Kamioni

Akumulatori za električni kamion su čistiji nego što mislite. Evo zašto je to tako.

| 5 minuta
U debati u vezi sa električnim kamionima obično je akumulator glavni fokus pažnje kada je u pitanju održivost. Koliko su čisti akumulatori za električni kamion?

Električni akumulator se proizvodi pomoću sirovog materijala koji dolazi iz rudnika. Postoje razne alternative zavisno od svojstava koja korisnik zahteva. Jedna važna komponenta uobičajena u litijum-jonskim akumulatorima o kojima se naširoko raspravlja je kobalt. Distribucija ovog materijala privukla je kontroverzu u poslednjih nekoliko godina zbog povreda radničkih i ljudskih prava u Demokratskoj Republici Kongo, koje je objavilo udruženje Amnesty International. U kompaniji Volvo se bavimo nabavkom kobalta kroz procedure kupovine. Međutim, važno je zapamtiti da ne postoje samo čistiji načini za nabavku kobalta, već i mnogo manje kontraverzne alternative. Litijum-jonsku gvozdeni fosfat (LFP) je verovatno najpoznatija alternativna za akumulatore. U Kini, gde je prošle godine prodato više električnih automobila nego bilo gde drugde, (litijum-jonski gvozdeni fosfat) akumulatori su najdominantniji tip akumulatora.

Ponovo koristiti ili reciklirati?

Takođe se mnogo diskutuje oko drugog veka trajanja akumulatora. Da li je bolje ponovo koristiti ili reciklirati? Ponovna upotreba ima očigledne prednosti sa stanovišta održivosti. Akumulatori električnih vozila zadržavaju 70-80% svog prvobitnog kapaciteta kada se uklone. Iako bi dugoročna vrednost takvog akumulatora mogla da bude ograničena za industriju transporta, onu i dalje mogu da se koriste u različitim okruženjima. Za vozila, protok energije je važan, dok je u nekim stacionarnim primenama, kao što je rezervna energija, svrha skladištenja energije da obezbedi lokalnu dostupnost za kritične funkcije u društvu. U bolnicama, na primer, ponovno korišćebi akumulator može da se postavi i aktivira jednom svakih 5 godina. To znači da akumulator koji je pri kraju svog veka trajanjai dalje može da ima vrednost za društvo.
 

Iz mnogih akademskih izvora čujemo da je važno reciklirati. Do 2025. procenjuje se da će se oko tri četvrtine potrošenih električnih akumulatora prvo ponovo koristiti, a zatim reciklirati kako bi se dobili materijali za ponovno korišćenje, kao što su litijum, kobalt i nikl. Međutim, kada rastavite akumulator na zasebne elemente, ova konkretna diskusija postaje razumljivija. Neki od elemenata u akumulatorima električnih kamiona mogu da se smatraju rasprostranjenim. Ovim se postavlja pitanje da li je reciklaža zaista najbolja opcija za nabavku i da li je uvek bolja za životnu sredinu. Iako recikliranje ima mnoge očigledne prednosti, važno je napomenuti da u ovoj debati postoje i komercijalni problemi. Na kraju krajeva, kompanije za reciklažu žele da ljudi koriste i plaćaju svoje resurse za prikupljanje i ekstrakciju materijala poput litijuma kada i gde to ima ekonomski smisla.
 

Kako se akumulatori električnih kamiona napajaju je još jedna tačka spora u raspravi o tome koliko povoljna elektromobilnost može da bude za životnu sredinu. I ovde postoji razlog za optimizam jer sve manja cena čiste energije znači da više izvora poput vetra i sunca može da bude deo električne mreže. U Evropi drugu godinu uzastopno obnovljivi izvori su proizveli više električne energije od fosilnih goriva u prvom i drugom kvartalu 2019. U Kini i Indiji se sprovodi održivi globalni etički plan, sa vlastima koje preduzimaju temeljnu tranziciju u energetskoj politici sa fosilnih goriva.

 

Relativno skroman uticaj

Može se reći da je ukupan uticaj današnje proizvodnje akumulatora na životnu sredinu prilično skroman, trenutno na nivou koji je 80-90% čistiji od proizvodnje dizela. A sa električnim vozilima, trenutno postoji ekološka isplativost komercijalnih vozila od manje od godinu dana. Ovo je vreme potrebno da se generiše onoliko energije koliko se potroši tokom proizvodnje i rada sistema tokom veka trajanja.
 

Ekološki argument za elektromobilnost je jedna od najaktuelnijih tema u današnjoj transportnoj industriji. Kako ova debata i dalje traje, važno je razmisliti o činjenicama i mitovima koji okružuju električne kamione i njihove ekološke akreditive. Pripremio sam vodič koji se bavi nekim od široko rasprostranjenih zabluda o ovoj temi kako bih vam pomogao da dobijete balansiraniji uvid u debatu.
 

Edvard Džobson

Edward is a Senior Director at Group Trucks Strategy

Slični članci