Kamioni

Da li će vaš sledeći kamion koristiti biološki tečni prirodni gas?

| 10 minuta
Transportna industrija se polako budi u vidu potencijala biološkog tečnog prirodnog gasa kao potencijalne alternative dizelu. I to sa pravom. Evo nekih razloga zašto tečni prirodni gas može da bude gorivo za budući dugolinijski transport.

Saveznik cirkularne ekonomije

Lako je shvatiti zašto biološki prirodni gas (inače poznat kao tečni biogas) obećava. Prvo, pravi je saveznik cirkularne ekonomije jer može da se napravi od sirovina poput nejestivih delova žitarica, kanalizacije i kućnog otpada. To znači da se biološki tečni prirodni gas ne takmiči sa snabdevanjem hranom, nečim zbog čega su biogoriva često kritikovana.

 

Proces proizvodnje biogasa je prilično jednostavan. U postrojenju za biogas različiti izvori sirovina se stavljaju u toplo okruženje bez kiseonika uz prisustvo bakterija. U procesu fermentacije složeni molekuli organske materije se razlažu na jednostavnije molekule kao što su alkohol, CO2 ili obnovljivi gas metana koji mogu da se koriste za toplotu i energiju.

 

Kada se biogas prečisti ili unapredi do kvaliteta prirodnog gasa (tada se uglavnom naziva biometan), može da se komprimuje u biološki tečin prirodni gas (komprimovani biogas) ili da se pretvori u biološki tečni prirodni gas (tečni biogas) i koristi u vozilima. Biološki tečni prirodni gas je vrlo efikasno gorivo sa minimumom emisije CO2 koje takođe može da se proizvodi lokalno, što smanjuje troškove i emisije transporta.

 

Međutim, uprkos svojim ekološkim akreditivima, biološki tečni prirodni gas je imao problema sa sticanjem uporišta u industriji transporta uglavnom zbog sledećih stavki:
 

Trošak: Iako se biogas pravi od „otpada“ i relativno ga je lako proizvesti, cena za njegovu proizvodnju je i dalje veća od cene dizela. Velikim delom je to zbog problema kao što su ekonomski faktori obima i troškova distribucije. Proizvodnjom biogasa tradicionalno se bave opštine na lokalnom nivou. Nedostajali su mu obim i podsticaji da bude zaista efikasan jer je primarna svrha uglavnom bila obrađivanje otpada.
 

Ovome se dodaje činjenica da je izgradnja postrojenja za biogas komplikovan poduhvat sa mnogo preduslova, uključujući pristup organskom otpadu, obezbeđivanje prave temperature, vlage i vrste otpada za podršku bakterijama koje emituju metan. Takođe mora da proizvede dovoljno gasa da bi se isplatio trošak objekta. Infrastrukturu za dopunjavanje biološkim tečnim prirodnim gasom, koja je sporadična u većini zemalja, teško je razviti zbog nedovoljnih podsticaja i rastućeg tržišta.
 

Porast drugih alternativa: Sa rastućim interesovanjem oko električnih vozila, određena pažnja, a donekle i ulaganja, skrenuta su sa alternativa kao što je biološki tečni prirodni gas. Neki proizvođači originalne opreme, na primer, otkazali su dalje investicije u tečni prirodni gas i umesto toga se fokusirali na vodonik ili električna vozila.
 

Da li to znači da se bliži kraj biološkom tečnom prirodnom gasu?
Teško. Evo zašto.


Novi pogled na otpad

Zahvaljujući usponu cirkularne ekonomije došlo je do promene u stavovima – ono što su farmeri, supermarketi i opštine ranije videli kao „otpad“, sada se vidi kao resurs, koji povećava snabdevanje materijalom potrebnim za proizvodnju biogasa. Prošle godine, lanac supermarketa Lidl je najavio saradnju sa Gasumom radi proizvodnje biogasa iz biootpada koji nastaje u Lidl prodavnicama, a takođe koristi kamione na biogas za isporuke.
 

Investicije snižavaju troškove

Više privatnih aktera se uključuje u proizvodnju i distribuciju biogasa, što će povećati efikasnost i smanjiti troškove. Na primer, privatni Biokraft AS u Norveškoj je otvorio najveću svetsku elektranu za proizvodnju tečnog biogasa prošle godine. U međuvremenu, finsko-švajcarska biotehnološka firma Ductor otvorila je svoje prvo komercijalno postrojenje za proizvodnju organskih đubriva i biogasa u Meksiku. Novo postrojenje za anaerobnu digestiju kapaciteta 70.000 tona godišnje otvoriće se u Tajn i Veru u UK u februaru 2020. Sve su ovo sjajne vesti za biogas kao održiv izvor goriva!
 

Rešenje pogodno za duge relacije

Iako su električna vozila mogla da podnesu nalet biogasa poslednjih godina, kada je reč o dugim relacijama, biološki tečni prirodni gas je zaista na vrhu. Ne samo da je moguće nositi velike količine biološkog tečnog prirodnog gasa i osigurati neophodan radni domet za dugolinijske zadatke, već je moguće i napuniti rezervoar za samo nekoliko minuta. Takođe je malo kompromisa u pogledu voznih sposobnosti i pouzdanosti. Volvo FH LNG, na primer, pokreće se i radi isto kao i dizel verzija, ali emisija CO2 od rezervoara do točka može da se smanji za 100% (u poređenju sa dizelom) kada se koristi biološki tečni prirodni gas.
 

Stvari takođe napreduju na infrastrukturnom frontu; samo ovog meseca Shell je najavio da će proširiti svoju mrežu nemačkih stanica za tečni prirodni gas na 35-40 lokacija i snabdevati je biološkim tečnim prirodnim gasom. Kompanija takođe želi da prebaci sopstvenu flotu autocisterni na tečni prirodni gas.
 

Nasuprot tome, elektrifikacija na dužim razdaljinama je predstavljala izazov zbog trenutnog opsega akumulatora, njihove težine i relativno dugog vremena potrebnog za njihovo punjenje.  
 

Potencijalna druga korišćenja

Dok je tečnost najrasprostranjenija upotreba biogasa u transportu, druge upotrebe se brzo pojavljuju. Jedan zanimljiv scenario koji se istražuje koristi biogas da bi se proizvodio vodonik za korišćenje u gorivnim ćelijama. Istraživači su čak shvatili kako da konvertuju metan u vodonik u samoj gorivnoj ćeliji putem novog katalizatora. Iako je još uvek daleko od toga da bude glavno rešenje, ovakva unapređenja su odličan način da se smanje troškovi i uticaj proizvodnje vodonika na životnu sredinu, istovremeno naglašavajući veću ulogu koju biogas može da ima u transportu.
 

Dakle, da li će vaš sledeći kamion raditi na biološki tečni prirodni gas? Pa, nedovoljna infrastruktura za gorivo i postrojenja za proizvodnju biogasa je naravno veliki izazov. A ako živite u delu sveta gde biogas nije podstaknut, to može da bude skup izbor.
 

Međutim, ne može se poreći da svet u kome danas živimo zahteva od svake osobe i kompanije da razmotri kako da smanji otpad i emisije. Isto važi i za transport. Iako biološki tečni prirodni gas možda nije najočigledniji izbor za mnoge transportne operatere danas, biće u budućnosti kako se tehnologija razvija, troškovi smanjuju i infrastruktura raste. Za mene je to samo pitanje vremena jer biološki tečni prirodni gas ima sve potrebne preduslove da postane glavna alternativa dizelu; niske emisije i visok potencijal goriva (mogućnost zamene dizela)—što je sa 21% znatno više od alternativa kao što je biodizel (3%)
 

Da li ste zainteresovani da znate više o alternativnim gorivima i da li su ona pravi izbor za transport u vašoj firmi? Preuzmite moj vodič u nastavku za pregled prednosti i nedostataka nekih od glavnih alternativa dizelu koje bi mogle pokretati vaše poslovanje u bliskoj budućnosti!

Lars Mertenson

Lars Mårtensson works as Environment and Innovation Director at Volvo Trucks.

Slični članci