Kamioni

Transport opasnih tereta preko planina na jugu Brazila

| 6 min za čitanje | 6 min za čitanje
Planinski putevi na jugu Brazila su možda lepi, ali i opasni. Kada vozač kamiona Aldinan Sezar Rodriges transportuje vrlo korozivne hemikalije po ovoj oblasti, on veruje u svoj Volvo VM i obuku o bezbednoj vožnji.

Planinski predeo Santa Katarina na jugu Brazila nije toliko poznat kao njegove zadivljujuće plaže i džungle. Bez obzira na to, oblast Sera Katarinense je predivna u svakom pogledu. Priroda joj je podarila vrhove, klance i reke, a ljudi voćnjake, vinograde i živopisne gradove. Oblast je poznata po jabukama, kao i po hladnoj klimi po kojoj se razlikuje od ostatka države. Većina objekata za smeštaj turista ima u svom nazivu reči „hladno“ i „sneg“.

Ovde se Aldinan Sezar Rodriges oseća kao kod kuće. Rođen je u Otasiliju Kosti, gradu gde, po njegovim rečima, živi većina članova njegove porodice i rođaka. To je i mesto gde je počeo da mašta o vožnji kamiona. Njegov otac i stric su vozili kamione, a rođak i Aldinan su im obično pravili društvo. „Voleo sam to“, priseća se Aldinan. „Zbog osećaja slobode koji putevi nude, kao i mogućnosti da upoznam nova mesta i ljude, poželeo sam da i sâm radim kao vozač kamiona.“ 

Sa nostalgijom priča o detinjstvu ispunjenom drugim tipičnim seoskim radostima kao što su penjanje uz drveće i plivanje u reci. 

„Priroda je meni bila sve. I još uvek je. Danas, kad god mogu, idem sa porodicom na pecanje ili na neko drugo mesto van grada.“

Ima 50 godina, a kamione vozi dvadesetak. U mladosti je proveo nekoliko godina u većim gradovima, gde je radio u građevinskom sektoru, ali se neprestano vraćao ovoj oblasti i poslu koji voli. U Palmeiri, na dvanaest kilometara od Aldinanovog doma, nalazi se njegov poslodavac Silpar, logističko odeljenje hemijske firme Avanex. Nakon utovara cisterni za prevoz sumporne kiseline za metaluršku industriju ili aluminijum-sulfata za firme koje se bave tretiranjem vode, Aldinan kreće na isporuku. 

Zadivljujući pejzaž je nagrada koja čeka one koji voze u ovom delu Brazila, posebno duž državnog autoputa SC-390. On prolazi kroz planinski venac Sera do Rio do Rastro, krećući se cikcak linijom sa visine od nekih 1.400 metara do nivoa mora i većih gradova duž obale Santa Katarine. Putovanje uz planinski venac i niz njega privlači mnoge turiste iz Brazila i okolnih država kao što su Urugvaj i Argentina, i to često na motociklima. Ali, kao što to Aldinan Sezar Rodriges kaže, put je daleko od sna svakog vozača.

„Viđao sam vozače kamiona koji bi, pri prvom susretu sa planinskim vencem Sera do Rio de Rastro, zaustavili kamion na prvoj oštroj krivini i jednostavno napustili vozilo.“

Aldinan kaže da se nikada nije dvoumio da li da ide autoputem SC-390 ili nekim drugim putem u toj oblasti. To, međutim, ne znači da on ignoriše taj izazov. „Kada vozim strmim i krivudavim putevima, vodim više računa. Kamion je težak, a teret opasan. Iznenadni susret sa drugim kamionom u oštroj krivini može da bude opasan i za moj i za drugi kamion. To nije kao kada transportujete jabuke ili drva“, kaže on.

Kao i njegove kolege koji voze slične terete, Aldinan je prošao kroz specijalnu obuku za taj posao. „Naučili smo kako svaki proizvod funkcioniše i kako utiče na prirodu. I kako da eliminišemo svaki uticaj na prirodu ako do njega dođe“, kaže on i objašnjava: „Svi proizvodi utiču na vazduh i vodu na određeni način. Suština transporta hemikalija nije u njihovom transportu od tačke A do tačke B – morate da poznajete proizvod da biste, u slučaju nesreće, znali da li treba da pozovete policiju ili vatrogasce ili da izolujete oblast. Srećom, nakon skoro 20 godina na ovom poslu, nisam imao nikakvih nesreća“, kaže on.

Danas se Aldinanova vožnja autoputem SC-390 završava tamo gde put počinje da se spušta nizbrdo. Narandžasti saobraćajni čunjevi sa trepćućim svetlima usmeravaju Aldinana ka policajcu koji mu objašnjava da je privremeno obustavljen saobraćaj za sve kamione teže od šest tona. Aldinanov Volvo VM 330h je težak 6,5 t. 

„Kako god da gledate na stvari, čitava država zavisi od vozača kamiona. Sve što vidite, jedete i nosite – sve vam oni dovoze.“

Razlog za obustavu su velike pukotine na betonskim površinama koje krivudaju nizbrdo, a zbog kiše koja je nedeljama padala postoji veća opasnost od udesa težih vozila. 

Aldinan nije previše zabrinut zbog tih vesti. On će jednostavno morati da pronađe alternativni put nizbrdo. Aldinan proteže noge i posmatra pejzaž, a zatim se vraća za volan i kreće ka zemljanom putu. „Zato još uvek volim ovaj posao. Svaki dan je drugačiji i uvek ima iznenađenja“, kaže on.

Spuštajući se ka moru preko prašnjavih, zabačenih puteva, Aldinan izbegava naprsli beton autoputa SC-390, ali na još užem prostoru nailazi na učesnike u saobraćaju iz suprotnog smera. A ti putevi su puni rupa različitih veličina. 

„Oduševljava me ovaj kamion dok ga vozim po zemljanom putu sa mnogo uzbrdica i nizbrdica i preko uskih mostova. Vrlo je lak za vožnju i vrlo udoban. Pravo radno mesto“, kaže Aldinan koji decenijama vozi Volvo kamione. „Mali NL 340 je bio prvi Volvo koji sam vozio. Bio je vrlo čvrst, ali ne može da se poredi sa Volvo VM kamionom koji vozim danas“, kaže on. 

Aldinan skreće sa puta i prolazi vrlo blizu jabučnjaka – na nekim mestima treba samo da ispruži ruku i ubere voće. Iako nema tako veličanstvenu nizbrdicu kao SC-390, alternativna ruta ima neke svoje prirodne lepote. Kada zaustavi motor da napravi kratku pauzu, čuje samo tiho šuštanje lišća i karakteristično, prodorno pištanje ptice karijame.

Nakon kraćeg razmišljanja o svojoj ulozi u širem transportu, Aldinan smatra da vozače kamiona u Brazilu u opštem smislu ne uvažavaju onoliko koliko zaslužuju. „Kako god da gledate na stvari, čitava država zavisi od vozača kamiona. Sve što vidite, jedete i nosite – sve vam oni dovoze.“

Silpar Transportes Rodoviários Ltda

Osnovana: 
2001.

Vlasnik: 
Grupo Avanex.

Broj zaposlenih:
24 vozača i 5 službenika.

Broj kamiona:
26, od kojih su 24 marke Volvo.

Modeli Volvo kamiona:
VM260, VM330, VM270, FH440, FH460 i FH540.

Masa vučnog voza:
41 tona.

Glavni tovari:
Hemikalije za metaluršku industriju i tretiranje vode.