„Za nas, Islanđane, vrlo je važno da ponovo koristimo dragocene resurse. „To je, zapravo, suština našeg posla“, kaže Marge Jonson, dok se njegov Volvo FH16 650 približava gradilištu pored jezera Klejvarvatn, najvećeg jezera na poluostrvu Rejkjanes. Poluostrvo Rejkjanes, koje se nalazi u tektonskoj zoni, jedinstvena je lokacija na kojoj su geotermalna energija, polja lave i druge prirodne pojave stvorili posebno dobre uslove za samoodrživi i ekološki energetski sistem.
Sedamdesetogodišnji Marge radi u ovoj oblasti od 1973. godine, kada je njegova transportna firma počela da sarađuje sa firmom HS Orka koja se bavi izgradnjom geotermalnih stanica i proizvodnjom električne energije od geotermalne energije. Pošto se 98% svih islandskih domaćinstava greje toplom vodom, posao je konstantan i ova saradnja traje već 44 godine. Tokom ovog perioda, Margeova firma je radila sve – od transporta velikih turbina za geotermalne stanice do transporta cevi i isporuke potrebnih materijala.
„Cilj nam je da zaštitimo prirodni svet na Islandu i o njemu uvek vodimo računa. Naše učešće u energetskom projektu firme HS Orka još više nas je približilo prirodi i naši zaposleni zaista uživaju u njemu. Okolina na poluostrvu Rejkjanes je zadivljujuća, a deonice koje koristimo tokom ovog projekta prolaze kroz jedinstvene pejzaže kojima dominiraju zakonom zaštićena polja lave“, kaže Marge uz osmeh. Klima glavom ka divnom pejzažu koji posmatra kroz bočni prozor dok priprema kamion za istovar.
Rejkjanes je, čak i za islandske standarde, vruća oblast i na ovom jugozapadnom islandskom poluostrvu ne morate duboko da bušite da biste stigli do vruće vode ili pare. Ipak, izgradnja cevovoda u cilju proširenja velike islandske geotermalne infrastrukture zahteva preciznost jer cevi treba postaviti na tačno predviđene lokacije – neke iznad, a neke ispod zemlje. Zato je Marge zatražio pomoć od sina i poslovnog partnera Jona Gunara i jednog od zaposlenih.
„Projekat firme HS Orka zahteva izgradnju velikih objekata i cevovodnih mreža i mi joj pomažemo oko građevinskih radova. Naši Volvo FH16 kamioni su naročito korisni za te specijalne zadatke jer je teret često težak, a naše dizalice montirane na kamione igraju podjednako važnu ulogu“, objašnjava Marge dok nadgleda istovar.
Atmosfera između njega i ostalih je prisna, što ne čudi jer je pet od šesnaest zaposlenih iz njegove porodice. Ovim porodičnim poslom se, u stvari, bave tri generacije – Margeov unuk je jedan od vozača.
Dva njegova sina takođe rade u firmi, a jedan od njih je dobio licencu za vozača komercijalnih vozila kada je imao samo 18 godina, što je na Islandu najniža starosna granica. Dešavalo se da ga policija zaustavi i da mu traži dozvolu na uvid jer je dobijala prijave da dete vozi težak komercijalni kamion.
„Vožnja kamiona nam je u krvi – i moj otac je vozio kamion; može se reći da kroz vene skoro svih članova porodice struji nafta, a ne krv. Svi smo se navikli na težak rad – naš prosečan radni dan često traje duže od deset sati, iako je svaki od njih drugačiji“, kaže Marge.
On i kolege su upravo obavili zadatak u vezi sa cevima, pa se pripremaju za sledeći zadatak – transport montažnog betonskog elementa. Kao vlasnik transportne firme sa šesnaest kamiona u državi sa samo 340.000 stanovnika, Marge mora da prihvata sve vrste poslova i da uvek bude na raspolaganju. Reč „ne“ jednostavno ne postoji u rečniku firme Jón og Margeir EHF. Osim rada na projektu firme HS Orka, puno radi i za građevinske, brodarske i asfalterske firme.
Vožnja kamiona nam je u krvi – i moj otac je vozio kamion; može se reći da kroz vene skoro svih članova porodice struji nafta, a ne krv.
Island je država u kojoj je ribolov jedna od glavnih delatnosti, a Margeov rodni grad Grindavik je tipičan ribarski grad, što znači da njegova firma transportuje i velike količine ribe. Njene snažne dizalice od 38 m su idealne za istovar ogromnih komercijalnih ribarskih mreža iz teško pristupačnih vozila.
„Naši najteži radni dani nisu oni kada postavljamo cevovode i gradimo elektrane, već kada transportujemo ribu na velike udaljenosti – 400 do 500 km od utovarne luke“, tvrdi Marge i objašnjava da vreme na Islandu može biti vrlo nepredvidivo. Prošle godine je, tokom velike mećave, pet njegovih kamiona ostalo četiri dana zaglavljeno u Djupuviku, na istoku države. Srećom, riba se nije pokvarila jer su kamioni imali dobru rashladnu opremu.
„Svi naši vozači moraju spremno da reaguju na neobične okolnosti i da pažljivo procenjuju različite situacije. Svi moramo da budemo strpljivi“, kaže Marge dok se sprema da krene kući nakon još jednog desetočasovnog radnog dana. Nedavno je proslavio sedamdeseti rođendan, ali nema nameru da se penzioniše, iako odgovornost za firmu sve više preuzima njegov sin Jon Gunar.
„Kada dođe vreme, moj unuk će verovatno preuzeti firmu, što će biti treća generacija na čelu ove ponosne porodične firme. Nadam se da će i dalje koristiti Volvo kamione i da će naučiti da klijentu nikada ne kaže ‘ne’“, kaže Marge.
Vlasnici: Marge Jonson i njegov sin Jon Gunar Margeson.
Broj zaposlenih: 16, od toga 14 vozača.
Istorija: Osnovana 1992. godine. Međutim, Marge vozi kamione od 1970. godine, a prvi Volvo F86 je kupio 1974. godine.
Glavni klijenti: HS Orka, ribolovačke firme u Grindaviku, građevinske, asfalterske i brodarske firme.
Vozni park: 11 Volvo FH16 kamiona i 3 Scania kamiona.
Volvo vozila: Od 11 Volvo kamiona, četiri su Volvo FH16 sa motorima od 540 do 750 KS. Od ova četiri, dva su opremljena dizalicama.
Glavni teret: Riba, građevinski materijali, asfalt i kontejneri za teret.