Kamioni

Kako dugolinijski električni kamioni već mogu da odgovore na veliki broj današnjih potreba za transportom

Zbog trenutnih ograničenja dometa električnih kamiona mnogi ih brzo odbacuju kao održivu opciju za veće udaljenosti. Ipak, oko 45 procenata robe koja se danas prevozi u Evropi putuje na manjim udaljenostima od ove, što sugeriše da dugolinijski električni kamioni mogu da pruže mnogo više nego što ljudi shvataju.
Kako dugolinijski električni kamioni već mogu da odgovore na veliki broj današnjih potreba za transportom

Na površini, lako je videti zašto ljudi mogu da budu skeptični u pogledu korišćenja električnih kamiona za veće domete. Ako kamion pređe do 600 km dnevno, logično je da ga ne može zameniti vozilo čiji je maksimalni domet 300 km. Međutim, ako detaljnije pogledamo današnje logističke mreže, primetićemo da nam aktuelne tehnologije, zapravo, već pružaju mnoge prilike za korišćenje električnih kamiona za duže zadatke.

 

Zašto bi domet kilometraže električnih kamiona mogao da bude veći nego što se čini

Prema statističkim podacima Eurostat-a, oko 45 procenata sve robe koja se transportuje putevima u Evropi putuje manje od 300 km. To pokazuje da je uz pametno planiranje i zakazivanje trasa veliki deo ove robe moguće transportovati električnim kamionima.      Nedavno istraživanje kompanije Volvo Trucks takođe je pokazalo da 45 procenata kamiona koji se koriste u Evropi dnevno pređe manje od 350 km. Na međunarodnom nivou, 33 procenta kamiona dnevno pređe 500 km ili manje.
 

„Veći deo transporta srednjeg dometa može već danas da se obavlja električnim kamionima“, kaže Anders Grauers, vanredni profesor sistema hibridnih i električnih vozila na Tehnološkom univerzitetu Čalmers. „Najzahtevniji dugolinijski transport još uvek nije spreman, uglavnom zbog nedostatka javne infrastrukture za punjenje, zbog toga što su akumulatori malo premali i zbog toga što je snaga punjenja kamiona malo preniska. Međutim, gotovo je izvesno da će se električni kamioni koristiti za dugolinijski transport jer će oni biti najekonomičnije rešenje. To je zato što je električna energija mnogo jeftinija od dizela“.
 

Planiranje punjenja radi povećanja dometa vozila

Ključ za povećanje dometa električnog kamiona na preko 300 km jeste u mogućnosti da se u njegov raspored ubace prilike za punjenje. Strateški postavljen punjač – idealno na lokaciji i u vreme kada vozilo i inače mora da se zaustavi – znatno utiče na domet kamiona.
 

„U Evropi vozači po zakonu moraju da se zaustave i naprave pauzu nakon najviše četiri i po sata, a u stvarnosti obično imaju pauzu nakon 3–4 sata. Pošto će pređeno rastojanje u ovom trenutku biti manje od 300 km, ako možete da pronađete način da napunite kamion tokom pauze vozača, to je zaista efikasan način da se produži domet kamiona bez produženja smene“, kaže Henrik Engdal, direktor za razvoj poslovanja u kompaniji Volvo Trucks.
 

U početku su najizvodljiviji zadaci za dugolinijske električne kamione oni za koje se koriste iste, redovne trase jer kamioni na taj način mogu da se zaustavljaju na istim mestima. Na primer, zahvaljujući dvema strateški postavljenim stanicama za punjenje, DHL Freight trenutno koristi električne kamione za transport robe između Geteborga i Jenćepinga u Švedskoj – udaljenih 150 km – pri čemu kamioni nose do 60 tona bruto kombinovane težine, a prelaze 450 km dnevno.
 

Takođe u Švedskoj, nova javna stanica za punjenje teških kamiona napravljena u Volvo Trucks zastupništvu u Helsingborgu omogućiće električnim kamionima da završe dva povratna putovanja između gradova Geteborg i Malme, udaljenih 270 km. Prema predloženoj trasi, potpuno napunjen kamion može da vozi od luke u Geteborgu do Malmea i ostavi prikolicu, nakon čega još uvek ima dovoljno energije da stigne do stanice za punjenje u Helsingborgu (severno od Malmea, a na putu nazad za Geteborg). Zatim će mu biti potrebno 90 minuta da se napuni, što se poklapa sa pauzom vozača, nakon čega se vraća u Geteborg. Sve to – uključujući pauzu vozača – može da se završi u okviru smene od osam sati, pre nego što drugi vozač preuzme vozilo i krene na povratni put istog dana.
 

„Kamion koji se oslanja na jedno punjenje preko noći ograničen je na rad u radijusu od 120 km od svoje matične lokacije kako bi imao bezbednu marginu za povratak pre nego što mu se baterija isprazni“, objašnjava Henrik. „Međutim, pristup samo jednoj dodatnoj stanici za punjenje može znatno da proširi vašu oblast rada i da vam omogući da vozite još dalje“.

Više stanica za punjenje, više mogućnosti za povećanje dometa

Mnoge zemlje već investiraju znatna sredstva kako bi osigurale brzo povećanje broja javnih stanica za punjenje električnih kamiona velikog dometa u narednim godinama. Na primer, u Nemačkoj će u okviru projekta HoLa biti izgrađene nove stanice za punjenje teških kamiona na četiri lokacije na auto-putu A2 između Berlina i Rurske oblasti.
 

Švedska vlada finansira izgradnju  više od 100 stanica za punjenje teških kamiona, koja treba da se završi 2023. Kada se planirana mreža dovrši, ona će omogućiti da se električni kamioni kreću čitavom zemljom.
 

Na dugoročnom planu, kompanija Volvo Trucks je deo zajedničkog poduhvata čiji je plan postavljanje i vođenje najmanje 1700 stanica za punjenje u blizini auto-puta i logističkih čvorišta širom Evrope. Nakon prikupljanja i analiziranja GPS koordinata sa oko 400.000 kamiona koji se kreću Evropom, ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association – Udruženje evropskih proizvođača automobila) identifikovalo je preko 40.000 lokacija pogodnih za postavljanje stanica za punjenje, što bi doprinelo stvaranju mreže širom EU.
 

Sa otvaranjem svake nove stanice za punjenje, mogućnosti za korišćenje električnih kamiona koji su već u funkciji eksponencijalno će rasti. U narednim godinama se očekuje i poboljšanje kapaciteta baterija i dometa vozila, s tim što je u zemljama u kojima se ulaže u javnu infrastrukturu za punjenje, čak i uz korišćenje tehnologija koje su danas dostupne, potencijal daleko veći nego što mnogi shvataju.
 

„Po kilometru je jeftinije napuniti električni kamion nego kupiti gorivo za dizel-kamion“, kaže Anders Grauers. „U načelu, troškovi električne energije su samo četvrtina troškova goriva. Dakle, čak i ako bi se cena električne energije udvostručila, ona bi i dalje bila jeftinija od dizela. To znači da je električni kamion profitabilniji što se više koristi, tako da bi trebalo početi od elektrifikacije kamiona koji se mnogo voze“.
 

Dodatno poslušajte vanrednog profesora Andersa Grauersa i saznajte kako on vidi budućnost električnih kamiona i dugolinijskog transporta, uključujući i sledeće teme:

●      Za koje dugolinijske poslove će najpre početi da se koriste električni kamioni.

●      Zašto poskupljenje električne energije verovatno neće usporiti prelazak na električne kamione.

●      Zašto će javna infrastruktura za punjenje električnih kamiona biti toliko važna.

Pogledajte ceo intervju

Srodni uvidi