Kamioni

Električni Volvo kamioni postaju deo transportne svakodnevice

U 2022. godini zvanično je počela proizvodnja i prodaja prvih električnih Volvo kamiona najteže kategorije, a za 2023. najavljeno je proširenje asortimana. Istovremeno, Volvo je predstavio novu električnu pogonsku osovinu, otvorio svoju fabriku baterija i uveo nove tehnologije u kompletnu gamu električnih kamiona.

Dosledno se držeći svoje vizije „Budućnost je električna“, Volvo Trucks je u 2022. godini učvrstio lidersku poziciju u razvoju, proizvodnji i plasmanu potpuno električnih kamiona: jedini u industriji teških komercijalnih vozila u Evropi već sada ima paralelnu ponudu - vozila s konvencionalnim dizel-motorima, pogonom na gas i kompletan proizvodni asortiman kamiona isključivo pokretanih strujom, od najlakšeg modela FL, do najtežeg FH.

Volvo Trucks je serijsku proizvodnju prva dva modela električnih kamiona - FL Electric i FE Electric - započeo 2019. godine, kao jedan od prvih kamionskih brendova koji je bio spreman za takav poduhvat. Dve godine kasnije, 2021. Volvo je primio porudžbine, uključujući pisma o namerama za kupovinu za više od 1.100 električnih kamiona iz više od 20 država.

Sredinom septembra 2022. godine, opet kao prvi u svetskoj kamionskoj industriji, Volvo je započeo serijsku proizvodnju teških električnih kamiona od 44 tone ukupne mase. Serijska proizvodnja najtežih električnih kamiona „startovala“ je u fabrici Tuve u Geteborgu, u Švedskoj, a 2023. sledi i montaža u Gentu, u Belgiji. Volvo montira električne kamione na istoj liniji kao i svoja konvencionalna vozila, što omogućava visoku fleksibilnost proizvodnje i povećanu produktivnost.

Nekoliko meseci pre toga, početkom maja, Volvo je zvanično otvorio sistem porudžbina za svoj asortiman električnih kamiona za teške uslove rada, modele FH Electric, FM Electric i FMX Electric. Neki od njih u verziji tegljača su već u proizvodnji, a za prvi kvartal i tokom 2023. se najavljuju nove varijante solo kamiona sva tri najteža modela - šasije s kabinom za raznovrsne nadgradnje. 

Zahvaljujući višestrukim opcijama akumulatora, kabina i šasija, novi teški solo kamioni mogu biti prilagođeni da nose električne nadgradnje za širok spektar specijalizovanih transportnih zadataka, uključujući distribuciju robe, sakupljanje otpada i građevinske radove. Novi solo električni kamioni imaju kapacitet akumulatora između 180 i 540 kWh. Mogu da budu opremljeni s dva, tri, četiri, pet ili šest akumulatora, s dva ili tri elektromotora.

Za razliku od većine konkurenata, koji svoja električna vozila montiraju koristeći vitalne komponente eksternih dobavljača, Volvo nastoji da, kao i u klasičnom programu, sve što je ekonomski i produkciono celishodno, proizvodi u svojim pogonima. Tako je u drugoj polovni maja 2022. u svom kompleksu u Gentu, u Belgiji, otvorio prvu fabriku baterija za električna vozila, a u trećem kvartalu počeo i sa serijskom proizvodnjom tih, uz elektromotore, najvažnijih sklopova električnih kamiona. U novoj fabrici ćelije i moduli iz Samsung SDI će biti sastavljeni u baterijske pakete koji su „skrojeni“ za električni asortiman kamiona FH, FM i FMX. Svaki akumulator ima kapacitet od 90 kWh, a moguć je izbor do šest baterija (540 kWh) za jedno vozilo, što zavisi od specifičnih zahteva za kapacitetom svakog pojedinačnog kupca.

 

Na najvećoj izložbi komercijalnih vozila u Evropi i svetu, IAA Transportation 2022, Volvo je sredinom septembra u nemačkom Hanoveru predstavio i novu električnu pogonsku osovinu, koja omogućava da na šasiji bude još više mesta – za baterije, time što su elektromotor i prenos integrisani u zadnju osovinu. Više baterija znači veću autonomiju s jednim punjenjem, što stvara realne mogućnosti da se elektrifikuje i transport na velike udaljenosti. Na električnim kamionima na gorive ćelije, na kojima Volvo Trucks takođe uveliko radi, a koji će biti predstavljeni u drugoj polovini ove decenije, dodatni prostor je dobrodošao za ugradnju ostalih komponenti.

Ogroman doprinos kompanije Volvo Trucks u zaštiti okoline ne ogleda se samo kroz ponudu vozila koja ne emituju štetne materije, već i u drugim vidovima permanentne brige za očuvanje i ozdravljenje životne i radne sredine – od primene alternativnih goriva u proizvodnim pogonima, maksimalne reciklaže ambalažnih i potrošnih materijala, opsežnih mera za uštedu svih energenata, do proizvodnje komponenti primenom „zelene“ energije iz obnovljivih izvora. Tako je Volvo u serijskoj proizvodnji prvih teških električnih tegljača FH serije primenio čelik nastao bez upotrebe fosilnih goriva. Renomirani švedski proizvođač čelika SSAB, isporučio je čelik napravljen korišćenjem potpuno nove tehnologije koja primenjuje električnu energiju i vodonik nefosilnog porekla. Time se ostvaruje znatno manji uticaj na klimu i važan je korak ka lancu vrednosti sa nultom neto emisijom. Prvi čelik proizveden novom nefosilnom tehnologijom koristi se za šine koje formiraju ram električnih kamiona, okosnici na koju su montirane sve ostale glavne komponente. Kako se bude povećavala dostupnost čelika napravljenog bez fosilnih goriva, tako će on biti uveden i u druge delove kamiona. Danas oko 30% materijala u novom Volvo kamionu potiče od recikliranih materijala. Takođe, do 90% kamiona se može reciklirati na kraju njegovog životnog veka. Čelik proizveden bezfosilnom tehnologijom će biti važna dopuna tradicionalnom i recikliranom čeliku koji se koristi u Volvo kamionima.