i autoputevima koristim te programe 99% vremena. Ako imate regulaciju stalne brzine kretanja, I-See funkcioniše savršeno jer sistem misli umesto vas. Kada bih pokušao da vozim ekonomično kao sistem i da ručno menjam stepene prenosa, morao bih maksimalno da se koncentrišem ceo dan. Jednostavno ne mogu toliko da se fokusiram toliko dugo“, kaže on.

Da biste se stvarno izveštili u ekonomičnoj vožnji, Knate kaže da što više treba da izbegavate pedalu gasa – kako biste mogli da se vozite po inerciji mnogo duže nego što ljudi očekuju. On takođe pokušava da nauči kako kamionska tehnologija funkcioniše, a zatim testira različite sisteme da bi postigao najbolje rezultate.

Knate pokazuje na displej i objašnjava zašto je I-See važan: „Sada dugo vozim po inerciji, a ranije nikada ne bih tako rano sklonio nogu sa pedale gasa. Firma Volvo je zaista uspela da razvije inteligentan sistem“, kaže on.
 

Knateov kamion skreće

U svom svakodnevnom radu „Knate“ voli da koristi karakteristike kao što su I-See, I-Shift, Volvo dinamičko upravljanje, uređaj za podizanje dvostruke osovine, Dynafleet i I-Cruise.

Nakon oko dva sata vožnje, Knate skreće u pilanu i istovaruje drvnu građu. Vazduh je pun piljevine, a iz džinovskog pogona se širi miris svežeg drveta. Svuda su ogromne hrpe debala – na njihovim krajevima su žigovi i oznake koje određuju broj porudžbine, isporučioca i ime zemljoposednika. Knate označava svoj tovar, a zatim kreće nazad.

Danas se vraća bez tovara, što bi rado da izbegne. Do pre nekoliko godina postojala je pilana pored Tranosa; međutim, pošto je zatvorena, Knateu su bili potrebni novi kupci da bi obezbedio tovar kod kuće. On, na primer, preuzima određene tovare od firme Eksjöhus, proizvođača montažnih kuća koji ima sopstvenu pilanu 50 km dalje od Tranosa.

Kada mora da vozi bez tovara, uvek koristi uređaj za podizanje dvostruke osovine da bi smanjio potrošnju goriva. Na kraju krajeva, to ima uticaja jer se njegovih sedam kamiona kreće napred-nazad non-stop.

Ako imate regulaciju stalne brzine kretanja, I-See funkcioniše savršeno jer sistem misli umesto vas.

Bert „Knate“ Juhanson

Vozač i transporter

Knate priznaje da ne može uvek da živi kako je naučio i da on i njegovi zaposleni ponekad moraju da prave kompromise u pogledu ekonomične potrošnje goriva, naročito tokom stresnih dana sa puno posla.

„Tada je važno da nadoknadimo izgubljeno kroz veću produktivnost. To je ključna ravnoteža na koju stalno ukazujem svojim vozačima“, kaže on.

Kada je reč o maksimalnom iskorišćenju tehnologije firme Volvo Trucks, Knateu je važan njegov lokalni prodavac Juhan Ejdehage iz firme Rejmes. Juhanov otac je prodavao kamione Knateovom ocu Bertilu 24 godine; nakon toga su on i Knate preuzeli firme svojih očeva i njihova saradnja traje više od dve decenije. Juhan obično prati Knatea na takmičenja u vožnji koja organizuje firma Volvo i tada razgovaraju kako Knate treba da vozi da bi bio najbolji.

„Tokom svetskog finala takmičenja Driver Challenge, primetio sam da mnogi drugi takmičari ručno menjaju stepene prenosa, što ja nisam radio. Ja bih samo jednom ručno promenio stepen prenosa tokom jedne vožnje uzbrdo! To zaista dokazuje da tehnologija u Volvo kamionima dobro funkcioniše“, kaže Knate. 

I-See – štedi do 5% goriva

Ilustracija za I-See


1. Povećanje količine kretanja
I-See zna da sledi uzbrdica, pa kamion ubrzava i duže ostaje u višem stepenu prenosa.

2. Izbegavanje prebacivanja u niži stepen prenosa
Sprečavajući nepotrebne promene stepena prenosa, I-See čini vožnju po uzbrdici lakšom i ekonomičnijom.

3. Zadržavanje brzine na vrhu brda
Kada se približava nizbrdici, I-See sprečava nepotrebno ubrzavanje kamiona.

4. Kočenje motorom pre nizbrdice
Da bi uštedeo energiju i smanjio intenzitet kočenja, I-See privremeno odvaja pogonsku grupu neposredno pre nizbrdice.

5. Kontrola kočenja na nizbrdici
I-See zna gde se jedan nagib završava i gde drugi počinje. Po potrebi koristi pomoćne kočnice u cilju maksimalne efikasnosti.

Related News

Velika isporuka

U Švedskoj se trenutno pravi jedna od najvećih svetskih mašina za pakovanje u papir. Austrijski vozač kamiona Roland Lebruner ide na dug put da bi isporučio dva bunkera dužine 22 metra gradilištu u Grumsu....

Sporohodni stepeni prenosa za vožnju kroz ledenu šumu

Ledeni, uski, brdoviti putevi i ukupna masa od 76 tona. Transport drvne građe kroz finske šume je zahtevan zadatak kako za vozače, tako i za vozila. Ali pomoću I-Shift menjača sa sporohodnim brzinama firme Volvo, Saku Simpanen i njegov tim mogu da ...

Vučni voz od 90 tona na polarnom krugu u Švedskoj

Na krajnjem severu Švedske, duboko unutar Arktičkog kruga, gde temperature mogu da budu do -40 stepeni po Celzijusu, vučni voz od 90 tona transportuje drvnu građu u najnapornijim uslovima. ...