Kamioni

Zašto broj stanica za tečni prirodni gas tako brzo raste

| 4 minuta | 4 minuta
Kroz različite investicije i vladine podsticaje, infrastruktura za tečni prirodni gas se brzo širi. Kako se proizvodnja biološkog tečnog prirodnog gasa takođe povećava, tečni gas se brzo pokazuje kao održiva alternativa dizelu za transport robe na duge relacije.
Stanica za točenje goriva
Od 2018. godine broj stanica za tečni prirodni gas u Evropi se učetvorostručio. Prema sadašnjoj stopi do 2025. godine biće 750 stanica.

Kao gorivo, tečni prirodni gas nudi mnoge prednosti, uključujući iste performanse kao dizel, ali uz značajno smanjenje emisije CO2 i troškove. Dopuna goriva je jednako brza kao kod dizela, a prosečan domet kamiona na tečni prirodni gas je dobar, što tečni gas čini održivim alternativnim gorivom za transport na duge relacije. Donedavno je glavna prepreka bio nedostatak infrastrukture za tečni prirodni gas, ali se to brzo menja.
 

Porast broja stanica za tečni prirodni gas

Od 2018. broj stanica za tečni prirodni gas u Evropi se učetvorostručio i sada je veći od 400, uključujući planirane stanice. Sadašnjim tempom do 2025. godine biće 750 stanica, a procenjuje se da će ih do 2030. biti preko 2000. Ovaj rast je rezultat podrške EU i različitih nacionalnih vlada, koje vide tečni prirodni gas i biološki tečni prirodni gas kao efikasno sredstvo za smanjenje CO2 emisija u sektorima logistke i transporta.
 

Najveći rast zabeležen je u Nemačkoj, gde je vlada uvela razne podsticaje od 2019. godine, kao što je izuzetak od putarine za kamione na tečni prirodni gas. Danas u Nemačkoj postoji 70 stanica za tečni prirodni gas, u poređenju sa samo tri 2018.
 

„Ono što se dešava u Nemačkoj je zaista promenilo sve“, kaže Henrik Person, poslovni menadžer za duge relacije, Volvo Trucks. „Zbog veličine tržišta kamiona i geografske lokacije koja ga čini tranzitnom tačkom sa istoka i zapada, ovo utiče na broj kamiona na tečni prirodni gas na evropskim putevima.“
 

Rast nije ograničen na Evropu, jer Kina doživljava značajan prelazak sa dizela na kamione na tečni prirodni gas poslednjih godina, a u Indiji je vlada najavila planove za otvaranje 1000 stanica za tečni prirodni gas širom zemlje u naredne tri godine.
 

Dostizanje punog ekološkog potencijala kroz biološki tečni prirodni gas

Dok Volvo Trucks vozilo sa pogonom na tečni prirodni gas LNG obično emituje do 20 procenata manje od standardnog evropskog dizel ekvivalenta (od rezervoara do tačka), smanjenje može biti i do 100 procenata (od rezervoara do tačka) ako se koristi BIO-LNG sa HVO (hidrogenizovano/hidrotretirano biljno ulje). To je zato što se biološki prirodni gas proizvodi od sirovina, kao što su kućni i poljoprivredni otpad i kanalizacija. Inače, biološki tečni prirodni gas se ne razlikuje od običnog tečnog prirodnog gasa kada su u pitanju performanse. Može se koristiti ista infrastruktura za skladištenje, transport i punjenje goriva, a kamion na tečni prirodni gas može da se jednostavno prebacuje sa jednog na drugo. U stvari, neke gasne kompanije mešaju biogas sa tečnim prirodnim gasom, što je prvi dobar korak ka proširenju prednosti biogasa na sve korisnike tečnog prirodno gasa.

Glavna prepreka za korišćenje biološkog tečnog prirodno gasa je nedostatak proizvodnje velikih razmera. „Trenutno je dostupnost oskudna u EU, sa izuzetkom nordijskog regiona“, kaže Henrik Person. „U Norveškoj sve stanice za tečni prirodni gas koriste stoprocentni biogas. U Švedskoj je to oko 75 posto biogasa, a uskoro će biti 100 posto, dok je na istom putu i Finska. Kako se sve više kamiona na tečni prirodni gas pušta na tržište, mnoge veće gasne kompanije počinju da ulažu u biološki tečni prirodni gas i +u ostatku Evrope.“

U decembru 2021. godine 28 evropskih kompanija i organizacija je predstavilo Deklaraciju o biometanu Evropskoj komisiji, obećavajući da će doprineti povećanju proizvodnje biogasa na najmanje 350 TWh do 2030. Namera je da se pomogne EU da ispuni svoj „Fit For 55“ cilj za smanjenje emisije gasova staklene bašte za 55 odsto do 2030. godine.

Druge kompanije takođe preduzimaju sopstvene inicijative. Na primer, kompanija Shell je nedavno najavila da će njena rafinerija u Veselingu, u Nemačkoj, preći sa sirove nafte na obnovljiva goriva uključujući biološki tečni prirodni gas. Shell je takođe uspostavio saradnju sa novoizgrađenim postrojenjem za biološki tečni prirodni gas kompanije Nordsol u Amsterdamu, u kojoj će Shell distribuirati biološki tečni prirodni gas kroz svoje servisne stanice za tečni prirodni gas. U međuvremenu, Biokraft AS proizvodna fabrika za biološki tečni prirodni gas u Skognu, u Norveškoj, koja je najveća te vrste na svetu, udvostručiće svoju proizvodnju na 50 tona dnevno u 2022. I vodeći nordijski proizvođač Gasum sada ima 17 postrojenja za biogas u Švedskoj i Norveškoj.


Kako se otvara više stanica za dopunu goriva, tečni prirodni gas će postati održiva alternativa za sve veći broj transportnih operatera. Ovo će im omogućiti da odmah smanje emisije CO2 u kratkoročnom periodu, a rast biološkog tečnog prirodnog gasa bi trebalo da im omogući da postignu neto nultu vrednost CO2 emisije na duži period. 

Slični članci